Pomocník systému OBERON
Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy)

Základné informácie > Inštalácia > Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy)

Vytvorením novej firmy je možné rozumieť vytvorenie novej dátovej základne (databázy) a zápis základných nastavení účtovnej jednotky. Systém OBERON umožňuje využívať niekoľko typov databáz. Viac informácií o vlastnostiach a vhodnosti použitia jednotlivých databáz je možné získať v téme Databázové prostredia.

Postup vytvorenia novej firmy

  1. Pred vytvorením firmy je potrebné vykonať Inštaláciu OBERON-u.
  2. Vo formulári Otvorenie agendy firmy (ponuka OBERON, položka Otvorenie agendy (firmy)) stlačte tlačidlo Nová firma.    
  3. Postupujte podľa pokynov sprievodcu a postupne zadajte:

    Spôsob vytvorenia firmy (databázy)

    - Nová prázdna databáza - vytvorí novú databázu bez údajov.
    - Obnova zo zálohy - vytvorí novú databázu zo zálohy (záloha má príponu ZAL), ktorá bola vytvorená pomocou funkcie Zálohovanie údajov. Obnovu zo záložného súboru je možné vykonať len na databázach typu Microsoft Access.
    - Databáza so skúšobnými údajmi - vytvorí databázu a naplní ju skúšobnými údajmi, ktoré je možné využiť pri testovaní funkcií a možností programu.
    - Databáza s predpripravenými údajmi - vytvorí databázu a naplní ju údajmi, ktoré je možné následne využiť v ostrej prevádzke programu. Napríklad vytvorí receptúry a kalkulácie jedál, ktoré je možné využiť v reštauračnej prevádzke.

Základné údaje firmy

Tieto údaje bude možné zmeniť aj po vytvorení firmy v ponuke FirmaÚdaje o firme. Aj napriek tomu venujte dostatok pozornosti vypĺňaniu najmä obchodného názvu účtovnej jednotky v súlade so živnostenským oprávnením. Po zadaní licenčného čísla už nie je možné opraviť obchodné meno účtovnej jednotky bez toho, aby ste kontaktovali dodávateľa programov.

Spôsob vedenia účtovníctva

Zvoľte spôsob vedenia účtovníctva - podvojné alebo jednoduché účtovníctvo. Toto nastavenie už nie je možné neskôr zmeniť, preto je potrebné venovať tomuto kroku zvýšenú pozornosť.

Databázové prostredie

Zvoľte vhodné databázové prostredie, v prípade SQL servera už musí byť tento databázový server nainštalovaný.

Výber modulov

Vybrané moduly ovplyvňujú hlavnú ponuku (menu) systému OBERON, pričom je možné používané moduly upraviť aj dodatočne v nastaveniach programu.

Typ účtovnej osnovy (vyberá sa len pri podvojnom účtovníctve)

Podnikateľské subjekty (mikro účtovná jednotka) alebo neziskové organizácie. Typ účtovnej osnovy je možné zmeniť aj neskôr v nastaveniach programu.

Účtovné obdobie

Nastavuje sa aktuálne účtovné obdobie - je možné ho kedykoľvek zmeniť. Blližšie informácie o zmene obdobia získate v téme Zmena spracovávaného obdobia.
  1. Po prejdení všetkých krokov sprievodcu vytvorte novú firmu stlačením tlačidla Dokončiť. V okne Správa o priebehu program zobrazí informácie o vytvorení novej firmy alebo informáciu o skutočnosti, ktorá bola dôvodom nevytvorenia firmy (databázy).
  2. Po vytvorení databázy je možné pokračovať v inštalácii prostredníctvom Správcu doplnkov. Umožňujú doinštalovať ďalšie súčasti, ktoré nie sú súčasťou štandardnej inštalácie, napr. ďalšie štýly tlačových výstupov, jazykové súbory na tlač tlačových výstupov v iných jazykoch, rôzne ovládače a pod.
  3. Ak ste dosiaľ používali iný softvér, po úspešnom vytvorení novej firmy (databázy) je možné do OBERON-u jednorazovo naimportovať údaje. Najčastejšie je možné importovať evidenciu obchodných parnerov, zoznam skladových položiek, personálne údaje pracovníkov a pod.
    Spôsoby importu:
    A)  Import pomocou súboru typu XSLX - existujú predpripravené súbory typu Microsoft Excel (Open Office, Libre Office), do ktorých je možné pomocou schránky (clipboardu) skopírovať údaje a následne takýto súbor naimportovať.
    B) Automatický import priamo zo zdrojovej databázy - OBERON obsahuje možnosť automatického importu údajov z iného softvéru, viac informácií je možné získať v téme Import údajov z iného softvéru

Ak sa bude na jednom počítači spracovávať účtovníctvo pre viac účtovných jednotiek (firiem), vo formulári Otvorenie agendy (firmy) je možné ku konkrétnej firme vytvoriť zástupcu na pracovnej ploche. Tým sa umožní jednoduchší a rýchlejší prístup k požadovanej účtovnej jednotke.

Príbuzné témy