Základné informácie
V Knihe pohľadávok účtovná jednotka eviduje svoje pohľadávky voči obchodným partnerom, je v nej možné pridávať nové faktúry, zálohové faktúry, prípadne dobropisy.
- Záznamy (faktúry) v knihe pohľadávok sú priradené k prevádzke. Výber prevádzky (konkrétna prevádzka alebo všetky prevádzky) sa nachádza vo vrchnej časti knihy nad panelom na rýchle hľadanie - zobrazuje sa však len vtedy, keď má firma definované prevádzky.
- Faktúrou možno vysporiadať jednu či viac výdajok (tzv. zberné faktúry) alebo možno fakturovať priamo zo skladov, prípadne použiť neskladové položky.
- Položky na faktúru je možné vybrať manuálne (Štandardné zadanie) alebo automaticky vytvoriť z iného dokladu, napr. výdajky, objednávky alebo aj reklamácie/servisu či hotelového účtu.
- Faktúry je možné kopírovať pomocou klávesových skratiek Ctrl+C a Ctrl+V. Pri kopírovaní sa údaje faktúry skutočne skopírujú do schránky Windows, čo umožňuje kopírovať faktúru aj do inej účtovnej jednotky, prípadne ju kopírovať v prípade používania Remote Desktop aj z iného počítača. Kopírovať je možné aj skladové faktúry. Ak sa kopíruje skladová faktúra z inej firmy, nakopíruje sa ako neskladová. V prípade kopírovania skladovej faktúry môžu pri samotnom kopírovaní nastať rôzne situácie, napr. s nedostatočnou zásobou na sklade (a je zakázaný predaj do záporných množstiev) - vtedy sa takáto položka vynechá.
- Pri vytváraní faktúr je možné použiť Šablóny.
- V OBERON-e je možné vytvoriť elektronickú správu, pričom jej text je možné vygenerovať pomocou vopred nadefinovaných predlôh, napr. zaslanie faktúry, objednávky a pod. Do textov je možné vkladať premenné, na základe ktorých sa vygeneruje výsledný text správy. Viac informácií je možné získať v téme Predlohy e-mailov.
- Faktúry po splatnosti sa štandardne zobrazujú červeným písmom. Vypnúť toto upozornenie je možné v nastaveniach programu (ponuka Servis). Prvá možnosť je vypnúť modul Účtovníctvo v oddiele Nastavenia - Firma - Moduly a druhá vypnúť Upozornenia pri vytváraní dokladov - Zobraziť upozornenie (v zóne udalostí) v oddiele Nastavenia - Používateľ - Sklad.
- Podrobné informácie o formulári získate v téme Formulár Pohľadávka.
Dostupné možnosti evidencie
V knihe pohľadávok sú dostupné ďalšie možnosti cez tlačidlo Možnosti.
Zaúčtovanie dokladu
Zaúčtovanie dokladu - umožní automaticky vytvoriť zápis v
Účtovnom denníku.
Úhrada dokladu
Úhrada dokladu - umožní automaticky vytvoriť zápis v
účtovnom denníku -
Účtovanie o úhrade, resp. v
peňažnom denníku.
Zobraziť účtovanie
Zobraziť účtovanie - zobrazí záznamy
účtovného denníka, resp. v
peňažnom denníku k danému dokladu.
Zobraziť v evidencii DPH
Zobrazí sa faktúra alebo faktúry z
Knihy evidencie DPH, ktoré prislúchajú k danej faktúre.
Zobraziť väzby dokumentu
Väzby k dokumentu slúžia na kontrolovanie správnosti zaúčtovania. Vo formulári sa graficky zobrazia väzby k vybranému záznamu (účtovný zápis, účtovanie úhrady atď.). Kliknutím pravým tlačidlom myši je možné zápis v účtovnom denníku vytlačiť, upraviť a exportovať.
Doklad - podrobnosti o výnose
Program zobrazí podrobnosti o výnose položiek dokladu (výnos, marža, zľavy).
Výpočet výšky úroku z omeškania
Otvorí sa sprievodca, pomocou ktorého je možné vypočítať úroky z omeškania za neuhradenú pohľadávku po lehote splatnosti. Výška úrokov z omeškania je určená ako základná úroková sadzba ECB zvýšená o 8 percentuálnych bodov. Aktuálna sadzba úrokov z omeškania je zverejnená na stránke
Ministerstva spravodlivosti.
Vernostný systém - kumulovanie benefitov
Zobrazí sa
formulár Vernostný systém - kumulovanie benefitov, v ktorom je možné zadať alebo zosnímať číslo vernostnej karty, prípadne získať informácie o jej používaní. Po použití tejto funkcie sa na vernostnej karte navýši počet vernostných bodov podľa nastavení vernostného systému.
Vernostný systém - transakcie
Zobrazia sa transakcie evidované k danej faktúre.
Hromadné vystavenie faktúr
Hromadné vystavenie faktúr je funkcia systému OBERON, ktorá umožňuje automaticky vytvoriť vydané faktúry.
Úprava dokladu - prenesenie daňovej povinnosti
Úprava dokladu - prenesenie daňovej povinnosti je funkcia systému OBERON, ktorá umožňuje zmeniť sadzbu DPH podľa colného sadzobníka zadaného na danej skladovej karte a daného odberateľa (platiteľa/neplatiteľa DPH). Táto funkcia sa používa napr. pri zmene odberateľa z neplátcu na plátcu DPH, prípadne v opačnom prípade. Viac informácií v téme
Prenesenie daňovej povinnosti.
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail znamená, že na zadaný e-mailový kontakt sa zašle predvolený e-mail. E-mail sa môže vytvoriť z rôznych predlôh, predlohy je možné vytvárať a meniť podľa požiadaviek firmy. Ďalšie informácie získate v téme
Predlohy e-mailov.
Zaslať SMS - upomienku
Pomocou sprievodcu je možné ihneď zaslať SMS obchodnému partnerovi, ktorému je vystavená faktúra po lehote splatnosti. Bližšie informácie získate v téme
Sprievodca Zaslanie SMS. Možnosť zaslania SMS správy je možná len v prípade, že v
nastaveniach programu je povolené používať modul
CRM a registratúra.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z evidencie do súboru typu XML. Formulár je bližšie popísaný v téme
XML komunikácia - export údajov.
XML komunikácia - import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje XML do tejto evidencie. Formulár je bližšie popísaný v téme
XML komunikácia - import údajov. Importovať je možné napríklad faktúry z aplikácie
Superfaktúra, viac informácií je možné získať v téme
Import dokladov (faktúr) od dodávateľov.
XML komunikácia - hromadný import dokladov
XML komunikácia
- hromadný import dokladov - umožňuje hromadne importovať faktúry pomocou
XML komunikácie.
XML komunikácia - odoslať e-mail
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať záznam vo formáte XML a následne ho odoslať elektronickou poštou. V prílohe e-mailu bude pripojená faktúra vo formáte XML a PDF. Formulár je bližšie popísaný v téme
XML komunikácia - odoslať na e-mail.
Výber záznamov pre transport údajov
Označte záznamy, ktoré sa exportujú pri najbližšom transporte údajov. Exportujú sa len označené záznamy, neoznačené záznamy sa nezaradia na export.
Zmena príznakov pre transport údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje manuálne zmeniť príznaky záznamov pri najbližšom transporte údajov. Možné je zmeniť príznaky na všetkých záznamoch v zozname alebo len aktuálny záznam. Príznaky možno nastaviť na:
- Neexportované,
- Exportované,
- Nikdy nezaradiť na export.
Transport údajov
Hromadný import je možný aj pomocou
transportu údajov. Transport údajov slúži na pravidelný import faktúr, ale je potrebné venovať pozornosť
nastaveniu transportu údajov. Import pomocou transportu údajov umožňuje importovať aj skladovú faktúru.
Príbuzné témy