Základné informácie
- V Knihe záväzkov účtovná jednotka eviduje svoje záväzky (prijaté faktúry) voči obchodným partnerom, je v nej možné pridávať nové faktúry, zálohové faktúry, prípadne dobropisy.
- Záznamy (faktúry) v knihe záväzkov sú priradené k prevádzke. Výber prevádzky (konkrétna prevádzka, alebo všetky prevádzky) sa nachádza vo vrchnej časti knihy nad panelom na rýchle hľadanie - zobrazuje sa však len vtedy, keď má firma nadefinované prevádzky.
- Faktúrou možno vysporiadať jednu či viac príjemiek (tzv. prijaté zberné faktúry) alebo možno fakturovať priamo zo skladov, prípadne použiť neskladové položky.
- Položky na faktúru je možné vybrať manuálne (Štandardné zadanie) alebo automaticky vytvoriť z iného dokladu, napr. výdajky, objednávky alebo aj reklamácie/servisu či hotelového účtu.
- Faktúry je možné kopírovať pomocou klávesových skratiek Ctrl+C a vložiť Ctrl+V. Pri kopírovaní sa údaje faktúry skutočne skopírujú do schránky Windows, čo umožňuje kopírovať faktúru aj do inej účtovnej jednotky, prípadne ju kopírovať v prípade používania Remote Desktop aj z iného počítača. Kopírovať je možné aj skladové faktúry. Ak sa kopíruje skladová faktúra z inej firmy, nakopíruje sa ako neskladová. V prípade kopírovania skladovej faktúry môžu pri samotnom kopírovaní nastať rôzne situácie, napr. s nedostatočnou zásobou na sklade (a je zakázaný predaj do záporných množstiev) - vtedy sa takáto položka vynechá.
- Pri vytváraní faktúr je možné použiť Šablóny.
- V OBERON-e je možné vytvoriť elektronickú správu, pričom jej text je možné vygenerovať pomocou vopred definovaných predlôh, napr. zaslanie faktúry, objednávky a pod. Do textov je možné vkladať premenné, na základe ktorých sa vygeneruje výsledný text správy. Viac informácií je možné získať v téme Predlohy e-mailov.
- Faktúry po splatnosti sa štandardne zobrazujú červeným písmom. Vypnúť toto upozornenie je možné v nastaveniach programu (ponuka Servis). Prvá možnosť je vypnúť modul Účtovníctvo v oddiele Nastavenia - Firma - Moduly a druhá vypnúť Upozornenia pri vytváraní dokladov - Zobraziť upozornenie (v zóne udalostí) v oddiele Nastavenia - Firma - Sklad.
Dostupné možnosti evidencie
V Knihe záväzkov sú dostupné ďalšie možnosti cez tlačidlo Možnosti.
Zaúčtovanie dokladu
Zaúčtovanie dokladu - umožní automaticky vytvoriť zápis v
Účtovnom denníku.
Úhrada dokladu
Úhrada dokladu - umožní automaticky vytvoriť zápis v
Účtovnom denníku -
Účtovanie o úhrade, resp. v
Peňažnom denníku.
Zapísať do hromadného príkazu na úhradu
Program umožní zapísať príkaz na úhradu došlej faktúry do hromadného
príkazu na úhradu. Bližšie informácie o príkazoch na úhradu získate v téme
Vytlačenie príkazu na úhradu.
Zrušenie úhrady príkazom
Funkcia umožní zrušiť príkaz na úhradu.
Zobraziť účtovanie
Zobraziť účtovanie - zobrazí záznamy
účtovného denníka, resp. v
peňažnom denníku k danému dokladu.
Zobraziť v evidencii DPH
Zobrazí sa faktúra alebo faktúry z
Knihy evidencie DPH, ktoré prislúchajú k danej faktúre.
Zobraziť väzby dokumentu
Väzby k dokumentu slúžia na kontrolu správnosti zaúčtovania. Vo formulári sa graficky zobrazia väzby k vybranému záznamu (účtovný zápis, účtovanie úhrady atď.). Kliknutím pravým tlačidlom myši je možné zápis v účtovnom denníku vytlačiť, upraviť a exportovať.
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail znamená, že na zadaný e-mailový kontakt sa zašle predvolená e-mailová správa. E-mail sa môže vytvoriť z rôznych predlôh, predlohy je možné vytvárať a meniť podľa požiadaviek firmy. Ďalšie informácie získate v téme
Predlohy e-mailov.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z evidencie do súboru typu XML. Formulár je bližšie popísaný v téme
XML komunikácia - export údajov.
XML komunikácia - import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje XML do tejto evidencie. Formulár je bližšie popísaný v téme
XML komunikácia - import údajov. Importovať je možné napr. faktúry z aplikácie
Superfaktúra; viac informácií v téme
Import dokladov (faktúr) od dodávateľov.
XML komunikácia - hromadný import dokladov
XML komunikácia
- hromadný import dokladov - umožňuje hromadne importovať faktúry pomocou
XML komunikácie.
Výber záznamov pre transport údajov
Označte záznamy, ktoré sa exportujú pri najbližšom transporte údajov. Exportujú sa len označené záznamy, neoznačené záznamy sa nezaradia na export.
Zmena príznakov pre transport údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje manuálne zmeniť príznaky záznamov pri najbližšom transporte údajov. Možné je zmeniť príznaky na všetkých záznamoch v zozname alebo len aktuálny záznam. Príznaky možno nastaviť takto:
- Neexportované,
- Exportované,
- Nikdy nezaradiť na export.
Transport údajov
Hromadný import je možný aj pomocou
transportu údajov. Transport údajov slúži na pravidelný import faktúr, ale je potrebné venovať pozornosť
nastaveniu transportu údajov. Import pomocou transportu údajov umožňuje importovať aj skladovú faktúru.
Príbuzné témy