Táto téma Pomocníka je venovaná problematike obslužného v systéme OBERON.
Základné informácie
- Na Slovensku je obslužné (prepitné, tringeld, bakšiš, diškrécia, oročka, dýško...) upravené legislatívou, ktorá stanovuje pravidlá pre jeho poskytovanie a zdaňovanie. Obslužné predstavuje dobrovoľnú peňažnú odmenu zákazníka za obsluhu, ktorá môže byť zahrnutá v účte alebo poskytnutá samostatne.
- Podľa zákona o dani z príjmov je obslužné považované za príjem a podlieha zdaneniu. Prevádzkovatelia zariadení sú povinní zabezpečiť správne zaúčtovanie a odvody z obslužného.
- Okrem klasického poskytovania obslužného v hotovosti je možné zadať obslužné aj pri platbe kartou, resp. inej bezhotovostnej platbe. Systém OBERON podporuje oba uvedené spôsoby bezhotovostného zadania obslužného.
Platobné terminály
- Pokiaľ ide o platbu kartou, moderné platobné terminály umožňujú zadávať obslužné ako súčasť platobného procesu. Táto funkcia musí byť dostupná v danom termináli a zároveň povolená v nastaveniach zariadenia v OBERON-e (ponuka Servis, Zariadenia). Spravidla sa využíva na termináloch používaných v reštauráciách, kaviarňach a iných prevádzkach, kde zákazníci môžu dobrovoľne pridať obslužné k celkovej sume. Obsluha alebo zákazník môže zadať výšku obslužného priamo na termináli pred potvrdením platby. Následne sa informácia o zadanom obslužnom odošle do OBERON-u a zaeviduje sa do obratov pokladnice (v členení tak podľa typov platieb, ako aj pokladníkov). V obratoch pokladnice je obslužné členené podľa toho, či bolo poskytnuté obsluhe, alebo pre kuchára. Na konci dňa tak poskytuje prehľad o prijatých sumách obslužného.
- Funkcia evidencie obslužného je v Pokladnici OBERON štandardne dostupná v reštauračnom režime. V iných režimoch predaja je dostupná len v prípade, že je obrat obslužného rôzny od nuly.
Iné bezhotovostné platby
- Pri iných bezhotovostných platbách, pri ktorých sa nepoužíva platobný terminál, ale otvorený pokladničný účet (doklad) sa uhrádza inou bezhotovostnou platbou (napr. pri elektronickom jedálnom lístku alebo pri donáške pomocou platobnej brány), sa informácia o obslužnom odosiela do OBERON-u do otvorených účtov, kde sa zobrazuje v stĺpci Obslužné. Zároveň sa suma obslužného zobrazuje v informačnej zóne Pokladnice OBERON. Obsluha je tak informovaná výške poskytnutého obslužného.
Obslužné možno prijímať aj v mobilnej aplikácii LUKUL - nielen mobilný čašník. Viac informácií získate v téme Aplikácia LUKUL.
Príbuzné témy