Táto téma Pomocníka je venovaná položke Správca hesiel v ponuke Firma programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí formulár na zadanie hlavného hesla na prístup do evidencie Správca hesiel, ktorá je určená na správu hesiel účtovnej jednotky. Tie zahŕňajú predovšetkým rôzne dôležité prístupové heslá, ale aj iné záznamy, ktoré účtovná jednotka používa (napr. prihlásenie do internetbankingu, údaje platobných kariet, BOK kód, prihlásenie do SQL servera, internetových obchodov a pod.).
- Pridať záznam (heslo) do evidencie je možné po stlačení tlačidla Nový. Otvorí sa formulár, v ktorom možno zadať jednotlivé parametre záznamu.
- Každé heslo možno priradiť ku kategórii. V systéme OBERON sú základné kategórie správcu hesiel preddefinované, ďalšie kategórie si môže účtovná jednotka podľa potreby ľubovoľne definovať. Nepoužívané kategórie možno zakázať (deaktivovať).
- Na zvýšenie prehľadnosti v evidencii je v ľavom paneli oddelenom rozdeľovacou lištou dostupný vstavaný filter, pomocou ktorého možno rýchlo filtrovať doklady podľa typu kategórií správcu hesiel.
- Na rozdiel od iných evidencií v OBERON-e sa danému používateľovi načítajú len tie záznamy, ktoré sám zadal, v prípade zdieľania aj záznamy, ktoré s ním zdieľajú iní používatelia.
Ďalšie informácie
- Hlavné heslo sa spravidla nastavuje pri prvom otvorení ponuky Firma, Správca hesiel a musí obsahovať aspoň 10 znakov.
- Základnou funkciou oproti bežným správcom hesiel (komerčným programom) je jednoducho zdieľať záznamy (heslá) aj s inými používateľmi OBERON-u.
- Príklady:
- konateľ firmy môže zdieľať heslo do internetbankingu s účtovníčkou,
- správca webovej stránky zdieľa heslo na prístup do databázy s iným kolegom (pracovníkom),
- zdieľanie hesla do e-shopu na nákup tovaru s iným kolegom (pracovníkom).
- Evidované údaje môže v prípade zdieľania zmeniť ktorýkoľvek používateľ. Príklad: Po prihlásení do webového portálu bol používateľ vyzvaný na zmenu hesla. Po zmene sa nové heslo zapíše do evidencie, a tým bude dostupné aj pre ostatných používateľov.
Bezpečnosť
- Každý používateľ OBERON-u používa na prístup do správcu hesiel svoje vlastné hlavné heslo (hlavné heslo sa nezdieľa). Pri každom prístupe do evidencie je potrebné hlavné heslo zadať. Systém OBERON si toto heslo nikde neukladá a nemá ho k dispozícii ani dodávateľ systému OBERON, čím je zaručená stopercentná bezpečnosť.
- Citlivé (chránené) údaje sa ukladajú do databázy v zašifrovanej podobe silným kľúčom. Správca databázového servera (ako ani dodávateľ systému OBERON) nemá možnosť tieto údaje dešifrovať bez znalosti hlavného hesla. Z tohto dôvodu je možné bez obáv využívať správcu hesiel aj vtedy, keď je databáza účtovnej jednotky umiestnená v cloude.
- Prílohy (ich binárne údaje) sú taktiež v databáze zašifrované, t. j. do zoznamu príloh je možné vložiť aj dokument obsahujúci aj citlivé (chránené) údaje, prípadne GRID karty a pod.
- V prípade straty hlavného hesla nie je možné nijakým spôsobom k uloženým údajom pristúpiť a obnoviť ich. Tým dôjde k ich nevratnej strate.
- Ak je daný záznam (heslo) zdieľaný (má k nemu prístup iný používateľ), po strate hlavného hesla jedného používateľa bude záznam aj naďalej dostupný pre druhého používateľa, prípadne ostatných.
- Ak používateľ stratí hlavné heslo, môže vykonať tzv. reset hesla (pozri postup nižšie). Vtedy záznamy v sprácovi hesiel zostanú zachované, avšak ich chránené (šifrované) údaje sa stratia (keďže ich nie je možné dešifrovať). Po otvorení formulára na zadanie údajov budú textové polia prázdne.
- Pri odstránení (vymazaní) používateľa zo systému OBERON (ponuka Servis, Používatelia) budú automaticky odstránené aj všetky jeho záznamy z evidencie Správca hesiel. Výnimkou sú zdieľané záznamy.
- Pri nečinnosti používateľa 5 minút sa evidencia Správca hesiel automaticky zatvorí.
Reset hlavného hesla
- V ponuke Firma zvoľte položku Správca hesiel.
- V otvorenom formulári stlačte tlačidlo Zmeniť heslo.
- Otvorí sa formulár Zmena hlavného hesla, v ktorom stlačte tlačidlo Reset hesla. Po stlačení tlačidla Áno sa hlavné heslo resetuje.
- V ponuke Firma opäť zvoľte položku Správca hesiel a nastavte nové hlavné heslo.
Obrázok č. 1: Reset hlavného hesla
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Hromadná zmena zdieľania hesiel
Po výbere možnosti sa otvorí sprievodca, pomocou ktorého je možné hromadne zdieľať, prípadne odstrániť zdieľanie hesiel iným používateľom.
Otvoriť URL adresu v prehliadači
Adresa URL uložená v rámci záznamu (hesla) sa otvorí vo webovom prehliadači predvolenom v systéme Windows.
Skopírovať používateľské meno
Používateľské meno uložené v rámci záznamu (hesla) sa skopíruje do schránky na 10 sekúnd. Po tomto čase sa automaticky zo schránky odstráni. Používateľské meno možno skopírovať do schránky aj jednoduchým dvojklikom na tento údaj v tabuľke záznamov.
Skopírovať heslo
Heslo uložené v rámci záznamu (hesla) sa skopíruje do schránky na 10 sekúnd. Po tomto čase sa automaticky zo schránky odstráni. Heslo možno skopírovať do schránky aj jednoduchým dvojklikom na tento údaj v tabuľke záznamov.
Skopírovať URL adresu
Adresa URL uložená v rámci záznamu (hesla) sa skopíruje do schránky na 10 sekúnd. Po tomto čase sa automaticky zo schránky odstráni. Adresu URL možno skopírovať do schránky aj jednoduchým dvojklikom na tento údaj v tabuľke záznamov.
Zobraziť prílohy
Výberom možnosti sa otvorí formulár, v ktorom možno pridať dokument alebo obrázok (tlačidlo
). Použiť možno aj funkciu
Drag&Drop, prípadne prílohu oskenovať. Prílohy hesiel (ich binárne údaje) sú v databáze zašifrované. Ďalšie informácie získate v téme
Práca s prílohami.
Príbuzné témy