Kedy budú dostupné zariadenia eKasa?

Podnikatelia, ktorí evidujú tržby v systéme eKasa, aktuálne žijú horúcou témou, ktorou je povinná aktualizácia fiškálnych zariadení (viac informácií pozri v článku Nové sadzby DPH: povinná aktualizácia eKasy). S blížiacim sa termínom 1.1.2025 rastie v ich radoch aj napätie, ktoré možno zhmotniť v otázke: Kedy budú dostupné zariadenia eKasa?

Ako dodávateľ systému OBERON a zároveň výrobca fiškálneho zariadenia eKasa PANDORA by sme vás preto chceli informovať o aktuálnom stave aktualizácie zariadení eKasa a procese, ktorý je s aktualizáciou spojený, a zároveň poskytnúť odhad, kedy by mohli byť fiškálne zariadenia implementované do systému OBERON, a tak k dispozícii na distribúciu.

Proces aktualizácie zariadení eKasa

1. Finančná správa

V prvom kroku je potrebné uviesť, že ani výrobcovia fiškálnych zariadení, ani firma EXALOGIC, ako dodávateľ systému OBERON, momentálne nevedia ovplyvniť dodanie aktualizovaných zariadení eKasa a ich implementáciu do OBERON-u. Aktuálne sa celý proces rieši na finančnej správe, ktorá na základe metodických inštrukcií FR SR postupne prináša informácie pre výrobcov, ako majú firmvér (PPEKK) svojich fiškálnych zariadení upraviť (usmernenia sa týkajú napr. tlače neodoslaných dátových správ, kríženia DPH pri zálohách a jednoúčelových poukazoch atď.).

K dnešnému dátumu (piatok 15.11.2025) ako výrobca stále nemáme k dispozícii konečné vyjadrenie finančnej správy potrebné pre úpravu PPEKK.

2. Výrobcovia fiškálnych zariadení

Po dodaní všetkých potrebných a konečných informácií od finančnej správy budú môcť výrobcovia zariadení eKasa pristúpiť k finálnej úprave ich firmvéru (PPEKK) tak, aby mohli požiadať o ich recertifikáciu.

3. Zverejnenie v zozname platných rozhodnutí o certifikácii

Po prijatí žiadostí o recertifikáciu finančná správa posúdi, či zmeny vykonané v zariadeniach eKasa sú v súlade so zákonom a v kladnom prípade vydá rozhodnutia o udelení certifikátu (resp. o jeho aktualizácii). Následne svoje rozhodnutia zverejní na svojom portáli v Zozname platných rozhodnutí o certifikácii pokladničných programov a chránených dátových úložísk.

Obrázok č. 1: Zoznam platných rozhodnutí o certifikácii na portáli finančnej správy

4. Nová verzia OBERON-u

Po úspešnej úprave firmvéru (PPEKK) na strane výrobcov fiškálnych zariadení a ich otestovaní bude môcť firma EXALOGIC pristúpiť k ich implementácii do systému OBERON. Výsledkom bude vydanie verzie OBERON-u s podporou tak aktuálneho, ako aj nového firmvéru (PPEKK) zariadení eKasa.

5. Distribúcia zariadení eKasa zákazníkom

Až po absolvovaní všetkých uvedených krokov sa bude môcť pristúpiť k distribúcii fiškálnych zariadení používateľom OBERON-u.

Zavádzajúce tvrdenia niektorých dodávateľov

Z prehľadu jednotlivých krokov celého procesu je jasné, že ak niektorý dodávateľ tvrdí, že už má pripravené fiškálne zariadenie na distribúciu, zavádza. Netreba preto podľahnúť týmto klamlivým (marketingovým) vyjadreniam a pri aktualizácii svojho fiškálneho zariadenia postupovať triezvo a s trpezlivosťou. Jednoduchým riešením je takéto tvrdenia overiť v Zozname platných rozhodnutí o certifikácii pokladničných programov a chránených dátových úložísk na portáli finančnej správy.

eKasa PANDORA

V článku Nové sadzby DPH: povinná aktualizácia eKasy sme priniesli odporúčanie, aby používatelia OBERON-u v istých prípadoch zvážili výmenu svojho zariadenia za fiškálne zariadenie eKasa PANDORA.

Aj na tomto mieste uvádzame niekoľko dôvodov v prospech takejto výmeny:

Prehľad podporovaných tlačiarní

  • EPSON TM-T20II (48 znaková)
  • Bixolon SRP-350III (40 znaková)
  • RP80US (48 znaková)
  • WD-TX80 (48 znaková)
  • WD-5890x (32 znaková)
  • POS-5802LD (32 znaková) – malá prenosná (aj na batérie)

Pri rozhodovaní je potrebné zvážiť aj okolnosť, že aj keby ste mali investovať do tlačiarne pokladničných dokladov, na druhej strane môžete výrazne ušetriť na poplatkoch za časté aktualizácie firmvéru (PPEKK) (ako tomu bolo naposledy pri zmenách súvisiacich so zaokrúhľovaním pri platbách v hotovosti a ako tomu bude hneď na budúci rok – pozri nižšie).

Opätovná aktualizácia PPEKK v roku 2025

Pri súčasnej aktualizácii zariadení eKasa je potrebné mať na zreteli skutočnosť, že pre krátkosť času aktuálne úpravy v PPEKK nie sú finálne. Dôvodom je, že v rámci dokladu sa do systému eKasa nebude dať zasielať rekapitulácia DPH. Z tohto dôvodu bude potrebné na budúci rok aktualizovať firmvér (PPEKK) fiškálnych zariadení opätovne. Finančná správa má zároveň záujem dopracovať do systému eKasa aj podporu evidencie platidiel.

Kedy teda budú dostupné zariadenia eKasa

Čo je OBERON? 

Komplexný a moderný účtovný systém pre malé a stredne veľké firmy.

Na čom pracujú vývojári

Implementácia konsolidačného balíka

Platobný terminál ČSOB

Modul Plánovanie