Čoraz väčší počet obchodníkov, hotelov a reštaurácií využíva na predaj svojich výrobkov a služieb zľavové portály (všeobecne sa udomácnil pojem zľavomat, preto aj my budeme v tomto článku používať tento výraz namiesto označenia zľavový portál). Ako to funguje? Zákazník si zakúpi kupón (voucher) na tovar/službu na internetovej stránke zľavomatu, uhradí ju on-line prevodom. Takto zakúpený voucher „vymení“ za tovar/službu. A práve pri tejto „výmene“ kupónu za tovar/službu sa vynára otázka, ako túto skutočnosť zaevidovať na registračnej pokladnici (či už klasickej alebo elektronickej)?
Pri hľadaní odpovede na túto otázku je potrebné si uvedomiť, že ide o obchodný prípad, v ktorom figurujú tri strany: poskytovateľ, sprostredkovateľ a spotrebiteľ. Vzájomné vzťahy a povinnosti jednotlivých strán najčastejšie upravuje zmluva medzi poskytovateľom a sprostredkovateľom. Zároveň je potrebné mať na zreteli platnú legislatívu, najmä zákon 222/2004 o DPH a zákon 431/200 o účtovníctve. Z uvedeného vyplýva, že nie je možné stanoviť jediný správny jednotný postup, pretože každý poskytovateľ so svojím sprostredkovateľom podpisuje inú zmluvu a zároveň každá účtovná jednotka doklady spojené s týmto trojstranným obchodným vzťahom inak účtuje.
V zmysle § 72 ods. 1 zákona o DPH nemá platiteľ dane povinnosť vyhotoviť daňový doklad fyzickej osobe nepodnikateľovi. Z tohto dôvodu zľavové portály vystavujú vouchery, ktoré slúžia ako doklad o zaplatení tovaru/služby a zároveň ako doklad, ktorým sa preukazuje nárok na tovar/službu. Zľavové portály sa stavajú do pozície sprostredkovateľov služieb a teda nevystavujú daňové doklady, ale vystavuje ich poskytovateľ tovaru/služby (hotel, reštaurácia, obchod). V prípade, že zákazník potrebuje faktúru, mal by kontaktovať poskytovateľa tovaru/služby.
Na základe týchto informácií účtovník určil, že zľavové kupóny – vouchery – je nutné registrovať ako daňové doklady, ale tak, aby ich bolo možné odlíšiť od prijímanej hotovosti. V Pokladnici OBERON sa tieto požiadavky dajú splniť nastavením typu platby.
Pizzeria sa rozhodne predávať cez zľavový portál. Pizzu Margarita bežne predáva za 5,50 €, ale cez zľavový portál stojí 4,00 €. So zľavovým portálom má uzatvorenú zmluvu, v ktorej sa dohodlo, že daňové doklady bude vytvárať pizzeria. Keď príde zákazník s voucherom na pizzu, obsluha urobí objednávku, pričom na pizzu Margarita zadá cez tlačidlo Zľava na položku hodnotovú zľavu v sume 1,50 €. Pri vyúčtovaní účtu obsluha postupuje štandardne, ako typ platby však vyberie Platba cez zľavomat.
Tento text má informatívny charakter a bol spracovaný na základe voľne dostupných materiálov. Firma EXALOGIC, s. r. o., nepreberá žiadnu zodpovednosť za účtovné a daňové povinnosti zariadení či klientov. V prípade nejasností kontaktujte Vášho účtovníka alebo priamo Finančnú správu.
Prezeraním týchto stránok súhlasíte s používaním súborov cookie. Viac informácií.
Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.