Základné informácie
- Elektronická identifikačná karta (eID karta) je novým typom občianskeho preukazu s elektronickým čipom, ktorý sa vydáva od decembra 2013. eID karta obsahuje elektronický čip, a tým umožňuje preukazovanie totožnosti občana v elektronickom prostredí.
- Elektronická identifikačná karta býva nosičom troch certifikátov:
- kvalifikovaného certifikátu (ACA), prostredníctvom ktorého je možné vytvoriť zaručený elektronický podpis (ZEP),
- certifikátu na podpisovanie (PCA), ktorý slúži na podpisovanie elektronickým podpisom,
- certifikátu na šifrovanie (SCA).
Inštalácia programov potrebných pre eID kartu
V prípade, že plánujete využívať eID na prístup k elektronickým službám, okrem samotnej karty potrebujete aj softvérové vybavenie do počítača a kontaktnú čítačku čipových kariet. Softvér je možné bezplatne stiahnuť z portálu Ministerstva vnútra SR alebo zo stránky ústredného portálu verejnej správy. Ovládače k čítačke kariet občan získa priamo od samotného výrobcu čítačky.
1. Inštalácia eID klient
Na overenie identity komunikuje autentifikačný server poskytovateľa služby s čipom eID karty. Aby mohol server s eID kartou komunikovať, musí byť v počítači používateľa nainštalovaná klientska aplikácia autentifikačného servera, nazývaná eID klient.
Zo stránky Ministerstva vnútra SR stiahnite inštalačný súbor eID_klient.msi, spustite inštaláciu.
Obrázok č. 1: Sprievodca inštaláciou programu eID klient

2. Inštalácia čítačky čipových kariet
Čítačky čipových kariet sú hardvérovým zariadením určeným pre držiteľov občianskeho preukazu s elektronickým podpisom. Čítačky slúžia na vkladanie eID karty a spolu s aplikáciou eID klient zabezpečujú overenie identity používateľa a sprostredkúvajú bezpečnú elektronickú komunikáciu s verejnou správou. V prípade používania štandardnej čítačky IDBridge CT30, ktorá sa vydáva k občianskemu preukazu s čipom, zo stránky
www.slovensko.sk stiahnite inštalačný súbor ovládača čítačky GemPcCCID od firmy Gemalto.
Obrázok č. 2: Sprievodca inštaláciou ovládača čítačky čipových kariet
Po úspešnej nainštalácii softvérového vybavenia je možné začať používať elektronický podpis v systéme OBERON. Bližšie informácie o pridaní elektronického podpisu do faktúry získate v téme Elektronický podpis v systéme OBERON.
Sériové číslo certifikátu
Elektronický občiansky preukaz obsahuje 3 certifikáty popísané vyššie. Na podpisovanie faktúr je potrebný certifikát ACA. Vo
formulári Používateľ sa vyberá certifikát vo formáte napríklad Ján Novák; SN=02D855C96353011281DB, z ktorého sa nedá presne určiť, o aký certifikát ide.
- Vo formulári Používateľ v záložke Podpis stlačte tlačidlo
.
- Zobrazí sa zoznam certifikátov, vyberte certifikát ACA.
- Stlačte pravé tlačidlo myši a vyberte položku Open. V záložke Podrobnosti je napísané sériové číslo certifikátu, ktoré je potrebné vybrať vo formulári Používateľ.
Obrázok č. 3: Sériové číslo certifikátu
Príbuzné témy