Táto téma Pomocníka je venovaná problémom spojených so systémom Windows, pre ktoré nie je možné spustiť, prípadne aktualizovať systém OBERON.
Základné informácie
Pri spustení systému OBERON môžu nastať nasledujúce problémy spojené s operačným systémom
Windows:
-
Nedostupný aktuálny runtime v starších verziách systému Windows - systém OBERON je vyvíjaný na platforme Microsoft .NET, preto je na jeho spustenie potrebný runtime (systémové knižnice) Microsoft .NET Framework. V systéme OBERON sa aktuálne používa runtime (systémové knižnice) verzie Microsoft .NET Framework 4.8, ktorá je od verzie Windows 10 (od verzie 1903, aktualizácia z 05/2019) súčasťou inštalácie systému Windows. V starších verziách systému Windows buď podporovaná nie je, alebo ju možno doinštalovať (aktualizovať) manuálne. Prehľad starších verzií systému Windows, v ktorých je možné .NET Framework 4.8 doinštalovať (aktualizovať), je dostupný v téme Inštalácia .NET Framework 4.8.
Problémy s prostredím Microsoft .NET Framework:
- Chýbajúca inštalácia prostredia .NET Framework - tieto systémové knižnice nie sú súčasťou inštalačnej sady OBERON-u. Pomocou Ovládacieho panela systému Windows skontrolujte, či sa v zozname programov nachádza Microsoft .NET Framework 4.8. V zápornom prípade je potrebné dané prostredie nainštalovať. Inštalačné súbory .NET Framework sú dostupné na webovej stránke www.exalogic.sk v sekcii Na stiahnutie, OBERON doplnky, MS Windows - podpora
- Poškodené súbory .NET Framework - je potrebné vykonať opravnú inštaláciu tohto runtime (pomocou Ovládacieho panela systému Windows).
- Inštalácia problémových aktualizácií systému Windows - niektoré aktualizácie systému Windows môžu spôsobovať problémy so spustením systému OBERON (napr. 22H2). Bezprostredným riešením je spravidla ponúkanú aktualizáciu odmietnuť a predmetnú verziu neinštalovať. V prípade, že ste aktualizáciu nainštalovali, je potrebné sa vrátiť na predošlú verziu Windows. Finálne býva problém vyriešený vydaním novej verzie systému OBERON. Pri výskyte tohto druhu problému odporúčame sledovať aktuálne oznamy na webovej stránke www.exalogic.sk.
- Obmedzené práva používateľov systémov Windows - v prípade, že bol systém OBERON na danom počítači nainštalovaný pod administrátorským kontom a je spúšťaný pod bežným používateľským kontom, možno ho síce spustiť, ale nemožno ho aktualizovať. V tom prípade je potrebné odhlásiť sa z aktuálneho konta a prihlásiť sa pod administrátorským kontom. Alternatívne je možné systém OBERON aktualizovať aj pod používateľským kontom ako správca (kliknite na ikonu OBERON-u pravým tlačidlom myši a vyberte možnosť Spustiť ako správca). V oboch prípadoch je na prihlásenie potrebné zadať prihlasovacie údaje (ak sú nastavené).
- Poškodenie samotného systému Windows alebo hardvérová porucha počítača - ak systém OBERON nie je možné spustiť pre poškodenie systému Windows, riešením je reinštalácia systému Windows. V prípade hardvérovej poruchy je potrebné túto poruchu odstrániť.
Príbuzné témy