Táto téma Pomocníka je venovaná problematike výpočtu DPH v rekapitulácii dokladov (faktúra, objednávka, výdajka, pokladničné doklady...) v systéme OBERON.
Základné informácie
- Systém OBERON umožňuje počítať DPH v rekapitulácii dokladu dvoma spôsobmi:
- DPH počítať pri každej položke - v tom prípade je rekapitulácia dokladu len súčtom týchto položiek. Tento spôsob je vhodný pre obchodné prevádzky, pretože program počíta DPH tak, ako registračná pokladnica.
- DPH počítať ako rozdiel celkovej sumy dokladu a základu DPH - DPH sa vypočíta ako celková suma s DPH mínus cena bez DPH, pričom DPH sa podľa zákona zaokrúhli na dve desatinné miesta. Následne program robí prepočet, v ktorom spätne vypočíta sumu bez DPH, t. j. z celkovej sumy s DPH odpočíta DPH.
- Zákon o DPH priamo neurčuje spôsob výpočtu DPH. Obidve metodiky sú v súlade so zákonom. To, ktorá sa bude používať, možno nastaviť v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Systém.
- Pri výpočte sumy DPH na doklade dochádza v praxi k rozdielom (pozri nižšie), pričom platí, že metodika, ktorá počíta DPH pri každej položke, spôsobuje menej problémov ako druhý spôsob výpočtu DPH.
Prečo vznikajú rozdiely pri výpočte DPH
- Pomer základu DPH a DPH na doklade nemusí byť presný, a to z dôvodu zaokrúhľovania. Rovnaký problém sa vyskytuje aj napr. pri podaní DPH daňového priznania - ani tam "nesedí" základ DPH a DPH na jeden eurocent, a to preto, lebo vo výkaze sú spočítané základy DPH a DPH postupne z dokladov, a nie mechanicky vypočítaná DPH zo sumy bez DPH.
- Výpočet DPH na doklade závisí aj od spôsobu, akým sa položka pridá do dokladu - s cenou bez DPH alebo s DPH. Viac informácií získate v téme Výpočet súm na doklade.
Príklad - DPH vypočítaná podľa položiek
Máme faktúru, na ktorej sú dve položky po 1,00 €, teda celková suma predstavuje 2,00 €. Ak jedna položka stojí 1,00 €, základ DPH je 0,833 € a DPH 0,17 € (podľa zákona o DPH sa DPH zaokrúhľuje na dve desatinné miesta). Logicky teda celková suma dokladu predstavuje 2,00 €, avšak súčet bez DPH je 1,66 €. Program vypočíta DPH pre každú položku (v tomto prípade je to 0,17 €) a spočíta ich za všetky položky: 0,17+0,17 = 0,34 €
Obrázok č. 1: Faktúra - DPH vypočítaná podľa položiek
Príklad - DPH vypočítaná ako rozdiel celkovej sumy dokladu a základu DPH
Máme faktúru, na ktorej sú dve položky po 1,00 €, teda celková suma predstavuje 2,00 €. Ak jedna položka stojí 1,00 €, základ DPH je 0,833 €. Program vypočíta DPH takto: (1,00+1,00) - (0,833+0,833) = 0,334 €, čo sa zaokrúhli na 0,33 €. Základ dane sa vypočíta takto: 2,00 - 0,33 = 1,67 €.
Obrázok č. 2: Faktúra - DPH vypočítaná ako rozdiel celkovej sumy dokladu a základu DPH
Zaokrúhľovanie pri zberných faktúrach a dobropisoch
- Zberná faktúra predstavuje faktúru, ktorá je tvorená z jednej alebo spravidla z viacerých výdajok (dodacích listov). Zberné faktúry sa používajú v situáciách, keď účtovná jednotka dodáva tovar obchodnému partnerovi viacnásobne a opakovane, pričom nevystavuje daňový doklad (faktúru) pri každom dodaní. V prípade, že sa DPH vypočíta druhým spôsobom - t. j. zo súčtu súm jednotlivých položiek (základu DPH), nastane nesúlad vypočítanej dane pri spočítaní jednotlivých dokladov. Niečo podobné sa stane aj pri odpočítaní dokladov. Odpočítať doklady môžeme napríklad v prípade, že z vystavenej faktúry k nejakej dodávke tovaru alebo služieb budeme časť tejto dodávky dobropisovať. Nesúlad vzniká preto, že sa vypočítaná daň zaokrúhľuje.
- Rozdiel aj viac ako jeden eurocent teda vznikne, ak budeme sumy v dokladoch sčítavať (t. j. používať druhý spôsob výpočtu DPH). Výsledkom takéhoto postupu spravidla je, že rekapitulácie vo výstupných zostavách z účtovných evidencií by nedávali tie isté výsledky, ako evidencia v knihe DPH a boli by s tým aj iné problémy. Takýto nesúlad však nemôže nastať, ak budeme postupovať prvým spôsobom, pri ktorom sa DPH počíta pri každej položke, lebo nech vložíme do dobropisu akékoľvek položky, aj také, ktoré pôvodný doklad ani neobsahoval, vždy bude platiť, že súčet zvyšnej sumy a dobropisu dáva presne sumy pôvodného dokladu.
Zaevidovanie daňových dokladov v registračných pokladniciach
- Do niektorých typov registračných pokladníc sa pri komunikácii zasiela s celkovou cenou položky aj vypočítaná daň. Ak pokladnica umožňuje voľbu výpočtu dane, je potrebné, aby sa jej zasielala vypočítaná daň už pri jednotlivých položkách, inak by jeden a ten istý doklad mal inú rekapituláciu po vložení do faktúry, a inú po odoslaní do pokladnice.
Príbuzné témy