Táto téma Pomocníka obsahuje všeobecné informácie o registračných pokladniciach, t. j. fiškálnych zariadeniach podporovaných v systéme OBERON.
Základné informácie
- Systém OBERON podporuje pripojenie on-line registračných pokladníc (ORP), ktorých hlavnou funkciou je evidovanie tržieb a vystavovanie pokladničných dokladov. Podporované fiškálne zariadenia delíme na:
- A) On-line registračné pokladnice (ORP):
A.1) Fiškálne tlačiarne - hardvérové fiškálne zariadenia, pri ktorých sa predaj vykonáva na počítači pomocou modulu Pokladnica OBERON.
A.2) Štandardné registračné pokladnice - hardvérové fiškálne zariadenia, ktoré je možné v spojení so systémom OBERON používať dvoma spôsobmi:
- počas predaja pripojené k počítaču (režim on-line) - predaj sa vykonáva na počítači pomocou modulu Pokladnica OBERON (rovnako ako pri fiškálnych tlačiarňach),
- počas predaja nepripojené k počítaču (režim off-line) - predaj sa vykonáva priamo na pokladnici, viac informácií je možné získať v téme Použitie registračných pokladníc v režime off-line.
A.3) Fiscal Virtual - softvérové fiškálne zariadenie ako náhrada hardvérového zariadenia určené na skúšobné účely. Viac informácií získate v téme Fiškálne zariadenie Fiscal Virtual.
- B) Virtuálna registračná pokladnica 2 (VRP 2) - registračná pokladnica prevádzkovaná Finančným riaditeľstvom SR.
- C) Ostatné - tu ide o fiškálne riešenia platné pre iné štáty ako Slovenská republika, napr. Fiscal UNI (CZ).
Voľba hardvérového fiškálneho zariadenia závisí od charakteru prevádzky a teda požiadaviek, ktoré by mala registračná pokladnica spĺňať. Jednotlivé zariadenia sa od seba líšia nielen funkčnosťou, ale aj cenou.
Odporúčaným fiškálnym zariadením je
eKasa PANDORA (výhodou je rovnaký dodávateľ hardvéru i softvéru, čím sa eliminujú problémy s komunikáciou).
Pripojenie k počítaču počas predaja (režim on-line)
V tomto režime je fiškálne zariadenie neustále pripojené k počítaču, predaj sa vykonáva na počítači pomocou modulu Pokladnica OBERON. Ako fiškálne zariadenie je možné použiť fiškálnu tlačiareň, prípadne štandardnú registračnú pokladnicu, ktorá umožňuje tzv. on-line komunikáciu - vtedy sa z bežnej registračnej pokladnice stane v podstate fiškálna tlačiareň.
Výhody fiškálnej tlačiarne:
- spravidla dostatočná šírka pokladničnej pásky, väčšinou 40 znakov (u pokladníc je to väčšinou obmedzené, napr. len 24 znakov),
- možnosť tlače textu za položku dokladu (výrobného alebo sériového čísla, záruky, čiarového kódu, variantu, poznámky atď.),
- tlač nedaňových dokladov (dokladov typu vnútorné zúčtovanie, obraty pokladnice, objednávky do kuchyne...),
- tlač textov tak pred, ako aj za dokladom (napr. názov odberateľa, otváracie hodiny...).
Nevýhody:
- spravidla vyššia cena,
- predaj je nutné vykonávať na počítači, pri registračnej pokladnici je možná kombinácia s prácou v režime off-line.
Nepripojenie k počítaču počas predaja (režim off-line)
V tomto režime sa predaj vykonáva výlučne na registračnej pokladnici. OBERON slúži len na zápis položiek do pokladnice, na konci predajného dňa na vyčítanie predaných položiek a následnú úpravu (zníženie) zostatkových množstiev na skladových kartách.
Výhody predaja priamo na registračnej pokladnici:
- pokladnicu nie je nutné mať neustále pripojenú k počítaču,
- spravidla nižšia cena riešenia.
Nevýhody:
- menej komfortné ovládanie - umožňuje len základné funkcie na evidenciu tržieb v hotovosti,
- neumožňuje pracovať s otvorenými účtami (stolmi), nepodporuje funkciu Odložiť predaj a pod.,
- predaj len z jedného skladu,
- úbytok na skladových kartách sa prejaví až po pripojení pokladnice k počítaču a načítaní informácií o predaji.
Viac informácií o tomto režime predaja je možné získať v téme Použitie registračných pokladníc v režime off-line.
Príbuzné témy