Táto téma Pomocníka popisuje možné problémy, ktoré môžu vzniknúť pri používaní elektronickej registračnej pokladnice (ERP).
1. ERP netlačí
Niekedy sa stane, že ERP nevytlačí bloček, prípadne ho nevytlačí nekorektne. V jednoduchších prípadoch je potrebné:
- skontrolovať kábel k napájaniu, prípadne iné káble z ERP
- skontrolovať, či svietia obvyklé kontrolky na ERP
- skontrolovať, či ERP má dostatok papiera
- skontrolovať, či je ERP zapnutá, prípadne či je v elektrickej zásuvke
V prípade, že uvedené odporúčania nepomohli a ERP stále netlačí bločky, je potrebné kontaktovať vašu servisnú organizáciu. Servisná organizácia je firma, ktorá sa zaoberá servisom a fiškalizáciou ERP a je zapísaná v zozname servisných organizácii na Finančnej správe. Servisná organizácia je zapísaná v knihe ERP.
Pri poruche registračnej pokladnice je podnikateľ povinný:
- bezodkladne nahlásiť poruchu servisnej organizácii
- bezodkladne zaznamenať do knihy ERP dôvod, dátum a čas prerušenie prevádzky RP. Rovnako je povinný zaznamenať dátum a čas nahlásenia poruchy servisnej organizácii, prípadne jej odovzdanie servisnej organizácii a toto si nechať potvrdiť s uvedením priezviska a mena osoby.
- vydávať paragóny v dvoch vyhotoveniach (s kópiou), pričom originál odovzdá zákazníkovi. Paragóny musia mať údaje ako daňový doklad po oprave pokladnice zaznamenať do knihy ERP dátum a čas opätovného spustenia prevádzky po oprave pokladnice všetky paragóny nahrať do registračnej pokladnice najneskôr do 10 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom bola prevádzka ERP prerušená.
- paragóny skladovať najmenej 5 rokov po roku v ktorom boli vyhotovené. Spôsob a miesto uchovania si zvolí podnikateľ sám. Údaje na nich však musia byť čitateľné, pri poruche nie je možné používať náhradnú pokladnicu.
2. ERP vyžaduje servisný zásah
Podnikateľ je povinný zabezpečiť vykonanie povinnej údržby elektronickej registračnej pokladnice servisnou organizáciou najneskôr do piatich rokov od uvedenia elektronickej registračnej pokladnice do prevádzky a následne najneskôr každých päť rokov od predchádzajúcej údržby. Niektorí výrobcovia si môžu pri certifikácii stanoviť iný interval kedy sa bude servisná prehliadka vyžadovať (najčastejšie 1-2 roky). V prípade, že ERP vyžaduje servisný zásah, kontaktujte vašu servisnú organizáciu.
3.Povinnosti podnikateľa v súvislosti s ERP
Požiadavky na podnikateľa:
- po zaevidovaní tržby v pokladnici ihneď odovzdať doklad vytlačený pokladnicou zákazníkovi
- jednoznačne označovať názvy tovarov tovary a služieb vytlačených na doklade tak, aby neboli zameniteľné s iným tovarom alebo službami
- pri poškodení plomby okamžite nahlásiť udalosť servisnej organizácii, zaznamenať do knihy pokladnice dátum a čas nahlásenia, inak je pokladnica považovaná za neoznačenú podľa zákona
- pri prerušení prevádzky zaznačiť udalosť do knihy pokladnie, vydávať paragóny, poruchu pokladnice nahlásiť servisnej organizácii a dohodnúť sa na doručení pokladnice servisnému stredisku alebo oprave na mieste
- zabezpečiť vykonanie údržby pokladnice u servisnej orgamizácie
- zabezpečiť ochranu pokladnice a dát uložených v pokladnici alebo na dátových médiách
- uchovať dáta kontrolného záznamu a obsahu fiskálnej pamäte v elektronicej podobe po dobu určenú zákonom na médiách, na ktorých je uchovanie garantované
- uchovávať vytlačené uzávierky, kópie paragónov a doklady označené „NEPLATNÝ DOKLAD" po dobu stanovenú zákonom
Príbuzné témy