Táto téma Pomocníka je venovaná postupu získania identifikačných a autentifikačných údajov (tzv. inicializačný balíček) od Finančnej správy SR. Postup je určený pre podnikateľov, ktorí evidujú tržby v systéme eKasa.
Základné informácie
- V prípade kúpy novej registračnej pokladnice (fiškálneho zariadenia) je nevyhnutné získať a zadať do pokladnice identifikačné a autentifikačné údaje - dáta uložené v súboroch, ktoré vydáva Finančná správa SR.
- Identifikačnými údajmi sa rozumie súbor údajov potrebných na vyhotovenie pokladničného dokladu, dokladu označeného slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“, „VKLAD“ alebo „VÝBER“, ktoré jednoznačne identifikujú on-line registračnú pokladnicu podnikateľa.
- Autentifikačnými údajmi sú údaje, ktoré umožňujú overiť identitu fiškálneho zariadenia pri komunikácii so systémom eKasa. Rozumie sa nimi elektronický certifikát (kryptografická informácia), ktorý slúži na autentifikáciu pokladnice pri zasielaní dátovej správy do systému eKasa.
- Získaniu identifikačných a autentifikačných údajov pri kúpe novej pokladnice predchádza žiadosť o pridelenie eKasa kódu (kód pokladnice eKasa klient). Po jeho pridelení bude podnikateľovi doručený aj inicializačný balíček, t. j. identifikačné a autentifikačné údaje, ktoré je podnikateľ povinný si následne stiahnuť (nahrať) do svojej pokladnice (fiškálneho zariadenia).
- Súbor autentifikačných údajov nahratý vo fiškálnom zariadení má v záujme ochrany údajov zasielaných do systému eKasa platnosť dva roky od vystavenia. Z tohto dôvodu majú podnikatelia, ktorí evidujú tržby v systéme eKasa, povinnosť po dvoch rokoch vymeniť autentifikačné údaje vo svojich pokladniciach. Výmenu súboru je potrebné uskutočniť v lehote 30 dní pred vypršaním jeho platnosti (podnikateľ tak však môže urobiť aj skôr). Na blížiaci sa koniec platnosti autentifikačných údajov program upozorňuje hlásením s výzvou na aktualizáciu autentifikačných údajov. Požiadať o nové autentifikačné údaje je potrebné na portáli finančnej správy v eKasa zóne podnikateľa. Starým autentifikačným údajom nie je potrebné venovať pozornosť – po uplynutí dvojročnej lehoty sa automaticky zneplatnia.
- Po získaní identifikačných a autentifikačných údajov je potrebné vykonať ich zápis do fiškálneho zariadenia. Pri fiškálnom zariadení eKasa PANDORA postupujte podľa návodu v téme Sprievodca - Nastavenie identifikačných a autentifikačných údajov alebo v téme Zápis identifikačných a autentifikačných údajov. Pri iných pokladniciach je potrebné postupovať podľa návodu a servisného programu výrobcu.
Postup získania údajov (pridelenia eKasa kódu po kúpe novej pokladnice)
-
Podajte žiadosť o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient:
- prihláste sa na portáli Finančnej správy SR do svojej Osobnej internetovej zóny (OIZ) a vyberte časť Katalóg formulárov (ponuka Katalógy),
- vyplňte a odošlite elektronický formulár Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient - v žiadosti označte, že žiadate o pridelenie kódu on-line registračnej pokladnice (ORP).
- V OIZ na portáli finančnej správy pribudne odkaz na eKasa zónu podnikateľa (Obrázok č. 1), v ktorej si stiahnite inicializačný balíček:
- v eKasa zóne nájdete zoznam všetkých pokladníc, ktorým finančná správa pridelila na základe žiadosti kód pokladnice eKasa klient - stiahnite si identifikačné údaje pokladnice (identifikačný balíček) na lokálne úložisko,
- prostredníctvom eKasa zóny požiadajte certifikačnú autoritu o pridelenie certifikátu (autentifikačných údajov), a to pre každú pokladnicu osobitne,
- v žiadosti zadajte heslo, ktoré použijete pri nahrávaní autentifikačného balíčka do ORP – heslo nezabudnite!
- po spracovaní požiadavky sa vám v systéme eKasa certifikát zobrazí a môžete si ho stiahnuť na lokálne úložisko (autentifikačný balíček).
Obrázok č. 1: Osobná internetová zóna (OIZ), sekcia eKasa
Postup výmeny autentifikačných údajov (po 2 rokoch)
- Na portáli Finančnej správy SR sa prihláste do svojej Osobnej internetovej zóny (OIZ), zvoľte sekciu eKasa (Obrázok č. 1).
- V sekcii eKasa vyberte ponuku Autentifikačné údaje. Informácie o evidovaných pokladniciach vrátane dátumu exspirácie sú k dispozícii v dolnej časti webovej stránky.
- Vo svojej eKasa zóne vyberte ponuku Žiadosť o nové autentifikačné údaje.
- Prostredníctvom poľa Nové autentifikačné údaje požiadajte o ich pridelenie pre svoje fiškálne zariadenie. V prípade viacerých pokladníc je potrebné požiadať o pridelenie nových autentifikačných údajov pre každé fiškálne zariadenie osobitne.
- V žiadosti je potrebné vytvoriť heslo, ktoré následne použijete pri nahrávaní autentifikačných údajov do svojho fiškálneho zariadenia – heslo nezabudnite!
- Po spracovaní požiadavky sa vám súbor autentifikačných údajov zobrazí a môžete si ho stiahnuť na lokálne úložisko, napr. do svojho počítača.
- V poslednom kroku je potrebné nové autentifikačné údaje zapísať do fiškálneho zariadenia. Pri fiškálnom zariadení eKasa PANDORA postupujte podľa návodu v téme Sprievodca - Nastavenie identifikačných a autentifikačných údajov alebo v téme Zápis identifikačných a autentifikačných údajov. Pri iných pokladniciach je potrebné postupovať podľa návodu a servisného programu výrobcu.
Príbuzné témy