Táto téma Pomocníka popisuje postupy, ktoré je možné použiť v situácii, keď na Pokladnici OBERON nie je možné vyhotoviť (vytlačiť) dennú uzávierku a zobrazí sa chybové hlásenie. Chybové hlásenie sa môže líšiť v závislosti od použitého fiškálneho zariadenia, prípadne ovládača k danému zariadeniu.
Základné informácie
- Aj keď zákon povinnosť vyhotovovať denné uzávierky od 1.4.2019 podnikateľom neukladá, na evidenciu a kontrolu prijatých tržieb a hotovosti sú naďalej nevyhnutné. Týka sa to najmä tých podnikateľov, ktorí okrem hotovosti prijímajú aj iné platidlá. Dôvodom je, že eKasa zóna finančnej správy eviduje len celkové sumy tržieb a neobsahuje informácie o type platby, a to v členení podľa prijatej hotovosti, cenín (poukážok, šekov a pod.), platieb kartou, prípadne iných bezhotovostných platieb. Na správne rozúčtovanie tržieb podľa typov platieb tak denná uzávierka zostáva pre potreby účtovníctva jediným zdrojom informácií. Viac informácií získate v téme Vyhotovovanie uzávierok.
- V prípade, že fiškálne zariadenie, ktoré podnikateľ používa, umožňuje vyhotoviť dennú uzávierku, je potrebné kontrolu a evidenciu tržieb a hotovosti vykonávať podľa uzávierky zo zariadenia. Fiškálne zariadenia implementované do systému OBERON dennú uzávierku spravidla podporujú. Informácie o podpore dennej uzávierky konkrétnymi fiškálnymi zariadeniami sú k dispozícii v prehľadnej tabuľke v téme Podporované registračné pokladnice.
- Pokiaľ ide o samotné vykonanie (vytlačenie) uzávierky, Pokladnica OBERON priamo dennú uzávierku nevykonáva, len zasiela do fiškálneho zariadenia príkaz na jej vykonanie. Vykonanie (vytlačenie) dennej uzávierky je plne v réžii fiškálneho zariadenia - prípadnú akúkoľvek nezrovnalosť v dennej uzávierke je z tohto dôvodu potrebné konzultovať so servisným technikom daného zariadenia. Výnimkou môžu byť nezrovnalosti so zobrazením platidiel, ktoré závisí od nastavenia typov platieb v Pokladnici OBERON.
- Pri samotnom vyhotovovaní, resp. tlači dennej uzávierky môžu v praxi nastať nasledujúce problémy:
- Pred vykonaním dennej uzávierky sa testuje, či je fiškálne zariadenie v stave, ktorý uzávierku umožňuje vykonať. Ak uzávierku neumožňuje vykonať, zobrazí sa chybové hlásenie. Dôvodom môže byť aj celkom banálny problém, napr. chýbajúci papier v tlačiarni.
- Tesne pred vykonaním dennej uzávierky Pokladnica OBERON vykonáva kontrolu dokladov uložených v databázovej evidencii s dennými obratmi fiškálneho zariadenia. Za štandardných okolností sa obraty zhodujú a následne sa vykoná (vytlačí) denná uzávierka. Ak sa obraty nezhodujú, zobrazí sa chybové hlásenie o nezrovnalosti daných obratov. V takomto prípade odporúčame dennú uzávierku vykonať, následne je však potrebné skontrolovať doklady zapísané v databázovej evidencii Pokladničné doklady. Je možné, že niektorý doklad bol do fiškálneho zariadenia zaslaný viackrát (obsluha pokladnice o tom rozhodla pri probléme s vytlačením určitého dokladu) alebo niektorý doklad v databázovej evidencii chýba (napr. v prípade poškodenia databázy, výpadku konektivity k databáze tesne po vytlačení dokladu), prípadne bol zaevidovaný (vytlačený) až po vykonaní dennej uzávierky v predchádzajúci deň a následne zahrnutý do dennej uzávierky v nasledujúci deň ako doklad s dátumom z predchádzajúceho dňa a pod.
Možné postupy riešenia problémov pri dennej uzávierke
- Skontrolovať napájací kábel, prípadne iné káble z fiškálneho zariadenia, skontrolovať, či na fiškálnom zariadení svietia štandardné kontrolky.
- Skontrolovať, či fiškálne zariadenie má dostatok papiera.
- Skontrolovať, či od poslednej dennej uzávierky došlo k predaju.
- Vypnúť/zapnúť počítač aj fiškálne zariadenie a pokúsiť sa o opätovné vytlačenie dennej uzávierky.
- V prípade, že sa problém uvedenými postupmi nevyriešil, je potrebné kontaktovať servisného technika k danému zariadeniu, resp. jeho dodávateľa. Servisný technik sa môže pokúsiť vykonať dennú uzávierku pomocou servisného programu, prípadne zvolí iný postup.
Príbuzné témy