Táto téma Pomocníka popisuje problém s vyhotovením (vytlačením) dennej uzávierky na Pokladnici OBERON. Chybové hlásenie sa môže líšiť v závislosti od použitého typu fiškálnej tlačiarne (prípadne registračnej pokladnice), prípadne ovládača k danému zariadeniu.
Interný postup Pokladnice OBERON pri dennej uzávierke
Vykonanie dennej uzávierky je z hľadiska obsluhy pokladnice jednoduché, avšak Pokladnica OBERON vykonáva množstvo interných úkonov, pri ktorých môžu vzniknúť nasledovné problémy:
- Pred vykonaním dennej uzávierky sa testuje, či je fiškálna tlačiareň v stave, ktorý uzávierku umožňuje vykonať. Môže ísť napríklad o problém, kedy v danom dni už bola uzávierka vykonaná a ďalšiu už nie je možné vykonať (čo je štandardný stav). Môžu nastať aj rôzne iné chybové stavy, napr. chýbajúci papier, či zaplnená pamäť žurnálu.
- Tesne pred vykonaním samotnej dennej uzávierky Pokladnica OBERON vykonáva kontrolu dokladov uložených v databázovej evidencii s dennými obratmi fiškálnej tlačiarne. Za štandardných okolností sú obraty zhodné a tak sa následne vykoná (vytlačí) denná uzávierka. Ak sa obraty nezhodujú, je zobrazené chybové hlásenie o nezrovnalosti daných obratov. V takomto prípade odporúčame vykonať dennú uzávierku, avšak následne je potrebné skontrolovať doklady zapísané v databázovej evidencii Pokladničné doklady. Je možné, že niektorý doklad bol do fiškálneho zariadenia zaslaný viackrát (obsluha pokladnice o tom rozhodla pri probléme s vytlačením určitého dokladu), prípadne niektorý doklad v databázovej evidencii chýba, napr. v prípade poškodenia databázy, výpadku konektivity k databáze v zápätí po vytlačení dokladu.
- Samotné vykonanie uzávierky - Pokladnica OBERON priamo dennú uzávierku netlačí, len zasiela do fiškálnej tlačiane príkaz na jej vykonanie. Vytlačenie dennej uzávierky je v plnej réžii fiškálnej tlačiarne - prípadnú akejkoľvek nezrovnalosť na dennej uzávierke je z tohto dôvodu potrebné konzultovať so servisným technikom k danému zariadeniu. Výnimkou môžu byť nezrovnalosti so zobrazením platidiel, ktoré je závislé na nastavení spôsobov (typov) platieb v Pokladnici OBERON.
Možné postupy riešenia problému pri dennej uzávierky
- skontrolovať kábel k napájaniu, prípadne iné káble z fiškálnej tlačiarni, skontrolovať, či svietia obvyklé kontrolky na fiškálnej tlačiarni
- skontrolovať, či fiškálna tlačiareň má dostatok papiera
- skontrolovať, či v priebehu 24 hodín došlo k predaju
- vypnúť počítač aj fiškálnu tlačiareň a potom sa pokúsiť o opätovné vytlačenie dennej uzávierky
V prípade, že uvedeným postupom nedošlo k ostráneniu problému, je potrebné kontaktovať servisnú organizáciu (nie centrum podpory pre OBERON). Servisná organizácia je zapísaná v papierovej knihe uzávierok ERP. Servisný technik sa môže pokúsiť vykonať dennú uzávierku cez servisný program, prípadne zvolí iný postup.
Denná uzávierka pri používaní registračnej pokladnice
Podľa § 4 ods. 2 písm. a) zákona 289/2008 o používaní elektronickej registračnej pokladnice sa denná uzávierka vyhotovuje len raz za deň, pričom ak bola v pokladnici v daný deň evidovaná tržba a do 24:00 hodiny daného dňa nebola vyhotovená denná uzávierka, tak doklad, ktorého vyhotovenie sa začalo pred touto 24:00 hodinou bude započítaný do dennej uzávierky daného dňa a vyhotovenie ďalšieho pokladničného dokladu bude možné začať až po vyhotovení dennej uzávierky. Doklady vyhotovené po 24:00 hodine budú započítané do dennej uzávierky nasledujúceho dňa.
V praxi sa môžu vyskytnúť nasledovné prípady:
- vyhotovenie viac denných uzávierok počas dňa - Denná uzávierka môže byť vykonaná len raz za deň. V prípade, že podnikateľ vykoná dennú uzávierku do 24 hodiny daného dňa a bude predávať tovar alebo poskytovať službu aj po vykonaní tejto dennej uzávierky, tržby z vyhotovených pokladničných dokladov budú započítané do dennej uzávierky nasledujúceho dňa. Ak bude denná uzávierka vykonaná, napr. dňa 08. 08. 2015 o 6.00 hod. za tržby prijaté z predchádzajúceho dňa, t. j. 07. 08. 2015 a zároveň dňa 08. 08. 2015 o 19.00 hod. bude vykonaná denná uzávierka z tržieb prijatých dňa 08. 08. 2015, tieto denné uzávierky aj napriek tomu, že sú vyhotovené dve v jeden deň sa považujú každá za jednu uzávierku, t. j. v tomto prípade nejde o vyhotovenie dvoch denných uzávierok.
O dve denné uzávierky by išlo vtedy, ak by, napr. dňa 08. 08. 2015 za tržby prijaté v tento deň bola vyhotovená denná uzávierka o 10.00 hod. a aj o 19.00 hod.; takýto postup by však nebol v súlade so zákonom.
- vyhotovenie dennej uzávierky v nasledujúci deň - Podľa zákona o ERP podnikateľ vyhotovuje dennú uzávierku, a to len za tie dni, v ktorých mal tržbu. Podnikateľ je povinný vyhotoviť dennú uzávierku kedykoľvek raz za deň. Na základe uvedeného na účely zákona o ERP denná uzávierka musí byť vyhotovená najneskôr pred otvorením prevádzky, to znamená, že nevyhotovenie dennej uzávierky v danom dni, ale až na druhý deň ráno pred otvorením prevádzky nie je v rozpore so zákonom o ERP.
- vyhotovenie dennej uzávierky aj za predchádzajúci deň - Ak podnikateľ s prevádzkou do 18.00 hod. nevykoná za príslušný deň napr. 27.6.2015 do 24.00 hodiny dennú uzávierku, ale bude denná uzávierka vykonaná v nasledujúci deň, a to dňa 28.6.2015 ráno o 6.00 hod., tieto denné uzávierky aj napriek tomu, že sú vyhotovené dve v jeden deň (prvá vyhotovená o 6.00 hod za tržby zo dňa 27.6.2015 a druhá o 18.00 hod. za tržby zo dňa 28.6.2015) sa považujú každá za jednu dennú uzávierku. V danom prípade nejde o vyhotovenie dvoch denných uzávierok. O dve denné uzávierky by išlo vtedy, ak by napr. dňa 27.6.2015 za tržby prijaté v tento deň bola vyhotovená denná uzávierka o 10.00 hod. a aj o 18.00 hod. Takýto postup by nebol v súlade so zákonom.
Prevádzky s nočnou alebo nepretržitou prevádzkou (bary, reštaurácie) môžu vykonať dennú uzávierku kedykoľvek v priebehu dňa, t. j. pre takéto zariadenia je vhodnejšie spraviť dennú uzávierku ráno na začiatku smeny. Do takejto uzávierky budú započítané tržby za predchádzajúci deň.
Príbuzné témy