Táto téma Pomocníka je venovaná vyhotovovaniu uzávierok (prehľadovej, dennej a intervalovej) na fiškálnych zariadeniach podľa zákona č. 289/2008 od 1.4.2019 (eKasa zariadenia).
Uzávierky podporované fiškálnymi zariadeniami vyhovujúcimi zákonu č. 289/2008 od 1. 4. 2019
Podľa aktuálneho znenia zákona (§ 12, ods. 5) podnikateľ nemá povinnosť vyhotovovať žiadny typ uzávierky v pokladnici eKasa klient (prehľadovú, dennú, intervalovú uzávierku). V prípade potreby majú podnikatelia možnosť vytvárať na dobrovoľnej báze prehľady (reporty) za určité obdobie prostredníctvom eKasa zóny podnikateľa.
- Aj keď zákon povinnosť vyhotovovať denné uzávierky od 1.4.2019 podnikateľom neukladá, na evidenciu a kontrolu prijatých tržieb a hotovosti sú naďalej nevyhnutné. Týka sa to najmä tých podnikateľov, ktorí okrem hotovosti prijímajú aj iné platidlá. Dôvodom je, že eKasa zóna finančnej správy eviduje len celkové sumy tržieb a neobsahuje informácie o type platby, a to v členení podľa prijatej hotovosti, cenín (poukážok, šekov a pod.), platieb kartou, prípadne iných bezhotovostných platieb. Na správne rozúčtovanie tržieb podľa typov platieb tak denná uzávierka zostáva pre potreby účtovníctva jediným zdrojom informácií.
- V prípade, že fiškálne zariadenie, ktoré podnikateľ používa, umožňuje vyhotoviť dennú uzávierku, je potrebné kontrolu a evidenciu tržieb a hotovosti vykonávať podľa uzávierky zo zariadenia. Fiškálne zariadenia implementované do systému OBERON dennú uzávierku spravidla podporujú. Informácie o podpore dennej, ale aj iných typov uzávierok konkrétnymi fiškálnymi zariadeniami sú k dispozícii v prehľadnej tabuľke v téme Podporované registračné pokladnice.
- Ak fiškálne zariadenie niektorú z uzávierok nepodporuje, v OBERON-e je možnosť využiť tlačový výstup Prehľad tržieb (podklady pre zaúčtovanie) v ponuke Sklad, Pokladničné doklady, tlačidlo Tlač. Inou možnosťou je použitie tlačového výstupu Obraty pokladnice z Pokladnice OBERON (tlačidlo Obraty pokladnice - Ctrl+O) v členení podľa typov platieb. Tu je možné nastaviť rozsah dátumov, za ktorý sa má tlačový výstup vytvoriť.
- Uzávierky v OBERON-e sú dostupné v module Pokladnica OBERON, tlačidlo Uzávierky (Ctrl+Q). Ak Pokladnica OBERON pracuje bez fiškálneho zariadenia, tieto položky ponuky sú nedostupné.
- Pri uzávierkach je potrebné mať na zreteli, že aj keď konkrétne zariadenie umožňuje tlačiť uzávierky, zákon ich nevyžaduje, a preto ani certifikačná autorita ich správnosť netestuje. Z tohto pohľadu sú tieto údaje irelevantné. Toto je akútny problém, ktorý by mali tvorcovia eKasy vyriešiť čo najskôr.
Výber tržby z pokladnice
Uvedený problém súvisí aj s ďalšou povinnosťou podnikateľa - výberom tržby z pokladnice.
- V prípade, že podnikateľ eviduje v pokladnici hotovostné platby (povedzme 500 eur), ale aj platby kartou (napr. 100 eur), pri výbere tržby má problém. V eKasa zóne je v tomto prípade zaevidovaná tržba vo výške 600 eur, t. j. len celková suma tržby. Podnikateľ môže z pokladnice reálne vybrať len hotovosť 500 eur, na portáli finančnej správy po tejto transakcii ostane evidovaný zostatok vo výške 100 eur.
- Aj keď niektorí výrobcovia fiškálnych zariadení vyhlásili, že je možné vybrať aj celkovú tržbu (v našom prípade 600 eur), problém vzniká pri zaúčtovaní tejto transakcie do peňažného, resp. účtovného denníka.
- Ako sme uviedli vyššie, ide o akútny problém, ktorý by mali tvorcovia eKasy čo najskôr vyriešiť. Zatiaľ sa odporúča vždy kvôli následnému korektnému zaúčtovaniu vybrať z pokladnice len hotovosť, prípadne ceniny. Každý výber sa totiž vždy účtuje do účtovnej pokladne. Zaúčtovanie hotovosti, resp. cenín, spolu so sumou platieb kartou by bolo nesprávne.
Odporúčaný denný postup
- Na začiatku predajného dňa urobíme vklad hotovosti.
- V priebehu dňa prijímame tržbu (hotovosť, platobné karty, ceniny). V prípade akéhokoľvek výberu alebo vkladu nezabudneme dané operácie zaevidovať (vytvoríme samostatné doklady označené slovom „VKLAD“ alebo „VÝBER“).
- Na konci predajného dňa vykonáme výber zvlášť hotovosti a zvlášť cenín (bez platieb kartou), a to buď
a) celú sumu hotovosti a cenín, t. j. výsledný zostatok v pokladnici bude nula (0), alebo
b) sumu zníženú o hotovosť, ktorá zostane na druhý deň v pokladnici (na vydávanie) – v tom prípade už v nasledujúci deň nemusíme robiť počiatočný vklad hotovosti.
- Na koniec vykonáme dennú uzávierku.
Nulovanie hotovosti - nastavenie vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia (záložka Režim predaja) umožňuje určiť, či sa má pri dennej uzávierke vynulovať zostatok hotovosti v Pokladnici OBERON. Nastavenie musí byť v súlade s nastavením alebo možnosťami fiškálneho zariadenia, t. j. obidve strany musia pracovať v rovnakom režime. Ak fiškálne zariadenie pri dennej uzávierke nuluje denné obraty (tržbu), políčko musí byť začiarknuté. V prípade, že denné obraty nenuluje, je potrebné nechať pole nezačiarknuté. Pri fiškálnej tlačiarni eKasa PANDORA je potrebné nechať pole nezačiarknuté (t. j. nenulovať hotovosť v Pokladnici OBERON), pri inom zariadení sa informujte u jeho dodávateľa.
|
Pokiaľ ide o samotné vykonanie (vytlačenie) dennej uzávierky, Pokladnica OBERON priamo dennú uzávierku nevykonáva, len zasiela do fiškálneho zariadenia príkaz na jej vykonanie. Vykonanie (vytlačenie) dennej uzávierky je plne v réžii fiškálneho zariadenia - prípadnú akúkoľvek nezrovnalosť v dennej uzávierke je z tohto dôvodu potrebné konzultovať so servisným technikom daného zariadenia. Výnimkou môžu byť nezrovnalosti so zobrazením platidiel, ktoré závisí od nastavenia typov platieb v Pokladnici OBERON. Viac informácií získate v téme Dennú uzávierku nie je možné vyhotoviť. |
Príbuzné témy