Táto téma obsahuje všeobecné informácie o Pokladnici OBERON - jednom z modulov systému OBERON.
Základné informácie
- Pokladnica OBERON predstavuje samostatný modul systému OBERON (aj keď v rámci licencie sa zakupuje spolu s modulom Skladová evidencia). V spolupráci s fiškálnou tlačiarňou umožňuje vytvoriť z počítača plnohodnotnú on-line registračnú pokladnicu. Počítač sa pritom nezmení na jednoúčelové zariadenie určené len na predaj, ale možno ho naďalej využívať aj na iné činnosti (ako bez fiškálnej tlačiarne), a to aj paralelne popri predaji na pokladnici.
- Primárnou úlohou registračnej pokladnice je evidencia tržieb za predaj tovarov a služieb, pričom obsahuje množstvo ďalších zaujímavých funkcií a možností.
- Pokladnica OBERON je určená pre rôznorodé prevádzky (bežné obchodné prevádzky, veľkoobchod, bary a reštaurácie, resp. fastfoody...). Umožňuje pracovať v štandardnom režime ovládania pomocou klávesnice a myši, alebo pomocou dotykového displeja.
- Každá predaná položka na pokladnici sa automaticky zapisuje do evidencie Pokladničné doklady. Tu je možné získať všetky súhrnné informácie o predaji, obratoch či výnosoch. V závislosti od fiškálneho zariadenia kniha umožňuje zobraziť odpis každého dokladu vytlačeného na fiškálnej tlačiarni (textovú správu bez QR kódu a niektorých ďalších údajov, ktoré neumožňuje archivovať legislatíva).
- Pri vyhotovení dennej uzávierky sa automaticky vytvorí záznam v Knihe tržieb - záznam obsahuje obraty danej dennej uzávierky v členení podľa použitých typov platieb (hotovosť, platobná karta, stravné lístky a pod.), ďalej obsahuje údaje výberov a vkladov hotovosti pokladnice, prípadne je k dispozícii aj zoznam uhradených faktúr v hotovosti. V závislosti od fiškálneho zariadenia kniha umožňuje zobraziť, resp. vytlačiť originál každej evidovanej dennej uzávierky tak, ako bola vytlačená na fiškálnej tlačiarni.
- Záznamy v knihe tržieb, ktoré sa do evidencie zapísali automaticky pri dennej uzávierke, je možné automaticky zaúčtovať do účtovného alebo peňažného denníka. Ďalšie informácie získate v témach Automatické účtovanie tržieb Pokladnice OBERON (podvojné účtovníctvo) a Automatické účtovanie tržieb Pokladnice OBERON (jednoduché účtovníctvo).
- Ak sa Pokladnica OBERON používa v reštauračnej prevádzke, všetky objednávky jedál a nápojov odoslané z Pokladnice OBERON alebo aplikácie LUKUL - nielen mobilný čašník možno tlačiť na bonovacej tlačiarni (tlačiareň pre kuchyňu alebo pre prípravu nápojov - bar), resp. zobraziť na bonovacom monitore. Bezprostredne po každom vytlačení objednávky, resp. jej zobrazení na bonovacom monitore sa objednané položky zapíšu do Bonovacej knihy.
- Pokladnica je úzko prepojená s ostatnými modulmi systému OBERON, napr. umožňuje zaevidovať úhradu výdajky, importovať položky z objednávky, zaevidovať úhradu faktúry, reklamácie alebo servisu, nezaevidovať doklad, ale len z neho vytvoriť výdajku. Pri použití modulu Hotelová recepcia umožňuje zaevidovať úhradu hotelového účtu alebo služby.
- Pokladnica OBERON umožňuje prepojenie s ďalšími systémami, napr. mobilnou aplikáciu LUKUL - nielen mobilný čašník, elektronickým jedálnym lístkom (OBERON eMenu), vernostnými a zľavovými systémami atď.
- Webová aplikácia OBERON Web ponúka možnosť zobrazenia okamžitých obratov na pokladnici, zobrazenie otvorených účtov, grafického vývoja tržieb atď.
Obrázok č. 1: Maloobchodná pokladnica so štandardným režimom zobrazenia pre dotykový displej
Technické informácie
- Aby sa z počítača stala plnohodnotná pokladnica, je k nemu nevyhnutné pripojiť fiškálnu tlačiareň - ide o certifikované hardvérové zariadenie, ktoré pozostáva z chráneného dátového úložiska (CHDÚ), tlačiarne pokladničných dokladov a príslušného softvéru. Existuje aj určité špecifické riešenie, keď sa k počítaču vo funkcii fiškálnej tlačiarne pripojí klasická registračná pokladnica v tzv. režime on-line. Viac informácií získate v téme Všeobecne o registračných pokladniciach.
- Systém OBERON podporuje niekoľko fiškálnych tlačiarní od rôznych výrobcov. Veľkou výhodou je podpora vlastnej certifikovanej fiškálnej tlačiarne eKasa PANDORA . Hardvérová pokladnica aj pokladničný softvér sú tak od jedného výrobcu (firmy EXALOGIC), preto pri prípadných problémoch s hardvérom alebo softvérom voláte len jednému dodávateľovi.
- Okrem toho je k Pokladnici OBERON možné pripojiť celý rad ďalších zariadení, napr. snímač čiarových kódov, elektronické váhy, externý displej, snímač prístupu na rýchle prihlásenie obsluhy atď.
- Široká škála rôznych funkcií a nastavení umožňuje prispôsobiť pokladnicu svojim vlastným potrebám a požiadavkám. Vďaka tomu je možné Pokladnicu OBERON používať v rôznorodých prevádzkach, pri ktorých sú nároky na funkcionalitu a vzhľad pokladnice zásadne rozdielne, napr. pri veľkoobchodnej pokladnici je to zaevidovanie úhrady výdajky, pri reštauračnej tlač objednávok na bonovaciu tlačiareň, pri dotykovej obrazovke zobrazenie numerickej klávesnice a pod. Viac informácií je možné získať v téme Nastavenie vzhľadu Pokladnice OBERON.
- Pokladnica OBERON umožňuje pripojiť minimálne 25 registračných pokladníc v režime off-line a 20 fiškálnych tlačiarní.
- Na skúšobné účely je možné použiť virtuálne fiškálne zariadenie Fiscal Virtual (neumožňuje tlačiť daňové doklady).
- Pobočkový režim umožňuje vytvoriť sieť maloobchodných predajní. Správa skladových položiek (cenník), evidencia skladu, cenotvorba (akcie) sa vykonávajú v centrále, z predajne sa on-line prenášajú informácie o predaji. Centrálna databáza môže byť umiestnená v centrále firmy alebo v cloude.
- Inou možnosťou je použitie off-line pobočkovej pokladnice, ktorá predstavuje režim práce Pokladnice OBERON pri off-line pobočkovom režime - nástroji na výmenu údajov spravidla vo forme samostatných dátových súborov medzi pobočkou so samostatnou databázou a centrálou (s hlavnou databázou účtovnej jednotky) pomocou off-line transportov údajov.
Webové služby
V module Pokladnica OBERON je možné použiť tieto funkcie a aplikácie využívajúce webové služby:
- LUKUL - nielen mobilný čašník - viacúčelová mobilná gastroaplikácia pre Android a iOS určená na použitie so systémom OBERON.
- Systém bonovacích monitorov - bonovacie monitory sa v systéme OBERON používajú na zobrazenie objednávok do kuchyne (na prípravu jedál) alebo baru (na prípravu nápojov) z Pokladnice OBERON prevádzkovanej v reštauračnom režime, prípadne z aplikácie LUKUL - nielen mobilný čašník.
- OBERON eMenu - jednoduchý elektronický jedálny alebo nápojový lístok (OBERON eMenu), ktorý si môže zákazník prezerať na svojom mobilnom zariadení,
- OBERON vernostný systém (klient),
-
OBERON Web - nadstavbová webová aplikácia pre smartfóny, tablety či iné mobilné zariadenia, ktorá poskytuje vybrané manažérske informácie zo systému OBERON v reálnom čase, ako napríklad:
- aktuálne prihlásení používatelia do OBERON-u,
- evidencia obchodných partnerov,
- aktuálne obraty registračných pokladníc,
- prehľad otvorených účtov (stolov),
- štatistiky k predajom na pokladniciach z knihy tržieb,
- a ďalšie zaujímavé informácie.
Licenčné podmienky
- V obmedzenom režime (na skúšobné účely) je možné s modulom Pokladnica OBERON pracovať aj bez licencie - viac informácií získate v téme Licenčná politika.
- Plnohodnotne je možné modul Pokladnica OBERON používať len s platnou licenciou. Dôležitým faktorom pri výbere typu licencie je kadencia predaja a od nej sa odvíjajúci počet pokladničných dokladov a k nim prislúchajúcich skladových pohybov. Viac informácií získate v téme Typy licencií.
- Licencia na modul Pokladnica OBERON sa zakupuje v rámci licencie na modul Skladová evidencia (cena licencie je zahrnutá do ceny licencie za modul Skladová evidencia).
Príbuzné témy