Táto téma Pomocníka obsahuje všeobecné informácie o vernostných systémoch spolu s informáciami o podporovaných vernostných systémoch a rámcových nastaveniach v OBERON-e.
Základné informácie
- Vernostný systém, resp. program (angl. loyalty program) predstavuje marketingový nástroj, ktorý má odmeniť aktuálnych zákazníkov a zároveň získať dôveru budúcich zákazníkov. Jeho cieľom je, aby sa zákazník, ktorý raz nakúpil alebo využil služby danej prevádzky, stal jej stálym zákazníkom. Vernostný systém patrí medzi klasické nástroje podpory predaja.
- Základný princíp vernostného systému spočíva v zbieraní vernostných bodov za nákup tovaru alebo služieb (kumulovanie benefitov) a v následnom získaní zľavy alebo darčeka (tovaru alebo služby zdarma) za určitý počet naakumulovaných bodov (čerpanie benefitov).
- Pri kumulovaní benefitov sa pri predaji zasiela do vernostného systému informácia o zvýšení (pripočítaní) vernostných bodov. Výška pripočítaných bodov sa môže vypočítať v najjednoduchšom prípade podľa celkovej sumy dokladu (v prípade potreby sa prepočíta určitým koeficientom), prípadne sa vypočíta priamo podľa položiek nákupu - každý tovar či služba má stanovenú hodnotu vernostných bodov.
- Následne sa v rámci čerpania benefitov zákazníkovi pri predaji poskytne určitý benefit, napr. vo forme určitej zľavnenej položky alebo poskytnutia tovaru či služby zadarmo. Vtedy sa do vernostného systému zasiela požiadavka na zníženie zostatku vernostných bodov, ktoré sa spravidla vypočítajú podľa položiek daného dokladu.
- Pri evidovaní vernostných bodov na viacerých predajných miestach je nevyhnutné riešiť problematiku prístupu každého predajného miesta k údajom vernostnej karty - ak má firma predajňu napr. v Bratislave a Košiciach, informácie o vernostných kartách musia byť k dispozícii pre obidve miesta, t. j. databáza vernostných kariet musí byť zdieľaná a vždy dostupná.
Obrázok č. 1: Formulár na prácu s vernostnou kartou v OBERON-e
Vernostný systém v OBERON-e
- Systém OBERON umožňuje prevádzkovať vernostný systém priamo implementovaný do OBERON-u, keď má obsluha pri predaji k dispozícii všetky informácie o vernostnej karte, o možných dostupných benefitoch, ako aj o všetkých transakciách vykonaných na danej vernostnej karte.
- OBERON podporuje tieto vernostné systémy:
- OBERON Basic - základný vstavaný vernostný systém, pri ktorom sa údaje vernostných kariet evidujú v knihe Obchodní partneri. Pri použití v rámci lokálnej databázy neumožňuje dostupnosť údajov z viacerých predajných miest. Tá je možná v prípade umiestnenia databázy do cloudu, prípadne rozšírením na OBERON vernostný systém (klient) (a spravidla súčasným prechodom na pobočkový režim).
- OBERON vernostný systém (klient) - ide o rozšírenie vernostného systému OBERON Basic o webovú službu, vďaka čomu sú údaje vernostnej karty evidované v knihe Obchodní partneri dostupné z viacerých predajných miest (napr. z predajne v Bratislave aj v Košiciach). Serverom v tomto prípade je systém OBERON. Riešenie však v prípade potreby umožňuje pripojenie aj nezávislého servera externého systému, ktorý simuluje API generované systémom OBERON.
- Cardberg - predstavuje vernostný systém externého dodávateľa, ktorý so systémom OBERON komunikuje pomocou externej webovej služby systému Cardberg, vďaka čomu sú údaje vernostnej karty evidované vo webovom serveri systému Cardberg dostupné z viacerých predajných miest (napr. z predajne v Bratislave aj v Košiciach).
- S vernostným systémom (kumulovanie a čerpanie benefitov) je možné v OBERON-e pracovať na Pokladnici OBERON, v evidencii Kniha pohľadávok (vystavené faktúry) a v evidencii Výdajky - viac informácií získate v témach Vernostný systém na Pokladnici OBERON a Vernostný systém v knihe pohľadávok a výdajok. Možnosť kumulovania a čerpania benefitov výdajkami alebo staršími dokladmi je možné nastaviť individuálne pre každého používateľa v právach používateľov.
- Na identifikáciu zákazníkov sa používajú vernostné karty, ktorých čísla môžu byť vo forme čiarového kódu. To umožňuje využiť snímač čiarových kódov, pomocou ktorého je identifikácia zákazníka pri predaji veľmi jednoduchá a rýchla. Alternatívne je možné čísla vernostných kariet evidovať ako čísla RFID kľúčov a na identifikáciu použiť snímač RFID kľúčov, ktorý sa však v tomto prípade inštaluje ako snímač čiarových kódov - viac v téme Snímače RFID kľúčov.
Základné nastavenia vernostného systému
- Nastavenie vernostného systému - aby bolo možné vernostný systém v OBERON-e používať, je ho najskôr potrebné správne nakonfigurovať a nastaviť. V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Rozšírenia je potrebné povoliť používanie vernostného systému. Po stlačení tlačidla Nastaviť sa zobrazí formulár Vernostné systémy, v ktorom stlačte tlačidlo Nový - otvorí sa formulár Vernostný systém na nadefinovanie vernostného systému. V prípade potreby je možné využívať aj viac vernostných systémov súčasne, napr. svoj vlastný a zároveň nejaký iný regionálny. Viac informácií získate v téme Formulár Vernostný systém.
- Nastavenie skladu - tak položky na kumulovanie benefitov, ako aj položky na čerpanie benefitov (zľavnené položky či položky zdarma) sa spravidla evidujú v osobitnom sklade, ktorý je možné definovať v ponuke Sklad, Sklady.
- Nastavenie v skladových kartách - vo formulári Skladová karta, záložka Obch. partneri, je potrebné povoliť prácu s vernostnými bodmi a zadať Hodnotu položky v bodoch pre kumulovanie benefitov, resp. Hodnotu položky v bodoch pre čerpanie benefitov za jednu mernú jednotku. Pri predaji danej skladovej karty sa vernostné body zákazníka navýšia o zadanú hodnotu (pri kumulovaní benefitov), resp. znížia o zadanú hodnotu (pri čerpaní benefitov).
- Nastavenie Pokladnice OBERON - pri využívaní vernostného systému je možné zakázať zadávanie zliav na Pokladnici OBERON, ak obsluha pokladnice nepoužije vernostnú kartu - v tomto prípade je potrebné zakázať výber zákazníka manuálnym výberom z evidencie obchodných partnerov. Možno tak urobiť vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia, záložka Rozšírené, nastavenie Zakázať výber obchodných partnerov zo zoznamu.
- Nastavenie pripojenia na externý server - niektoré typy vernostných systémov vyžadujú pripojenie na externý server (napr. Cardberg). Z tohto dôvodu je potrebné ešte pred nastavením v systéme OBERON kontaktovať dodávateľa daného vernostného systému.
Príbuzné témy