Táto téma Pomocníka je venovaná jednej z možností použitia systému OBERON - pobočkového režimu.
Základné informácie
- Vzhľadom na veľkosť účtovnej jednotky z hľadiska počtu používaných počítačov, štruktúry prevádzky a výberu databázového systému existuje niekoľko rôznych variantov použitia systému OBERON. Viac informácií získate v téme Možnosti použitia systému OBERON.
- Pobočkový režim predstavuje jednu z možností použitia systému OBERON. Ide o veľmi komplexný, spoľahlivý a mocný nástroj na výmenu dát medzi pobočkou, resp. viacerými pobočkami a centrálou jednej firmy. Umožňuje tak jednosmernú, ako aj obojsmernú komunikáciu.
- Pobočkový režim dovoľuje pracovať prakticky na neobmedzenom počte navzájom vzdialených miest v tom istom čase a na jednom z nich doklady sumarizovať. Túto vlastnosť využijú hlavne väčšie firmy s centrálou a viacerými pobočkami na vzdialených miestach, ktoré chcú pracovať s údajmi centrálne.
- Pobočka má samostatnú databázu a rovnaké IČO ako centrála. Ide o fyzické pracovisko, ktoré je v OBERON-e označované termínom prevádzka. Takouto prevádzkou je aj centrála.
- Centrála aj každá pobočka musí mať zakúpenú vlastnú licenciu. Bližšie informácie o typoch licencií a cenníku získate v téme Typy licencií a v téme Cenník - licencie OBERON.
- Typickým príkladom použitia pobočkového režimu je prevádzkovanie počítačovej registračnej pokladnice (Pokladnica OBERON) na určitom predajnom mieste (napr. predajňa v obchodnom centre). Pokladnica čerpá skladové položky (cenník) z centrály a zároveň sa evidencia skladu s cenotvorbou realizujú v databáze centrály. Tak predané množstvá (pokladničné doklady), ako aj denné uzávierky z pokladnice (záznamy v evidencii Kniha tržieb ) sa zasielajú do centrály firmy.
- Pobočkový režim môže byť prínosom aj pre drobného živnostníka, ktorý si necháva účtovníctvo spracovávať externe. V tomto prípade centrálu predstavuje firma, ktorá mu vedie účtovníctvo, a pobočkou je jeho prevádzka, kde napríklad len vystavuje faktúry.
- Systém OBERON umožňuje vykonávať aj jednorazové exporty a importy najčastejšie používaných evidencií (kníh), ako sú faktúry vydané a prijaté, objednávky, skladové karty, obchodní partneri, ako aj automatické exporty/importy údajov. Ďalšie informácie o exportoch a importoch je možné získať v téme Možnosti importu a exportu údajov v OBERON-e.
Spôsob komunikácie medzi pobočkou a centrálou
- Komunikácia medzi pobočkou a centrálou firmy sa môže realizovať v dvoch technicky odlišných režimoch:
- on-line pobočkový režim - predstavuje automaticky vykonávanú výmenu údajov v reálnom čase (on-line synchronizácia údajov), keď komunikácia medzi pobočkou a centrálou prebieha s oneskorením len niekoľkých desiatok sekúnd. Z tohto dôvodu tento variant vyžaduje stabilné internetové pripojenie, pričom prípadné občasné výpadky nespôsobia výpadok pobočky (keďže pobočka používa samostatnú databázu).
- off-line pobočkový režim - komunikácia medzi pobočkou a centrálou spravidla prebieha na základe výmeny údajov (spravidla vo forme samostatných dátových súborov) pomocou FTP serverov, ľubovoľných prenosných médií, prípadne priameho prístupu do databázy - v OBERON-e v tomto prípade hovoríme o tzv. off-line transportoch údajov. Používa sa vtedy, keď pobočka nemá trvalé pripojenie k internetu, prípadne sú jeho rýchlosť alebo kvalita nedostatočné. Ak pobočka disponuje stabilným internetovým pripojením, odporúča sa uprednostniť on-line pobočkový režim.
Obrázok č. 1: Pobočkový režim s on-line spôsobom komunikácie s databázou v cloude (vľavo) a s databázou v centrále (vpravo)
Obrázok č. 2: Pobočkový režim s off-line spôsobom komunikácie (off-line transporty údajov)
Príbuzné témy