V závislosti od veľkosti účtovnej jednotky z hľadiska počtu používaných počítačov, štruktúry prevádzky a výberu databázového systému existuje niekoľko rôznych variantov použitia systému OBERON. Možnosti sú pomerne široké, determinované sú spravidla možnosťami a potrebami danej prevádzky. Táto téma je venovaná prehľadu jednotlivých možností (variantov) použitia systému OBERON.
1. Jeden počítač
- Ide o najjednoduchší spôsob používania systému, keď sa tak program, ako aj databáza nachádzajú v jednom počítači. Samozrejme, na jednom počítači je možné napr. spracovávať účtovníctvo aj viacerým účtovným jednotkám (účtovné firmy), ich počet nie je obmedzený.
- Databázu je možné umiestniť aj na vymeniteľné médium (externý pevný disk), prípadne aj mimo počítača do cloudu (v tomto prípade musí byť počítač pripojený k internetu).
- Pri veľmi malých firmách s nízkym počtom záznamov v databáze (rádovo do niekoľko desiatok tisíc záznamov v jednej knihe), keď na počítači pracuje jedna osoba, je možné používať súborovú databázu Microsoft Access (súbor typu MDB alebo ACCDB).
- Pri očakávanom väčšom počte záznamov v databáze (napr. predajňa v maloobchode), odporúčame do tohto počítača nainštalovať databázový SQL server. Rozdiel medzi súborovou databázou a SQL serverom je výrazný (aj keď sú umiestnené v tom istom počítači).
Obrázok č. 1: Použitie systému OBERON na jednom počítači
2. Viac počítačov v lokálnej počítačovej sieti bez servera/so serverom
- Systém OBERON je možné používať aj v sieťovej prevádzke, pri ktorej môže k databáze súčasne pristupovať viac ako jeden používateľ. Dátová základňa (databáza) môže byť umiestnená v jednom z počítačov, ktoré sú v sieti rovnocenné, prípadne môže byť umiestnená v sieťovom serveri.
- Všeobecne je pri sieťovej inštalácii potrebné, aby bol systém OBERON nainštalovaný v každom počítači v sieti. Po úspešnej inštalácii sa v jednom z počítačov, resp. v serveri vytvorí nová firma (databáza) a ostatné počítače v sieti sa len pripoja k danej databáze (pomocou formulára Otvorenie agendy (firmy)). Viac informácií získate v téme O sieťovej inštalácii.
- Sieťová prevádzka bez servera predstavuje najčastejší spôsob používania OBERON-u, keď sa v lokálnej počítačovej sieti nachádza niekoľko počítačov, pričom databáza je umiestnená v jednom z nich. Takéto riešenie je vhodné použiť vtedy, keď je počet počítačov v prevádzke relatívne nízky (približne do 5 počítačov, určujúcim faktorom je však intenzita práce na danom počítači). Pri väčšom počte používateľov odporúčame na umiestnenie databázy použiť samostatný počítač (server). Odporúčaným databázovým systémom je SQL server (MariaDB).
- Pri sieťovej prevádzke so serverom ide o taký spôsob používania OBERON-u, keď sa v lokálnej počítačovej sieti nachádza väčší počet počítačov, pričom databáza je umiestnená v samostatnom počítači (serveri). Ide spravidla o prípady, keď je počet počítačov v prevádzke vyšší ako 5, určujúcim faktorom je však intenzita práce na danom počítači. Pri nižšom počte používateľov stačí databázu umiestniť do jedného z počítačov lokálnej počítačovej siete. Odporúčaným databázovým systémom je SQL server (MariaDB ).
- Pri malom počte používateľov (do 5) sa môže na serveri použiť desktopový operačný systém Windows 10 Professional (alebo novší), pri väčšom počte používateľov (alebo záťaži), odporúčame už serverový operačný systém Microsoft Windows Server.
Obrázok č. 2: Použitie systému OBERON v lokálnej počítačovej sieti bez servera a so serverom
3. Viac počítačov (tenkých klientov) a systém Microsoft Windows Server
- Pri tomto spôsobe použitia jeden z počítačov v lokálnej sieti má nainštalovaný operačný systém Microsoft Windows Server, ktorý na rozdiel od bežného operačného systému Windows umožňuje pripojiť aj viac používateľov pomocou vzdialenej plochy (Remote Desktop). Ostatné počítače majú nainštalovaný bežný Windows - jednotliví používatelia sa k tomuto serveru pripájajú pomocou vzdialenej plochy.
- Hlavnou výhodou tohto riešenia je, že nie je problém s pripojením ďalších používateľov mimo lokálnej počítačovej siete, napr. okrem externého účtovníka alebo majiteľa to môže byť aj ďalšia prevádzka danej firmy.
- V prípade väčšieho počtu prevádzok (pobočiek bez databázy) je možné uvedené riešenie upraviť tak, že sa server so systémom Microsoft Windows Server umiestni do cloudu - môže ísť o klasický cloud, prípadne len umiestnenie fyzického počítača do cloudu. V tomto prípade sa všetky prevádzky pripájajú k danému serveru pomocou internetu, čo však vyžaduje dostatočne rýchle a hlavne stabilné internetové pripojenie.
- Pri tomto riešení je nutné pamätať najmä na prevádzku registračných pokladníc (fiškálnych tlačiarní), ktoré so systémom OBERON spravidla komunikujú pomocou sériového alebo USB portu. Keďže pokladnica je pripojená k pracovnej stanici a program beží v inom počítači (serveri), komunikáciu s registračnou pokladnicou (fiškálnou tlačiarňou) je potrebné ošetriť v závislosti od použitého typu individuálne. Väčšina podporovaných registračných pokladníc však umožňuje komunikovať pomocou bežného ethernet pripojenia (protokolom TCP/IP), čo znamená vyriešenie daného problému.
Obrázok č. 3: Použitie systému OBERON v lokálnej počítačovej sieti s použitím operačného systému Microsoft Windows Server
4. Databáza umiestnená mimo lokálnej počítačovej siete (cloud)
- Tento variant je podobný variantu použitia v lokálnej počítačovej sieti (bod č. 2), databáza je však umiestnená mimo lokálnej počítačovej siete v cloude. Toto riešenie vyžaduje rýchle a hlavne stabilné internetové pripojenie; dôležitým faktorom je aj počet používateľov v sieti.
- Výhoda tohto variantu je hlavne v tom, že nie je problém s pripojením ďalších používateľov mimo lokálnej počítačovej siete, napr. okrem externého účtovníka alebo majiteľa to môže byť aj ďalšia prevádzka danej firmy.
- Príkladom použitia cloudového režimu môže byť prevádzka s viacerými predajňami s nižšou kadenciou predaja (napr. butik, ale aj veľkoobchod) s nízkym nárokom na dostupnosť centrálnej databázy vzhľadom na spoľahlivosť vydávania pokladničných dokladov.
Obrázok č. 4: Použitie systému OBERON v lokálnej počítačovej sieti s databázou v cloude
5. On-line pobočkový režim
- On-line pobočkový režim predstavuje nástroj na výmenu údajov v reálnom čase medzi pobočkou so samostatnou databázou a centrálou (s hlavnou databázou účtovnej jednotky).
- V prvom variante tohto režimu je databáza centrály umiestnená mimo lokálnej počítačovej siete v cloude. V druhom variante režimu je databáza centrály umiestnená v samostatnom počítači lokálnej počítačovej siete centrály (serveri). V oboch uvedených prípadoch platí, že databáza centrály musí byť viditeľná z vonkajšieho internetu, t. j. databázový server musia vidieť jednotlivé pobočky.
- On-line pobočkový režim predstavuje automaticky vykonávanú on-line synchronizáciu údajov, preto vyžaduje rýchle a hlavne stabilné internetové pripojenie, dôležitým faktorom je aj počet používateľov v sieti. Občasné výpadky internetu pritom nespôsobia výpadok pobočky (keďže používa samostatnú databázu).
- Hlavná výhoda tohto variantu je v tom, že komunikácia medzi pobočkou a centrálou prebieha on-line s oneskorením len niekoľkých sekúnd, čo umožňuje prevádzkovať aj registračnú pokladnicu.
- Príkladom tohto použitia je napr. prevádzka s viacerými predajňami s vysokou kadenciou predaja (napr. predajne potravín, rôzne predajné miesta vstupeniek do kúpalísk, klzísk, kín a pod.) s vysokým nárokom na dostupnosť centrálnej databázy vzhľadom na spoľahlivosť vydávania pokladničných dokladov.
- Viac informácií o režime získate v téme Všeobecne o on-line pobočkovom režime.
Obrázok č. 5: Použitie systému OBERON v štruktúre centrála - pobočka s databázou v cloude (vľavo) a s databázou v centrále (vpravo)
6. Off-line pobočkový režim
- Off-line pobočkový režim predstavuje nástroj na výmenu údajov (spravidla vo forme samostatných dátových súborov) medzi pobočkou so samostatnou databázou a centrálou (s hlavnou databázou účtovnej jednotky) pomocou FTP serverov, ľubovoľných prenosných médií, prípadne priameho prístupu do databázy. Z pobočky nie je databáza centrály dostupná (viditeľná).
- Centrála firmy môže mať databázu umiestnenú v lokálnej počítačovej sieti centrály, prípadne mimo lokálnej počítačovej siete v cloude.
- Výmena údajov pri off-line pobočkovom režime sa vykonáva pomocou off-line transportov údajov. Funkcia umožňuje exportovať a importovať dáta automaticky na pozadí spravidla vo vopred stanovených intervaloch. Používateľ nemusí manuálne vyberať doklady na transport a ani manuálne transport spúšťať - o všetko sa stará program OBERON Center.
- V off-line pobočkovom režime je možné pre automaticky vykonávané opakované transporty nastavovať periódy, a to aj simultánne počas práce ľubovoľného počtu používateľov s údajovou základňou. Interval zasielania môže byť aj kratší ako 1 deň (napr. každé 2 hodiny).
- Podobne ako pri on-line pobočkovom režime príkladom tohto použitia môže byť prevádzka s viacerými predajňami. V porovnaní s on-line pobočkovým režimom sú tu určité obmedzenia vyplývajúce z povahy off-line pobočkového režimu, napr. centrála nemá aktuálne informácie o predaji v pobočke, ostatné pobočky nemajú informácie o aktuálnom stave zásob atď., avšak v mnohých prípadoch to nepredstavuje zásadný problém.
- Viac informácií o režime získate v téme Všeobecne o off-line pobočkovom režime.
Obrázok č. 6: Použitie systému OBERON v štruktúre centrála - pobočka s databázou v samostatnom počítači (serveri)
7. Lokálna počítačová sieť v kombinácii so vzdialenou plochou (Remote Desktop)
- V každom z prípadov uvedených v bodoch 1 - 6 existuje aj možnosť poskytnúť priestor (pracovnú plochu, desktop) ďalšiemu používateľovi, ktorý sa nachádza mimo lokálnej počítačovej siete, a to prostredníctvom vzdialenej plochy (Remote Desktop). Najčastejšie je takýmto používateľom externý účtovník, prípadne člen manažmentu či majiteľ firmy.
- V danej lokálnej počítačovej sieti musí byť na tento účel vyhradený počítač, keďže po pripojení z vonku na danom počítači nemôže už iný používateľ pracovať.
- V prípade, že je potrebné pomocou vzdialenej plochy pripojiť väčší počet používateľov, odporúčame použiť už niektorý zo serverových operačných systémov (napr. Microsoft Windows Server).
Obrázok č. 7: Použitie systému OBERON pri kombinácii lokálnej počítačovej siete so vzdialenou plochou (Remote Desktop)
Príbuzné témy