Táto téma Pomocníka je venovaná jednej z možností použitia systému OBERON - off-line pobočkového režimu ako variantu pobočkového režimu, nástroja na výmenu dokladov (záznamov) medzi pobočkami a centrálou jednej firmy.
Základné informácie
- Off-line pobočkový režim predstavuje jeden z variantov pobočkového režimu v štruktúre centrála - pobočka, prípadne viac pobočiek jednej firmy. Ide o nástroj na výmenu údajov (spravidla vo forme samostatných dátových súborov) medzi pobočkou so samostatnou databázou a centrálou (s hlavnou databázou účtovnej jednotky), a to pomocou FTP serverov, ľubovoľných prenosných médií, prípadne priameho prístupu do databázy. Umožňuje tak jednosmernú, ako aj obojsmernú komunikáciu.
- Centrála firmy môže mať databázu umiestnenú v lokálnej počítačovej sieti centrály, prípadne mimo lokálnej počítačovej siete v cloude. Z pobočky nie je databáza centrály dostupná (viditeľná).
- Centrála aj každá pobočka musí mať zakúpenú vlastnú licenciu. Bližšie informácie o typoch licencií a cenníku získate v téme Typy licencií a v téme Cenník - licencie OBERON.
- Výmena údajov pri off-line pobočkovom režime sa vykonáva pomocou off-line transportov údajov. Funkcia umožňuje exportovať a importovať dáta automaticky na pozadí spravidla vo vopred stanovených intervaloch. Používateľ nemusí manuálne vyberať doklady na transport a ani manuálne transport spúšťať - o všetko sa stará program OBERON Center.
- V off-line pobočkovom režime je možné pre automaticky vykonávané opakované transporty nastavovať periódy, a to aj simultánne počas práce ľubovoľného počtu používateľov s údajovou základňou. Interval zasielania môže byť aj kratší ako 1 deň (napr. každé 2 hodiny).
- Pri exporte údajov systém OBERON obsahuje mechanizmus, ktorým sa označujú záznamy určené na export. To zabezpečí, aby sa zakaždým neexportovali všetky záznamy z danej evidencie (napr. z knihy pokladničných dokladov), ale vždy len nové, prípadne opravené. Toto označovanie záznamov sa nazýva aj termínom príznaky pre transport údajov. Viac informácií získate v téme Výber údajov na transport.
- Off-line pobočkový režim sa spravidla využíva v prípade obmedzeného prístupu pobočky na internet. V prípade, že pobočka disponuje stabilným internetovým pripojením, odporúča sa uprednostniť on-line pobočkový režim.
- Podobne ako pri on-line pobočkovom režime príkladom tohto použitia môže byť prevádzka s viacerými predajňami. Pokladnica čerpá skladové položky (cenník) z centrály (cenotvorba a evidencia skladu sa vykonávajú v databáze centrály), pričom množstvá predané v pobočkách sa zasielajú do centrály. Keďže sa transporty údajov vykonávajú napr. jedenkrát za deň, centrála nemá aktuálne informácie o predaji na pobočke, ostatné pobočky nemajú informácie o aktuálnom stave zásob atď. (ako pri on-line pobočkovom režime), v mnohých prípadoch to však nepredstavuje zásadný problém.
- Pomocou používateľských práv je možné nastaviť možnosť opravovať už exportované, prípadne importované záznamy (nastavenie práv sa realizuje v ponuke Servis, Práva používateľov).
Obrázok č. 1: Použitie systému OBERON v štruktúre centrála - pobočka s databázou v samostatnom počítači (serveri)
Základné typy off-line transportov údajov
Jednotlivé typy transportu údajov sa odlišujú tak v závislosti od použitej technológie prenášaných údajov, ako aj od samotného spôsobu realizácie. Rozlišujeme nasledujúce typy transportu údajov:
- OBERON File Transport - na prenos údajov sa používa súbor, ktorý sa zo zdroja do cieľového miesta presunie najčastejšie pomocou FTP prenosu.
- OBERON Database - export údajov a ich následný import sa vykonáva priamym pripojením k externej databáze typu OBERON. Bližšie informácie je možné získať v téme Transport údajov typu OBERON Database.
- Transport Data Universal Interface - export alebo import údajov sa vykonáva pomocou zásuvného modulu (externej DLL knižnice), ktorá realizuje dané transporty podľa určitej špecifikácie, napr. export údajov o predaných položkách do externej databázy typu ORACLE, ktoré sú určené ďalej na analýzu predaja či tvorbu objednávok. Zásuvný modul je možné získať nainštalovaním pomocou Správcu doplnkov, prípadne od externého dodávateľa.
Príbuzné témy