Táto téma Pomocníka je venovaná postupu nastavenia off-line pobočkového režimu v systéme OBERON.
|
Pri nastavení off-line pobočkového režimu je potrebné postupovať rozvážne, pretože nesprávnym nastavením importu môže dôjsť k neželanému prepísaniu údajov, resp. ich strate. Transport údajov predstavuje pomerne zložitú problematiku, preto by nastavenie mal vykonať pokročilý používateľ, prípadne servisný technik. |
Základné informácie
Off-line pobočkový režim umožňuje pomocou off-line transportov údajov transportovať údaje nasledujúcich evidencií:
- Obchodní partneri,
- Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov,
- Objednávky vydané, Objednávky prijaté,
- Skladové karty,
- Rozšírená cenotvorba,
- Off-line pobočková pokladnica,
- Kniha tržieb.
Pomenovanie zdrojov a cieľov
- Off-line pobočkový režim musí byť adresný, čiže musí byť presne určené komu (ktorej databáze) transportované údaje patria a môže ich prevziať.
- Pred používaním samotných transportov je potrebné jednoznačne pomenovať zdroje a ciele transportu. Pri používaní transportov medzi centrálou a pobočkou je potrebné nastaviť ako zdroj transportu v jednom bode napr. Centrálu a v druhom Pobočku. Pomenovanie zdroja sa nastavuje v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Pobočky. Tu možno definovať aj celkový zoznam zdrojov a cieľov pre transport údajov.
- Pri nastavení odchádzajúceho transportu (exportu) sa nastavuje cieľ daného transportu výberom cieľa zo zoznamu. V zozname zdrojov a cieľov transportov preto musia byť v obidvoch vzdialených bodoch zadefinované obidve miesta (každý transport musí mať nastavený nielen zdroj, ale aj cieľ transportu).
- Pre jeden prenos údajov vo forme samostatných dátových súborov (pri type transportu OBERON File Tranfer) je štandardne potrebné v každom bode definovať dva transporty, jeden typu export a jeden typu import. Pri zasielaní dokladov z dvoch pobočiek do centrály je potrebné nastaviť spolu osem transportov: v každej pobočke dva transporty typu export a import a v centrále štyri transporty - pre každú pobočku jeden typu export a jeden typu import.
Definovanie transportu údajov
- Samotná definícia transportu údajov a aj jeho automatické vykonávanie sa realizuje v programe OBERON Center. OBERON Center umožňuje na danom počítači exportovať a importovať údaje súčasne z viacerých účtovných jednotiek (databáz). Zároveň platí, že je v ňom možné definovať ľubovoľný počet exportov alebo importov.
- Off-line pobočkový režim, ktorý sa v programe OBERON Center definuje v oddiele Off-line transporty údajov, sa môže nachádzať v dvoch stavoch - automatické vykonávanie nebolo aktivované a je možné definovať jednotlivé transporty, prípadne server transportu môže byť spustený a čaká na spustenie transportu podľa zvolenej periódy automatického vykonávania. Ak je server transportu spustený, zastavte ho tlačidlom . Ak nie je server spustený, je možné pristúpiť k samotnému nastaveniu.
- V rozbaľovacom zozname Firma vyberte účtovnú jednotku (resp. jej databázu), pre ktorú chcete transport údajov definovať. Ak sa firma v rozbaľovacom poli nenachádza, pridajte ju tlačidlom výberu .
- Pridajte transport údajov pomocou tlačidla Pridať - otvorí sa formulár Off-line transport údajov - export/import, v ktorom sa nastavujú parametre transportu. V oddiele Základné sa nachádzajú najdôležitejšie nastavenia transportu - typ transportu, smer výmeny údajov atď. V záložke Nastavenia nastavte formát údajov, smer transportu a spôsob prenosu. V záložke Doplňujúce údaje je možné nastaviť časový plán pre automatické vykonávanie transportu údajov. V ďalších oddieloch sa nastavuje evidencia, z/do ktorej sa majú exportovať/importovať údaje.
- Off-line transport údajov je nadefinovaný a môžete ho spustiť.
Spustenie transportu údajov
- Off-line transport údajov je možné ihneď po jeho uložení (nadefinovaní alebo zmene nastavení) spustiť manuálne pomocou tlačidla Spustiť, a tak ihneď vykonať export (import) údajov.
- Na automatické vykonávanie transportu údajov podľa nastaveného časového plánu je potrebné spustiť server transportu údajov, ktorý bude automaticky vykonávať dané transporty. Server je možné spustiť stlačením tlačidla nad zoznamom úloh a zastaviť stlačením tlačidla . Automatické spustenie servera transportu údajov po spustení programu OBERON Center je potrebné nastaviť pomocou tlačidla Nastavenia.
Technické informácie o exporte a importe prenášaného súboru (OBERON File Transfer)
- Pri off-line pobočkovom režime sa údaje spravidla prenášajú vo forme samostatných dátových súborov, pričom sa využíva typ transportu OBERON File Transport, ktorý daný súbor zo zdroja do cieľového miesta presunie najčastejšie pomocou FTP prenosu.
- Pri nastavení transportu sa vyberá štandardný typ transportu OBERON. Pri exporte údajov sa vytvorí súbor s príponou TUO. Ide v podstate o ZIP archív, v ktorom je uložený databázový súbor s príponou MDB (platí, len ak ide o štandardný typ transportu OBERON a transportovaný súbor nie je chránený heslom). Súbor s príponou MDB je databázový súbor Microsoft Access, ktorý obsahuje exportované údaje. Ak je transport chránený heslom, súbor TUO je zašifrovaný, a tým pre akýkoľvek systémový nástroj nedostupný.
- Ak pri exporte údajov (na vymeniteľný alebo pevný disk, FTP server) už existuje súbor z predchádzajúceho transportu údajov, nový export sa nevykoná. Predchádzajúci export sa automaticky odstráni až pri úspešnom importe. Týmto je zabezpečené, že v prípade nevykonania importu sa už exportované údaje neprepíšu nasledujúcim exportom.
- Po úspešnom importe sa vytvorí záložný súbor tohto importu, napr. faktury.tuo -> faktury_bak.tuo a importovaný súbor sa odstráni.
Typ transportu
OBERON File Transport sa uprednostňuje pri nestabilnom internetovom pripojení. Pri stabilnejšom pripojení k internetu je možné použiť typ transportu
OBERON Database, keď sa export údajov a ich následný import realizuje priamym prístupom do databázy, prípadne prostredníctvom tretej databázy umiestnenej v cloude. Bližšie informácie je možné získať v téme
Transport údajov typu OBERON Database.
Správy o priebehu transportu
- OBERON generuje ku každému spustenému transportu podrobnú správu o jeho priebehu - záznamy sú dostupné v programe OBERON Center v oddiele Správy o priebehu.
Zmeny v nastaveniach off-line transportov údajov, predovšetkým typu import so skladovými kartami alebo skladmi, vykonávajte obozretne, inak môže dôjsť k nechcenému prepísaniu skladových kariet alebo celého skladu. V pobočkách zverte túto činnosť zodpovednej osobe. Ak nemáte istotu o správnom nastavení transportu, poraďte sa v našom telefonickom centre podpory.
Príbuzné témy