Táto téma Pomocníka popisuje inštaláciu relačného databázového systému MariaDB, ktorý je pre používateľov OBERON-u odporúčaným databázovým systémom . Inštaláciu MariaDB odporúčame zveriť do rúk odborníkovi, i keď ju podľa postupu uvedeného v tejto téme zvládne aj skúsený používateľ.
Základné informácieACS
- Databázový systém MariaDB vznikol ako fork (odnož) MySQL v časoch, keď MySQL kúpila spoločnosť Sun Microsystems, ktorú následne kúpila spoločnosť Oracle. MariaDB vznikol z obavy, že Oracle ako popredný dodávateľ databázových systémov nebude mať záujem o ďalšie rozvíjanie slobodného a otvoreného softvéru, akým je MySQL. Oracle sa pri kúpe Sun Microsystems zaviazal, že MySQL bude "udržiavať nažive" a konkurencieschopné do 14.12.2014. Po tomto termíne je budúcnosť MySQL celkom v rukách Oracle.
- MariaDB je plne licencovaná verzia MySQL (GNU GPL (General Public Licence – všeobecná verejná licencia) a má všetky výhody slobodného a otvoreného softvéru. Pre používateľov je zaujímavý hlavne vďaka cenovej politike, pretože ho možno používať aj zdarma.
- Podobne, ako pri MySQL, výhodou MariaDB je, že sa dá použiť tak na platforme Windows, ako aj Linux. Pri Linuxe to znamená značnú úsporu nákladov v porovnaní s MS SQL Serverom bežiacim na niektorom zo serverových riešení firmy Microsoft. V prípade MariaDB na Linuxe je potrebné počítať s tým, že súborový systém na Linuxe je case senzitívny a na správne fungovanie OBERON databázy je potrebné nastaviť server ako case insenzitívny, t. j. server nebude rozlišovať malé a veľké písmená.
Umiestnenie databázového servera
- Pred samotnou inštaláciou je potrebné zvážiť umiestnenie databázového servera - teda počítača, v ktorom bude nainštalovaný MariaDB. Rozhodujúcim faktorom býva spravidla počet súčasne prihlásených používateľov, prípadne potreba používať OBERON vo viacerých prevádzkach (na základe toho sa tiež určujú hardvérové požiadavky na počítač).
- Pri výbere umiestnenia SQL servera je možné uvažovať nad možnosťami:
A) Umiestnenie do lokálneho počítača - v prípade používania OBERON-u jedným používateľom je možné využiť SQL server aj v danom počítači, kde pri veľkom počte záznamov v databáze dosahuje lepší výkon ako súborová databáza Microsoft Access.
B) Umiestnenie do niektorého počítača v sieti - pri malom počte používateľov (cca do 5 používateľov, záleží aj od intenzity práce) je možné SQL server nainštalovať do niektorého počítača v sieti, ktorý sa využíva ako pracovná stanica (pracuje na ňom niektorý používateľ). Musí to však byť počítač, ktorý bude spustený vždy, keď bude s OBERON-om pracovať čo i len jeden používateľ. Odporúčame ho vybaviť záložným zdrojom, mal by mať aspoň 8 GB RAM a viacjadrový procesor.
C) Umiestnenie do samostatného počítača - pri väčšom počte používateľov (cca viac ako 5 používateľov) odporúčame použiť už samostatný server. Hardvérové požiadavky na počítač sú podobné ako pri predchádzajúcej možnosti, platí však zásada: čím rýchlejší pevný disk, tým lepšie.
D) Umiestnenie mimo lokálnej siete (cloud) - niektoré účtovné jednotky môžu používať systém s SQL serverom, ktorý je umiestnený mimo firmy (napr. v cloude, prípadne v prenajatom dedikovanom serveri). Toto riešenie je výhodné, ak účtovná jednotka má viac prevádzok (napr. vo viacerých mestách). Pri tomto riešení nie je potrebné vykonávať transporty údajov, všetky prevádzky pracujú on-line. Toto riešenie by sa na prvý pohľad mohlo podobať na prácu so Vzdialenou plochou (Remote Desktop), no zásadný rozdiel je v tom, že OBERON ako spustiteľný program beží v prevádzke - to umožňuje pracovať so zariadeniami, ako napr. fiškálne tlačiarne, snímače čiarových kódov atď., ktoré sú fyzicky pripojené k počítaču v danej prevádzke.
Aby umiestnenie databázy do cloudu bolo čo najjednoduchšie, firma
EXALOGIC spolupracuje s firmami, ktoré ponúkajú cloudové riešenia pre používateľov OBERON-u. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o súvisiacich produktoch.
Postup inštalácie
|
MariaDB je možné inštalovať do počítača tak s platformou Windows, ako aj Linux, z tohto dôvodu treba venovať zvýšenú pozornosť správnemu výberu inštalačnej sady. V nasledujúcej časti je opísaný postup inštalácie pre systém Windows. |
- Pred samotnou inštaláciou je potrebné získať inštalačné súbory MariaDB - pre platformu Windows ich možno získať na internetovej stránke www.exalogic.sk v sekcii Na stiahnutie, OBERON doplnky, Databázové systémy. Podľa počítača, do ktorého sa bude inštalovať server, je potrebné vybrať správnu verziu: 32- alebo 64-bitovú.
- Spustením inštalačného súboru začnite proces inštalácie MariaDB. Väčšina nastavení uvedená v postupe nižšie je len odporúčaná, ich zmenu však vykonajte len vtedy, keď viete čo robíte!
- V sprievodcovi inštaláciou v prvom kroku začiarknite akceptáciu licenčnej politiky firmy.
- Vyberte umiestnenie MariaDB.
- Zadajte heslo pre systémový účet správcu servera (meno správcu je root). Dôležité je začiarknuť možnosť Enable access from remote machines for root user, ktorá umožní správu servera zo vzdialených počítačov. Odporúčame nastaviť predvolenú kódovú stránku na UTF8. Kódová stránka databázy je dôležitá pri zálohovaní a obnove údajov (hlavne v inom databázovom serveri), keď pri rôznej kódovej stránke môžu vzniknúť nepredvídateľné problémy.
- Zvoľte spôsob komunikácie aplikácií s MySQL Serverom - predvolený TCP/IP port je 3306, zadajte názov servera, napríklad MariaDB alebo iný názov.
- Stlačením tlačidla Install spustite inštaláciu servera MariaDB.
- Prebieha inštalácia servera.
- Po stlačení tlačidla Finish sa inštalácia a konfigurácia MariaDB dokončí.
- V prípade inštalácie SQL servera do samostatného počítača (servera) odporúčame OBERON nainštalovať aj do tohto počítača (nie je to však nevyhnutné).
- Po úspešnej inštalácii SQL servera je potrebné vytvoriť databázu pre OBERON v danom SQL serveri. Postupovať je možné takto:
A) Nová inštalácia - vykonáva sa nová inštalácia buď na serveri, alebo na jednom z klientskych počítačov. Následne je potrebné vytvoriť novú firmu - v tomto prípade je potrebné spustiť program OBERON - Agenda firmy, ísť do ponuky OBERON, Otvorenie agendy (firmy) a tam stlačiť tlačidlo Nová firma.
B) Účtovná jednotka už používa OBERON - v tomto prípade je potrebné spravidla na klientskom počítači spustiť program OBERON - Agenda firmy, ísť do ponuky OBERON, Otvorenie agendy (firmy) a tam stlačiť tlačidlo Možnosti. Pomocou možnosti Migrácia údajov do iného databázového systému sa aktuálne používaná databáza skopíruje do nového SQL servera.
- Zabezpečte vykonávanie zálohy údajov na SQL serveri - najjednoduchšie je nastaviť automatické zálohovanie.
- Po inštalácii SQL servera odporúčame do počítača nainštalovať program na správu databázy. Pre MariaDB je možné použiť Heidi SQL alebo MySQL Workbench dostupné na stiahnutie z internetovej stránky www.exalogic.sk - sekcia Na stiahnutie, OBERON doplnky, Databázové systémy - nástroje.
|
Odporúčame zväčšiť hodnotu parametra MariaDB max_allowed_packet na veľkosť 64 MB/). Parameter je možné nastaviť pomocou nástroja HeidiSQL, prípadne v MySQL Workbench, alebo max_allowed_packet zadať priamo v súbore C:\Program Files\MariaDB 10.x\data\my.ini (pridajte nový riadok max_allowed_packet=64M). |
|
V prípade, že databázový server beží na platforme Linux, je potrebné zmeniť nastavenia case sensitivity - lower_case_table_names=1. |
Kontrola fungovania MariaDB
Po nainštalovaní servera MariaDB je možné skontrolovať, či je služba spustená. Na ploche vyhľadajte ikonu Počítač, stlačte pravé tlačidlo myši a vyberte položku Spravovať. Otvorí sa formulár Správa počítača (zobrazený na obrázku nižšie), kde v záložke Premenné vyhľadajte službu MariaDB.
Obrázok č. 1: Spustená služba MariaDB
Inštaláciu SQL servera je možné aj
objednať prostredníctvom webového formulára. Služba predstavuje jednorazovú inštaláciu SQL servera špecializovaným pracovníkom a realizuje sa spravidla prostredníctvom vzdialenej plochy za asistencie zodpovednej osoby účtovnej jednotky. Viac informácií o službe vrátane ceny získate v samotnom webovom formulári
Inštalácia SQL servera.
Príbuzné témy