Pomocník systému OBERON
Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy)

Základné informácie > Inštalácia > Inštalácia systému OBERON > Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy)

Táto téma Pomocníka popisuje postup vytvorenia novej účtovnej jednotky (firmy) v systéme OBERON, t. j. novej dátovej základne (databázy) vrátane zápisu základných nastavení účtovnej jednotky.

Postup vytvorenia novej firmy

  1. Pred vytvorením firmy je potrebné vykonať inštaláciu OBERON-u.
  2. Vo formulári Otvorenie agendy firmy (ponuka OBERON, Otvorenie agendy (firmy)) stlačte tlačidlo Nová firma.
  3. Postupujte podľa pokynov sprievodcu a postupne zadajte:

    Spôsob vytvorenia firmy (databázy)

    • Nová prázdna databáza - vytvorí novú databázu bez údajov.
    • Obnova zo zálohy - vytvorí novú databázu zo zálohy (záloha má príponu ZAL), ktorá bola vytvorená pomocou funkcie Zálohovanie údajov. Obnovu zo záložného súboru je možné vykonať len pri databázach typu Microsoft Access.
    • Databáza so skúšobnými údajmi - vytvorí databázu a naplní ju skúšobnými údajmi, ktoré je možné využiť pri testovaní funkcií a možností programu.
    • Databáza s predpripravenými údajmi - vytvorí databázu a naplní ju údajmi, ktoré je možné následne využiť v ostrej prevádzke programu (napr. vytvorí receptúry a kalkulácie jedál, ktoré možno využiť v reštauračnej prevádzke).

Základné údaje firmy

Vyplňte základné údaje o novej firme. Zadané údaje bude možné po vytvorení firmy ešte upraviť (v ponuke FirmaÚdaje o firme). Aj napriek tomu však venujte dostatok pozornosti vypĺňaniu najmä obchodného názvu účtovnej jednotky. Po zadaní licenčného čísla už nebude možné opraviť obchodné meno účtovnej jednotky bez toho, aby ste kontaktovali dodávateľa systému OBERON.

Ak je počítač pripojený k internetu, údaje o firme je možné načítať automaticky z internetu.

Spôsob vedenia účtovníctva

Zvoľte spôsob vedenia účtovníctva - podvojné alebo jednoduché účtovníctvo. Toto nastavenie už nie je možné neskôr zmeniť, preto je potrebné venovať tomuto kroku zvýšenú pozornosť.

Databázový systém

Zvoľte vhodný databázový systém, v prípade SQL servera už musí byť tento databázový server nainštalovaný. Zároveň vykonajte nastavenie SSL (Secure Socket Layer) - určuje, či komunikácia medzi OBERON-om a databázovým SQL serverom má byť šifrovaná. Dostupné sú nasledujúce možnosti:        
  • Nepoužívať (vypnuté) - komunikácia medzi OBERON-om a databázovým SQL serverom nebude šifrovaná. Nešifrované spojenie sa môže používať v malých sieťach (s malým počtom počítačov), kde sieť nie je prístupná z vonkajšieho internetu, prípadne sa do siete nemôžu pripojiť anonymní používatelia. Taktiež sa môže používať v prípade, že je komunikácia medzi OBERON-om a SQL serverom šifrovaná sieťovou infraštruktúrou, napr. VPN.
  • Používať (ak je dostupné) - ak je SQL server nakonfigurovaný na používanie SSL, OBERON sa automaticky pripojí s použitím SSL pripojenia a komunikácia bude bezpečná (šifrovaná). Ak SQL server nebude používať SSL, komunikácia nebude šifrovaná.
  • Vždy vyžadovať - OBERON pri pripojení k SQL serveru vždy používa šifrované pripojenie. Ak SQL server nie je nakonfigurovaný pre SSL, pripojenie nebude možné.

Výber modulov

Vybrané moduly ovplyvňujú hlavnú ponuku (menu) systému OBERON, pričom pridať alebo odobrať moduly programu je možné aj dodatočne v ponuke ServisNastavenia programu.

Typ účtovnej osnovy (vyberá sa len pri podvojnom účtovníctve)

Zvoľte typ účtovnej osnovy, ktorú bude účtovná jednotka používať: pre podnikateľské subjekty (mikro účtovná jednotka) alebo pre neziskové organizácie. Typ účtovnej osnovy je možné zvoliť aj neskôr v ponuke ServisNastavenia programu.

Typ platiteľa DPH

Nastavte typ platiteľa dane z pridanej hodnoty: neplatiteľ DPH, neplatiteľ DPH (len registrovaný), platiteľ DPH - štvrťročný, platiteľ DPH - mesačný. Typ platiteľa DPH je možné zvoliť aj neskôr v ponuke ServisNastavenia programu.

Umožniť pracovať s cudzími menami

Začiarknutie políčka spôsobí, že bude možné pracovať s cudzími menami a bude dostupná položka Kurzový lístok (ponuka Firma). Voľba priamo ovplyvňuje zobrazenie účtovného denníka, knihy pohľadávok i záväzkov. Nastavenie možno vykonať aj neskôr v ponuke ServisNastavenia programu.

Účtovné obdobie

Nastavuje sa predvolené účtovné obdobie, v ktorom bude účtovná jednotka pracovať, pričom ho možno neskôr kedykoľvek zmeniť. Bližšie informácie získate v téme Zmena spracovávaného obdobia.
  1. Po prejdení všetkých krokov sprievodcu sa stlačením tlačidla Dokončiť vytvorí nová firma. V okne Správa o priebehu program zobrazí informácie o vytvorení novej firmy alebo informáciu o skutočnosti, ktorá bola dôvodom nevytvorenia firmy (databázy).
  2. Po vytvorení novej účtovnej jednotky je možné pomocou Správcu doplnkov rozšíriť systém OBERON o ďalšie možnosti, ktoré nie sú súčasťou štandardnej inštalácie, napr. ďalšie štýly tlačových výstupov, jazykové súbory, transformačné šablóny na import dokladov a ďalšie.
  3. Ak prechádzate na OBERON z iného softvéru, v niektorých prípadoch je možné použiť automatický import údajov z pôvodného programu. Viac informácií možno získať v téme Import údajov z iného softvéru

Po vytvorení novej firmy alebo v prípade, že používateľ nemá nastavené žiadne heslo (prípadne pri použití napríklad DEMO databázy) na prihlásenie nie je potrebné zadávať žiadne heslo (stačí kliknúť na tlačidlo OK).

Ak sa bude na jednom počítači spracovávať účtovníctvo pre viac účtovných jednotiek (firiem), vo formulári Otvorenie agendy (firmy) je možné ku konkrétnej firme vytvoriť zástupcu na pracovnej ploche. Tým sa umožní jednoduchší a rýchlejší prístup k požadovanej účtovnej jednotke.

Videonávod

K téme je spracovaný videonávod Vytvorenie novej firmy. Všetky videonávody sú k dispozícii na stránke www.exalogic.sk v sekcii Na stiahnutie, Videonávody.

Príbuzné témy