Táto téma Pomocníka je venovaná problematike databázových systémov, s ktorými systém OBERON umožňuje pracovať.
Základné informácie
- Systém OBERON umožňuje pracovať s viacerými databázovými systémami, t. j. s viacerými typmi databáz. Databázový systém predstavuje špecifický druh informačného systému, ktorý v sebe zahŕňa súbor navzájom súvisiacich údajov a programového vybavenia umožňujúceho prístup k týmto údajom a manipuláciu s nimi. Skladá sa z dvoch častí: databáza a systém riadenia bázy údajov (DBMS - Database Management System).
- Databázové systémy podporované systémom OBERON rozdeľujeme do dvoch základných skupín:
A) súborová databáza (s priamym prístupom k databáze) - program pristupuje k databáze priamo a je vhodný len pre veľmi malé firmy (1 osoba pracujúca na 1 počítači, v ktorom je umiestnený program aj databáza) s nízkym počtom (do niekoľko desiatok tisíc) záznamov. Samozrejme, na jednom počítači je možné napr. spracovávať účtovníctvo aj viacerým účtovným jednotkám (účtovné firmy), ich počet nie je obmedzený. Výhodou je ľahká prenosnosť údajov do iného počítača, ďalšou výhodou je jednoduchosť inštalácie, pričom odpadá náročnejšie spravovanie databázového servera.
B) systém klient/server - databáza je umiestnená v databázovom SQL serveri. Tento systém je vhodný pre väčší počet záznamov a používateľov pracujúcich na viacerých počítačoch.
- Výber vhodného databázového systému závisí hlavne od množstva údajov v databázových tabuľkách. Pri očakávanom väčšom počte záznamov v databáze (rádovo niekoľko desiatok tisíc, napr. predajňa v maloobchode), odporúčame do tohto počítača nainštalovať databázový SQL server. Výkonnostný rozdiel medzi súborovou databázou a SQL serverom je výrazný (aj keď sú umiestnené v tom istom počítači).
- Databázový systém (typ databázy), ktorý bude OBERON a daná účtovná jednotka používať, sa vyberá pri vytvorení novej firmy, prípadne ho možno zmeniť aj dodatočne (tzv. migrácia databázy).
Podporované databázové systémy
- Microsoft Access 2003 - desktopový databázový systém s priamym prístupom k databáze (súbor s príponou MDB).
- Microsoft Access 2007 - desktopový databázový systém s priamym prístupom k databáze (súbor s príponou ACCDB).
- MariaDB - SQL relačný databázový systém (fork, t. j. odnož systému MySQL), slobodný a otvorený databázový systém dostupný zdarma (pod správou pôvodných vývojárov MySQL). Pre používateľov OBERON-u je odporúčaným databázovým SQL serverom.
- MySQL - SQL relačný databázový systém, slobodný a otvorený databázový systém dostupný zdarma (pod správou ORACLE).
- Microsoft SQL Server - SQL relačný databázový systém (zdarma vo verzii Express).
Obrázok č. 1: Sprievodca vytvorením novej firmy
Ako vybrať správny databázový systém
- Výber databázového systému (typu databázy) je potrebné uskutočniť ešte pred prvým vytvorením databázy. Pre používateľov, ktorí budú pracovať na jednom počítači, prípadne majú nízky počet záznamov v jednotlivých knihách (rádovo niekoľko tisíc v jednej evidencii za jeden rok, napr. drobný živnostník), je najjednoduchšie použiť súborovú databázu Microsoft Access, ktorej prednosťou je jednoduchosť inštalácie, ľahká prenosnosť do iného počítača, jednoduché zálohovanie.
- Ak bude so systémom OBERON pracovať viac používateľov v sieti a bude sa používať program OBERON Automation Center, prípadne sa vyžaduje vyššia bezpečnosť uloženia údajov, odporúčame zvoliť niektorý z podporovaných databázových SQL serverov. Ich výkon je porovnateľný, keďže väčšina používateľov štandardne pracuje s údajmi len s veľkosťou maximálne niekoľko GB, čo pre tieto databázové servery znamená veľmi nízku záťaž (sú stavané na oveľa väčšie počty záznamov). Pri výbere je pre používateľa dôležitejšia cena servera, pričom dostupné sú aj bezplatné SQL databázové systémy. Odporúčaným databázovým SQL serverom je MariaDB .
Porovnanie vlastností podporovaných databázových systémov
Vlastnosti/databázové systémy |
Microsoft
Access 2003 |
Microsoft
Access 2007 |
MariaDB,
MySQL Server |
Microsoft SQL Server |
Desktopový databázový systém s priamym prístupom k databáze |
súbor MDB |
súbor ACCDB |
|
|
SQL relačný databázový systém (klient/server) |
|
|
|
|
Maximálna veľkosť databázy |
1GB |
2GB |
neobmedzene |
10GB*1 alebo neobmedzene |
Využitie systémových prostriedkov CPU/RAM |
- |
- |
neobmedzene/
neobmedzene |
1 jadro*1/ do 1GB*1 |
Počet používateľov OBERON-u |
5*2 |
5*2 |
neobmedzene |
neobmedzene |
Cena databázového systému |
zdarma |
zdarma |
zdarma*3 |
zdarma len v edícii Express |
Zložitosť inštalácie, nastavenia |
nízka |
nízka |
štandardná |
štandardná |
Zložitosť prenášania údajov medzi počítačmi (napr. práca vo firme a potom na notebooku doma) |
nízka |
nízka |
vysoká |
vysoká |
Robustnosť a stabilita |
štandardná |
štandardná |
vysoká |
vysoká |
Autorizácia, autentifikácia, bezpečnosť |
nízka |
nízka |
vysoká |
vysoká |
Použitie na platforme Windows |
|
|
|
|
Použitie na platforme Linux |
*4 |
*4 |
|
|
Podporované verzie SQL servera |
- |
- |
5.5 a vyššia |
2008 R2
a vyššia |
Podpora programu OBERON Automation Center (OAC) |
|
|
|
|
*1 - Microsoft SQL Server v edícii Express dostupný zdarma
*2 - Orientačný počet používateľov, pri väčšom počte odporúčame SQL server
*3 - MariaDB a MySQL Server sú dostupné ako voľný softvér pod licenciou GNU General Public License (GPL)
*4 - Databáza môže byť umiestnená aj v Linux serveri (ako file server)
Súborová databáza Microsoft Access
- V systéme OBERON sú podporované dve verzie súborovej databázy Microsoft Access:
- Verzia 2003 - súbor s príponou MDB - hlavnou výhodou tejto verzie je fakt, že do počítača nie je potrebné inštalovať žiadne databázové ovládače (pretože sú súčasťou operačného systému Microsoft Windows).
- Verzia 2007 - súbor s príponou ACCDB - ide o novšiu verziu súborovej databázy. Na prístup k tomuto súboru musí byť v počítači nainštalovaný ovládač 2007 Office System Driver.
Nastavenie SQL servera
- Systém OBERON nevyžaduje špeciálne nastavenia SQL servera, spravidla postačujú predvolené hodnoty s výnimkou niektorých - bližšie informácie je možné získať v návode na inštaláciu konkrétneho SQL servera:
- Dôležitou úlohou, na ktorú netreba zabudnúť, je nastavenie zálohovania údajov v SQL serveri.
- Do poľa Názov počítača sa zadáva meno počítača (prípadne inštancia) SQL servera, napr. SERVER\SQLEXPRESS, prípadne jeho IP adresa (ak sa nachádza na internete v cloude). Po stlačení tlačidla na aktualizáciu zoznamu serverov (vpravo od rozbaľovacieho zoznamu), sa načítajú všetky dostupné SQL servery v rámci lokálnej počítačovej siete. Ak sa v prípade Microsoft SQL Servera v sieti nenájdu žiadne servery, je pravdepodobne vypnutá služba SQL Server Browser, prípadne je počítač chránený bránou Firewall.
- Na pripojenie k SQL serveru je potrebné zadať prihlasovacie údaje do daného servera. Na prácu so serverom OBERON nevyžaduje žiadne špeciálne (systémové) prihlasovanie meno, prípadne heslo. Prihlasovacie údaje sa zadávajú pri vytvorení novej firmy, prípadne pri pridávaní firmy do zoznamu spracovávaných firiem (ponuka OBERON, položka Otvorenie agendy (firmy), tlačidlo Nalistovať). Pri práci s prihlasovacími údajmi je možné postupovať takto:
a) Uloženie hesla: Neukladať - prihlasovacie údaje nie sú nikde uložené a používateľ je vždy pri spustení programu vyzvaný na zadanie mena a hesla. Dané nastavenie neodporúčame používať, pretože uvedené riešenie je pre používateľa málo komfortné.
b) Uloženie hesla: Uložiť - prihlasovacie údaje sú uložené v lokálnom počítači v súbore SQLConnections.xml (súbor je umiestnený v adresári \OBERON\SHARE\SYSTEM). Prihlasovacie údaje sú v súbore zašifrované. Pri skopírovaní súboru do iného počítača bude možné s danými prihlasovacími údajmi v OBERON-e hneď pracovať. Túto vlastnosť je možné využiť pri zmene prihlasovacích údajov v SQL serveri - stačí skopírovať daný súbor v rámci lokálnej siete a všetci používatelia môžu hneď pracovať.
c) Uloženie hesla: Uložiť (vysoká bezpečnosť) - prihlasovacie údaje sú uložené v lokálnom počítači v súbore SQLConnections.xml (súbor je umiestnený v adresári \OBERON\SHARE\SYSTEM). Prihlasovacie údaje sú v súbore zašifrované, na rozdiel od predchádzajúcej možnosti však nie je možné uvedený súbor skopírovať do iného počítača a tam ho používať (dôvodom je použitie šifrovacieho kľúča v závislosti od hardvéru počítača). Nevýhodou tejto vlastnosti je fakt, že pri zmene prihlasovacích údajov do SQL servera musí zodpovedná osoba zmeniť prihlasovacie údaje v každom počítači v sieti manuálne.
-
SSL (Secure Socket Layer) - určuje, či komunikácia medzi OBERON-om a databázovým SQL serverom má byť šifrovaná. Šifrovaná komunikácia sa odporúča používať pri pripojení k databáze, ktorá je umiestnená v cloude, prípadne v rozsiahlejších sieťach. Nastavenie je dostupné v sprievodcovi vytvorením novej firmy, prípadne v sprievodcovi pripojením už existujúcej firmy. Aktuálny stav SSL sa zobrazuje v stavovom riadku programu obrázkom zeleného alebo červeného zámku. Dostupné sú nasledujúce nastavenia:
- Nepoužívať (vypnuté) - komunikácia medzi OBERON-om a databázovým SQL serverom nebude šifrovaná. Nešifrované spojenie sa môže používať v malých sieťach (s malým počtom počítačov), kde sieť nie je prístupná z vonkajšieho internetu, prípadne sa do siete nemôžu pripojiť anonymní používatelia. Taktiež sa môže používať v prípade, že je komunikácia medzi OBERON-om a SQL serverom šifrovaná sieťovou infraštruktúrou, napr. VPN.
- Používať (ak je dostupné) - ak je SQL server nakonfigurovaný na používanie SSL, OBERON sa automaticky pripojí s použitím SSL pripojenia a komunikácia bude bezpečná (šifrovaná). Ak SQL server nebude používať SSL, komunikácia nebude šifrovaná.
- Vždy vyžadovať - OBERON pri pripojení k SQL serveru vždy používa šifrované pripojenie. Ak SQL server nie je nakonfigurovaný pre SSL, pripojenie nebude možné.
|
Ak sa budete pripájať k databázovému SQL serveru v cloude, z dôvodu bezpečnosti je potrebné vždy používať SSL pripojenie. V opačnom prípade môže potenciálny útočník získať prihlasovacie údaje do SQL servera, a tak získať neobmedzený prístup k údajom (môže ich aj vymazať). |
Obrázok č. 2: Sprievodca vytvorením novej firmy - zadanie prihlasovacích údajov
Príbuzné témy