Táto téma Pomocníka je venovaná sieťovej inštalácii OBERON-u pri použití súborovej databázy Microsoft Access (nie SQL servera).
|
Pre sieťovú prevádzku systému OBERON sa už v súčasnosti neodporúča používať databázu typu Microsoft Access. Dôvodom je prekonanie tejto technológie systémami s SQL serverom, pritom za rovnakú cenu celého systému. Používaním systémov s SQL serverom sa zároveň zvyšuje bezpečnosť a rýchlosť spracovania údajov. |
Základné informácie
- Princíp sieťovej inštalácie pri súborovej databáze Microsoft Access spočíva v umiestnení dátovej základne (databázy) na zdieľaný pevný disk (na ktorý majú prístup jednotliví používatelia) a v inštalácii OBERON-u na každú pracovnú stanicu (počítači v sieti). V praxi ide o malú sieť, v ktorej sú všetky počítače rovnocenné a ani jeden z počítačov nie je vyhradený na funkciu servera.
- Pri výbere počítača, v ktorom bude umiestnená dátová základňa (databáza), je potrebné zohľadniť skutočnosť, že tento počítač musí byť v prevádzke vždy, keď aspoň jeden z ďalších používateľov v tejto sieti chce pracovať. Mal by to byť výkonný a stabilný počítač, pričom odporúčame použitie záložného zdroja napájania.
- Pri tomto type databázového systému je potrebné ethernetové sieťové prepojenie (neodporúča sa WiFi pripojenie) s minimálnou prenosovou rýchlosťou 100 Mbit/s. V opačnom prípade by používateľov pri práci mohla zdržiavať nedostatočná prenosová kapacita siete. Postup zapojenia sieťového kábla 100 Mb/s pri sieťovej inštalácii systému OBERON je dostupný v téme Zapojenie sieťového kábla 100 Mb.
Postup inštalácie
- Nainštalujte OBERON do počítača, ktorý bude plniť funkciu servera (aj keď to nie je vyhradený server, ďalej v texte len server). Po inštalácii otvorte program OBERON - Agenda firmy a vytvorte novú firmu (databázu).
- V novej firme nadefinujte používateľov, ktorí sa budú pripájať k tomuto počítaču z pracovných staníc. Môžete tak urobiť v ponuke Servis, Používatelia.
- Je potrebné umožniť zdieľanie disku v tomto počítači (počítači servera). Môžete povoliť zdieľanie celého disku, prípadne len adresára OBERON (odporúčame).
Zdieľanie nastavíte:
3.1 Na pracovnej ploche zvoľte položku Tento počítač, vyberte disk, na ktorý ste inštalovali OBERON.
3.2 V zozname adresárov kliknite pravým tlačidlom myši na adresár OBERON, zvoľte položku Zdieľanie. V okne Zdieľanie nastavte pomenovanie zdieľania, napr. OBERON. Nezabudnite zvoliť typ prístupu na Plný. Ak sa položka Zdieľanie v ponuke nenachádza, je potrebné v nastaveniach siete zapnúť voľbu, ktorá umožní na tomto počítači zdieľať súbory ostatným používateľom.
- Na pracovnej stanici je potrebné namapovať disk na serveri. Na pracovnej ploche zvoľte položku Počítače v sieti, vyberte počítač - server. Na serveri budú zobrazené všetky zdieľania, pravým tlačidlom myši vyberte OBERON, v zobrazenej ponuke zvoľte položku Pripojiť sieťovú jednotku. Zvoľte písmeno mapovanej diskovej jednotky, napr. U.
- Nainštalujte OBERON na pracovnú stanicu. Po nainštalovaní otvorte program OBERON - Agenda firmy. Zvoľte položku ponuky OBERON, Otvorenie agendy (firmy). Po zobrazení formulára stlačte tlačidlo Nalistovať. Nalistujte namapovanú diskovú jednotku počítača, v ktorom je umiestnená databáza, otvorte adresár DATA_U a vyberte firmu umiestnenú v serveri.
- Po otvorení firmy po sieti je sieťová inštalácia jednej pracovnej stanice ukončená. Ďalšiu pracovnú stanicu nainštalujete podľa tohto postupu od bodu 5.
Príbuzné témy