Táto téma Pomocníka je venovaná položke Používatelia v ponuke Servis programu OBERON - Agenda firmy. Položka je dostupná len pre používateľov s príznakom Administrátor.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí číselník Zoznam používateľov, v ktorom je možné definovať používateľov systému OBERON. Ďalej v číselníku možno vybranému používateľovi nastaviť, zmeniť alebo zrušiť heslo (tlačidlo Možnosti).
- Systém OBERON je možné používať na jednom počítači jednou osobou, na jednom počítači viacerými osobami, prípadne na viacerých počítačoch (tzv. sieťová inštalácia). Ak bude systém používať súčasne viac osôb, je nevyhnutné pri spustení programu vybrať používateľa, pod ktorým bude daná osoba pracovať. Odporúčame ku každej osobe definovať jedného používateľa, pričom každý používateľ by mal mať zadané aj heslo.
- Počet definovaných používateľov nie je licenčne obmedzený, a teda nemá vplyv na cenu systému. Licenčne závislý je však počet súčasne prihlásených používateľov do systému OBERON, t. j. počet používateľov, ktorý pracujú so systémom OBERON v rovnakom čase. Do počtu súčasne prihlásených používateľov sa zahŕňajú aj používatelia prihlásení do mobilných aplikácií ASTON a LUKUL. Viac informácií získate v téme Cenník - licencie OBERON.
- Zoznam aktuálne prihlásených používateľov do programu OBERON - Agenda firmy je dostupný vo formulári Zoznam prihlásených používateľov (ponuka Servis, Prihlásení používatelia).
- V systéme OBERON sa rozlišujú nasledujúce typy používateľov:
- Štandardný - bežný používateľ, ktorý predstavuje konkrétnu osobu používajúcu systém OBERON, napr. účtovník, pokladník, čašník, recepčná atď.
- Systémový - systémový používateľ nepredstavuje konkrétnu osobu, ale sa definuje pre potreby automatických úloh vykonávaných na pozadí (napr. webové služby a pod.), resp. aplikácií. Nie je možné sa pod ním prihlásiť do OBERON-u a naopak, pod štandardným používateľom nie je možné spúšťať automatické úlohy vykonávané na pozadí.
- Administrátor - nejde o samostatný typ používateľa, ale o príznak, ktorý je možné nastaviť spravidla štandardnému používateľovi. Používateľ s týmto príznakom môže definovať používateľov a meniť ich práva. Administrátor disponuje aj ďalšími možnosťami nastavenia programu, ku ktorým ostatní používatelia nemajú prístup.
- Jednotlivým používateľom je možné meniť oprávnenie na prácu s OBERON-om, prípadne obmedziť prístup k určitým záznamom. Stlačením tlačidla Nastavenie práv sa zobrazia práva používateľa.
- Používateľa je možné priradiť k prevádzke (vo formulári Používateľ, záložka Podrobnosti).
- Konkrétnemu používateľovi je možné nastaviť maximálnu výšku zľavy v percentách, ktorú môže poskytnúť (vo formulári Používateľ, záložka Iné práva).
- Ak sa používateľ, ktorý je prihlásený do systému OBERON na jednom počítači, prihlási do programu na inom počítači, program sa na prvom počítači automaticky ukončí (do 10 sekúnd).
Na čo slúžia používatelia
- Identifikácia osoby pri prihlásení sa do systému - na základe prihláseného používateľa program pracuje s nastaveniami platnými len pre tohto používateľa, napr. pamätá si nastavenia daných zoznamov ako šírka a usporiadanie jednotlivých stĺpcov, umiestnenie okna na monitore, nastavenia farieb, filtrov a pod. Viac informácií v témach formulár Nastavenia programu a Ovládanie knihy (evidencie).
- Obmedzenie práv používateľa - umožňuje obmedziť prístup štandardného používateľa k modulom, funkciám, evidenciám, skladom, ale aj napr. tlačovým výstupom programu. Viac informácií v téme Práva používateľov.
- Evidovanie dokladov a sledovanie činnosti používateľa - systém eviduje informácie, ktorý používateľ vytvoril daný doklad, a umožňuje sledovať vybrané činnosti. Tým umožňuje spätnú analýzu práce jednotlivých používateľov. Viac informácií získate v téme Sledovanie činností.
- Podpísanie dokumentov - používateľovi je možné prideliť certifikát, ktorým je možné elektronicky podpísať tlačový výstup vo formáte PDF (napr. faktúru). Taktiež možno k používateľovi priradiť obrázok s pečiatkou a podpisom, ktorý sa bude tlačiť na doklade. Postup, ako pridať podpis, resp. pečiatku používateľa na doklady (faktúra, dodací list, objednávka...) je dostupný v téme Ako pridať na faktúru podpis alebo pečiatku?
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Zmeniť heslo
Umožňuje zmeniť, ale aj nastaviť heslo vybranému používateľovi v zozname. Heslo si môže používateľ zmeniť (nastaviť) aj sám, a to pri
prihlásení do systému OBERON (tlačidlo
Zmeniť heslo).
Vymazať heslo
Umožňuje vymazať (odstrániť) heslo vybranému používateľovi v zozname. Funkcia sa spravidla používa pri strate (zabudnutí) hesla používateľom - správca systému mu heslo odstráni a používateľ si následne v prihlasovacom formulári zadá svoje nové heslo.
Príbuzné témy