Táto téma Pomocníka popisuje jedno z mobilných riešení systému OBERON určené pre mobilné zariadenia (smartfóny, tablety) - aplikáciu LUKUL - nielen mobilný čašník (skrátene LUKUL) určenú pre gastroprevádzky (reštaurácie, bary...).
Základné informácie
- Viacúčelová gastroaplikácia LUKUL - nielen mobilný čašník je určená pre mobilné zariadenia (terminály, smartfóny, tablety) s operačným systémom Android a iOS a možno ju používať výhradne so systémom OBERON.
- Aplikácia môže pracovať vo viacerých režimoch:
- LUKUL - mobilný čašník - určený pre obsluhu, umožňuje objednávať jedlo a nápoje priamo od stola zákazníka,
- LUKUL eMenu - bez možnosti objednávania - určený pre zákazníka na prezeranie elektronického jedálneho a nápojového lístka v reštauračnej prevádzke na vlastnom mobilnom zariadení (smartfóne, tablete) bez možnosti objednávania,
- LUKUL eMenu - hosť v reštaurácii - určený pre zákazníka na prezeranie elektronického jedálneho a nápojového lístka v reštauračnej prevádzke na vlastnom mobilnom zariadení (smartfóne, tablete) s možnosťou objednania v reštaurácii,
- LUKUL eMenu - donáška - určený pre zákazníka na prezeranie elektronického jedálneho a nápojového lístka na vlastnom mobilnom zariadení (smartfóne, tablete) s možnosťou objednania na donášku. Viac informácií o tomto režime získate v osobitnej téme Aplikácia LUKUL - režim donášky.
- Porovnanie jednotlivých režimov mobilnej aplikácie LUKUL) z viacerých hľadísk, napr. pre koho je daný režim určený, ďalej z pohľadu nastavení v OBERON-e, spôsobu prihlásenia do aplikácie, používateľského rozhrania, dostupnosti jednotlivých funkcií je k dispozícii v téme Aplikácia LUKUL - porovnanie režimov.
- Daňový doklad je možné uhradiť v hotovosti, stravnými lístkami a platobnou kartou vďaka prepojeniu s platobným terminálom. Na doklad je možné zadať zľavu v percentách. Viac informácií získate v téme Aplikácia LUKUL a platba kartou.
- Aplikáciu LUKUL je možné používať tak v slovenskom, ako aj v ďalších jazykoch (anglickom, nemeckom a ruskom). Preložené je nielen prostredie aplikácie, ale vďaka jazykovým verziám údajov v systéme OBERON si môže každá účtovná jednotka evidovať aj vybrané údaje v OBERON-e v niekoľkých jazykových mutáciách. Napr. údaje na skladovej karte je možné evidovať v slovenskom, ale aj v anglickom, nemeckom, ruskom, maďarskom, poľskom, českom a ďalších jazykoch. Následne po prepnutí jazyka v aplikácii LUKUL sa budú aj tieto údaje prenášať do ponuky eMenu aplikácie v príslušnom jazyku. Viac informácií získate v téme Jazykové verzie OBERON-u.
- Aplikácia LUKUL komunikuje so systémom OBERON na základe automatickej úlohy typu WebServices API - Pokladnica OBERON 1G, t. j. webových služieb. Aplikácia LUKUL v rámci komunikácie predstavuje klienta webovej služby.
Softvérové a hardvérové požiadavky
- Aplikáciu LUKUL je možné používať na mobilných zariadeniach s operačným systémom Android od verzie 8.1 a s operačným systémom iOS od verzie 14.
- Minimálne požiadavky na hardvér z hľadiska veľkosti displeja a výkonu sú ako napr. pri smartfóne Xiaomi Redmi 7A 2GB/32GB. Odporúčané požiadavky sú ako napr. pri smartfóne Xiaomi Redmi 10C 4 GB/64 GB.
- Odporúčame voľbu smartfónu s bezdrôtovou technológiou NFC (Near Field Communication - komunikácia na krátke vzdialenosti), ktorá je nevyhnutná na funkciu bezkontaktných platieb s platobným terminálom GP tom .
Obrázok č. 1: Úvodná obrazovka aplikácie
LUKUL - mobilný čašník (pre obsluhu)
- Gastroaplikácia LUKUL v režime mobilný čašník je určená pre obsluhu, ktorej umožňuje objednávať jedlo a nápoje priamo od stola zákazníka.
- Na prihlásenie obsluhy (v režime LUKUL - mobilný čašník) do WiFi siete reštauračného zariadenia a automatické nastavenie komunikácie pre režim mobilný čašník je možné v systéme OBERON vygenerovať prístupové QR kódy. Viac informácií získate v téme Aplikácia LUKUL - inštalácia, časť Generovanie prístupových QR kódov (obsluha).
- Obsluha sa do aplikácie prihlasuje zadaním PIN-u. Ide o Kód rýchleho prístupu nadefinovaný v programe OBERON - Agenda firmy v ponuke Servis, Používatelia, záložka Podrobnosti, Prihlásenie.
- Po prihlásení do aplikácie sa otvorí záložka s názvom Všetky zóny, prípadne s názvom zóny nadefinovanej pri definovaní zoznamu stolov v Pokladnici OBERON. V prípade, že má reštauračná prevádzka nadefinovaných viac zón, prepínať medzi nimi je možné potiahnutím prstom po displeji sprava doľava a naopak. Poslednou záložkou sú Priame objednávky na objednanie jedál/nápojov bez ohľadu na príslušnosť k stolu.
- V jednotlivých zónach (záložkách) sa zobrazujú stoly, ktoré sú k daným zónam priradené.
Hlavná ponuka - mobilný čašník
- V hlavnej ponuke v dolnej časti obrazovky sa nachádzajú tieto položky:
- Stoly - stoly priradené danej zóne. Krátkym klepnutím na vybraný stôl sa pod týmto stolom otvorí nový účet. Dlhým stlačením (long press) sa vyvolá ponuka, v ktorej možno otvoriť účet s možnosťou zadať mu pomenovanie, prípadne otvoriť ďalší účet pod daným stolom. Stoly je možné zobraziť v dvoch alebo troch stĺpcoch (nastavujú sa v aplikácii v ponuke Používateľ). V ponuke vyvolanej dlhým stlačením je možné zmeniť pomenovanie stola.
- Skupiny - napr. Nealko nápoje, Polievky, Šaláty, Dezerty a pod. Potiahnutím prstom sprava doľava je možné prejsť na tzv. rýchle objednávanie (pozri nižšie). Názvy a poradie skupín sa nastavujú v OBERON-e ako skupiny v pokladnici v záložke Reg. pokladnice formulára Skladová karta. Skupiny je možné používať s názvami jednotlivých skupín, alebo len ako obrázky (nastavenie v aplikácii v ponuke Používateľ). Jednotlivým skupinám v pokladnici je možné v OBERON-e priradiť prioritu, prípadne farbu (Aplikácia LUKUL - automatické triedenie položiek).
- eMenu - po výbere konkrétnej skupiny zobrazuje položky tejto skupiny. Ak nie je zvolená žiadna skupina, zobrazuje položky prvej skupiny alebo naposledy vybratej skupiny. V ponuke je dostupná funkcia fulltextového vyhľadávania položiek podľa názvu. Krátkym klepnutím na položku ju možno pridať do účtu (opakovaným krátkym klepnutím sa pridá príslušné množstvo danej položky) - ak sú k danej skladovej karte priradené prílohy (záložka Receptúra, eMenu prílohy - zadávajú sa čísla skladových kariet príloh), aplikácia automaticky ponúkne na výber priradené prílohy (automatická ponuka príloh). Dlhým stlačením (long press) položky sa zobrazí ponuka, kde je možné upraviť množstvo položky, vymazať množstvo (napr. pri chybnom vybratí), vybrať ďalšiu prílohu, zadať oddeľovač chodov, pridať špecifikácie (napr. Nechladená, Bez syra, Well done atď. - pozri aj automatická ponuka špecifikácií) alebo zobraziť podrobnosti o položke. Informácie, ktoré sa prenášajú zo systému OBERON do ponuky eMenu, sa definujú v záložke Reg. pokladnice formulára Skladová karta (ponuka Sklad, Skladové karty) - začiarkavacie políčko Umožniť pracovať s položkou na pokladnici. Viac informácií získate v téme Aplikácia LUKUL - nastavenia v OBERON-e.
- Účet - obsahuje položky otvoreného účtu. Dlhým stlačením (long press) položky sa otvorí ponuka, v ktorej je možné upraviť množstvo položky, zadať poznámku k objednávke a oddeľovač chodov, prípadne pridať na účet tú istú položku ako novú položku. Jednotlivé poznámky k objednávke (napr. dobre prepiecť, bez prílohy a pod.) sa definujú v Pokladnici OBERON - Poznámky pre tlač do kuchyne. Stlačením tlačidla OBJEDNAŤ sa ešte neobjednané (neodoslané a nevytlačené) položky odošlú do OBERON-u a vytlačia na bonovacej tlačiarni (prípadne zobrazia na bonovacom monitore).
-
Platba - umožňuje zaplatiť za otvorený účet a tým ho uzavrieť. K dispozícii sú tri záložky:
- Daňový doklad - na uzatvorenie účtu zaevidovaním daňového dokladu. Sumu na úhradu je možné rozčleniť podľa vybraných typov platieb Hotovosť, Stravné lístky a Platobná karta. Stlačením tlačidla VYTLAČIŤ DOKLAD sa platba zaeviduje a vytlačí sa pokladničný doklad na fiškálnom zariadení (platba sa posiela cez danú webovú službu, ktorá komunikuje priamo s fiškálnym zariadením).
- Vnútorné zúčtovanie - na uzatvorenie účtu zaevidovaním nedaňového dokladu. Tým sa znížia zásoby v sklade, ktorých úbytok sa zaúčtuje iným spôsobom (napr. účet majiteľa, strava zamestnancov a pod.).
- Hotelové účty - na uzatvorenie účtu presunutím na hotelový účet. Záložka sa zobrazuje len v prípade, že je pri type platby Presun na hotelový účet v záložke Pokladnice zvolená pokladnica priradená k danej webovej službe. Položky účtu je možné presunúť len na hotelový účet typu Štandardný hotelový účet, Hotelový účet len pre konzumáciu, Hotelový účet pre konzumáciu a služby.
- Na opustenie danej položky hlavnej ponuky klepnite na ikonu .
Oddeľovač chodov sa využíva pri jedlách, pri ktorých nemusí byť jasné, o ktorý chod ide (napr. palacinky si môže zákazník objednať ako hlavný chod, ale aj ako dezert) - oddeľovač chodov kuchárovi signalizuje, v akom slede má dané jedlo pripraviť.
Obrázok č. 2: Položky hlavnej ponuky v režime LUKUL - mobilný čašník
Rýchle objednávanie
- Rýchle objednávanie v aplikácii LUKUL umožňuje pridávať jednotlivé položky do otvoreného účtu pomocou kódov položiek.
- Dostupné je z ponuky Skupiny (Nealko nápoje, Polievky, Šaláty, Dezerty a pod.) v hlavnej ponuke aplikácie (pozri vyššie).
- Po krátkom stlačení položky je možné zadať poznámku k objednávke. Jednotlivé poznámky k objednávke (napr. dobre prepiecť, bez prílohy a pod.) sa definujú v Pokladnici OBERON - Poznámky pre tlač do kuchyne.
- Otvorenie nového účtu a rýchle prepínanie medzi viacerými otvorenými účtami (účtenkami) pri rýchlom objednávaní je možné pomocou nasledujúcich skratkových klávesov:
- /*číslo stola - otvorí nový účet pod zadaným stolom (napr. /*1 - otvorí nový účet pod stolom č. 1). Pri opakovanom zadaní skratkového klávesu otvorí pod daným stolom vždy nový účet, pričom účty očísluje od 1 vyššie (1, 2, 3...).
- /číslo stola - zobrazí otvorený účet pod zadaným stolom (napr. /1 - zobrazí otvorený účet stolom č. 1). V prípade, že je pod daným stolom otvorených viacero účtov, aplikácia sa opýta, ktorý z otvorených účtov má zobraziť.
- /číslo stola/číslo otvoreného účtu - zobrazí zadaný otvorený účet pod zadaným stolom (napr. /1/2 - zobrazí otvorený účet č. 2 pod stolom č. 1).
Obrázok č. 3: Rýchle objednávanie
Práca s aktívnym účtom
- V aplikácii je vždy možné pracovať len s jedným aktívnym otvoreným účtom. Ak sa na niektorom otvorenom účte nachádzajú neodoslané položky, aplikácia nedovolí otvoriť nový účet, kým sa dané položky neodošlú (stlačením tlačidla OBJEDNAŤ).
- V položke Účet je možné potiahnutím prsta zľava doprava rozbaliť ponuku na prácu s aktuálne aktívnym otvoreným účtom:
- Zlúčiť položky - zlúči rovnaké položky daného účtu do jednej a množstvo spočíta (na sprehľadnenie zoznamu položiek v rámci otvoreného účtu).
- Rozdeliť účet - rozdelí položky daného účtu do dvoch samostatných účtov (ak sa napr. hostia pri jednom stole rozhodnú, že každý z nich bude platiť zvlášť).
- Spojiť účty - z otvoreného účtu presunie položky do iného účtu podľa výberu (ak sa napr. hostia pri jednom stole rozhodnú, že budú platiť spolu).
- Zmeniť poradie - v rámci otvoreného účtu umožňuje presúvať položky pomocou operácie ťahaj a pusť (drag and drop); okrem toho je jednotlivým skupinám v pokladnici možné v OBERON-e priradiť prioritu, prípadne farbu (viac informácií v téme Aplikácia LUKUL - automatické triedenie položiek).
- Zmena stola (presadnutie) - zmení stôl, nie účet - ak sú pod novým stolom účty, pridá k nim ďalší samostatný účet (ak sa hosť z akéhokoľvek dôvodu rozhodne presadnúť si k inému stolu).
- Zľava na doklad - umožní zadať na doklad zľavu v percentách.
- Účet len odoslať - položky účtu odošle do OBERON-u bez tlače na bonovacej tlačiarni/zobrazenia na bonovacom monitore (ak napr. za jedným stolom si osobitne objednávajú dve dvojice - pán z prvej dvojice si objedná, pani však potrebuje čas na premyslenie, obsluha preto odošle objednávku pána do OBERON-u bez tlače na bonovacej tlačiarni a prejde k druhej dvojici. V závere sa vráti k pôvodnému účtu, doplní objednávku panej a účet odošle aj s tlačou na bonovacej tlačiarni); táto funkcia je prepojená s nasledujúcou funkciou Vytlačiť objednávku.
- Vytlačiť objednávku - vytlačí na bonovacej tlačiarni/zobrazí na bonovacom monitore položky účtu, ktorý bol len odoslaný do OBERON-u.
- Aktualizovať účet - načíta položky účtu z OBERON-u a tým ho aktualizuje (ak sa napr. niektorá položka doplní do účtu na počítači a obsluha si chce aktualizovať zoznam položiek v danom účte v mobilnom zariadení; iným príkladom je, keď kuchár doplní do otvoreného účtu doblok - obsluha si pomocou tejto funkcie aktualizuje zoznam položiek v otvorenom účte v aplikácii).
- Vymazať účet - otvorený účet vymaže (možné je vymazať len prázdny účet, ktorý neobsahuje položky).
- Na odhlásenie daného používateľa (obsluhy) z aplikácie slúži ikona v pravom hornom rohu.
- S aktívnymi účtami, s ktorými sa pracuje v mobilnej aplikácii LUKUL , je možné aktívne pracovať aj na Pokladnici OBERON (a naopak). Viac informácií získate v téme Práca s otvorenými účtami (stolmi).
Obrázok č. 4: Možnosti práce s aktívnym otvoreným účtom
LUKUL eMenu (pre zákazníka)
- LUKUL eMenu predstavuje súčasť viacúčelovej gastroaplikácie LUKUL - nielen mobilný čašník. Ide o elektronický jedálny, resp. nápojový lístok určený pre reštauračné zariadenia, ktorý je možné zobraziť na mobilnom zariadení zákazníka (smartfóne, tablete).
- Podaplikácia môže pracovať vo viacerých režimoch:
- eMenu - bez možnosti objednávania - zákazník (hosť) si môže jedálny/nápojový lístok len prezerať bez možnosti objednávania. Zároveň má prístup k svojmu účtu (môže sledovať položky na svojom účte), môže v prípade potreby privolať obsluhu, a to aj na úhradu účtu (z ponuky Platba), pričom môže určiť aj výšku obslužného.
- eMenu - hosť v reštaurácii - zákazník (hosť) si môže jedálny/nápojový lístok prezerať s možnosťou objednávky z reštauračného zariadenia. Oproti predchádzajúcemu režimu nemá pri práci s účtom žiadne obmedzenia,
- eMenu - donáška - zákazník si môže jedálny/nápojový lístok prezerať s možnosťou objednávky na donášku. Viac informácií o tomto režime získate v osobitnej téme Aplikácia LUKUL - režim donášky.
- Na prihlásenie zákazníka (v režime LUKUL eMenu - bez možnosti objednávania a LUKUL eMenu - hosť v reštaurácii) do WiFi siete reštauračného zariadenia, stiahnutie a spustenie aplikácie LUKUL, prípadne na stiahnutie a spustenie aplikácie v režime donáškovej služby (LUKUL eMenu - donáška), je potrebné v systéme OBERON vygenerovať prístupové QR kódy. Prístupové QR kódy pre zákazníkov (hostí) v reštaurácii sa spravidla umiestňujú na stole v reštauračnej prevádzke, pri objednávke na donášku na webovej stránke reštauračného zariadenia. Viac informácií získate v téme Aplikácia LUKUL - inštalácia, časť Generovanie prístupových QR kódov (zákazník).
- Po nasnímaní QR kódu sa zákazník (hosť) môže rozhodnúť, či pod daným stolom otvorí nový účet. V kladnom prípade sa k otvorenému účtu priradí ID jeho mobilného zariadenia (podľa neho sa v aplikácii identifikuje otvorený účet). V zápornom prípade sa aplikácia spustí v režime LUKUL eMenu - bez možnosti objednávania. Napr. v prípade viacčlennej rodiny stačí, ak účet otvorí len jeden člen rodiny, ktorý bude za všetkých objednávať - ostatní členovia si budú môcť jedálny/nápojový lístok len prezerať.
- Jedálny/nápojový lístok je vždy aktuálny, zákazníka informuje tak o dostupných, ako aj o dočasne nedostupných položkách (v eMenu majú inú farbu ceny a nie je ich možné objednať).
- Jedálny/nápojový lístok sa môže zobrazovať s obrázkami jedál a nápojov alebo bez nich.
Obrázok č. 5: Položky hlavnej ponuky v režime LUKUL - eMenu
Hlavná ponuka - eMenu
- V hlavnej ponuke v dolnej časti obrazovky sa nachádzajú tieto položky:
- Info - v závislosti od nastavení obsahuje informácie o reštauračnej prevádzke, napr. logo, uvítací text a pod. s možnosťou privolať obsluhu.
- Skupiny - napr. Nealko nápoje, Polievky, Šaláty, Dezerty a pod. Názvy a poradie skupín sa nastavujú v OBERON-e ako skupiny v pokladnici v záložke Reg. pokladnice formulára Skladová karta. Jednotlivým skupinám v pokladnici je možné v OBERON-e priradiť prioritu, prípadne farbu (viac informácií v téme Aplikácia LUKUL - automatické triedenie položiek).
- eMenu - po výbere konkrétnej skupiny zobrazuje položky tejto skupiny. Ak nie je vybraná žiadna skupina, zobrazuje položky prvej skupiny alebo naposledy vybranej skupiny. Potiahnutím prstom sprava doľava a späť je možné v ponuke listovať medzi jednotlivými skupinami položiek. Krátkym klepnutím na položku ju možno pridať do účtu (opakovaným krátkym klepnutím sa pridá príslušné množstvo danej položky) - ak sú k danej skladovej karte priradené prílohy (záložka Receptúra, eMenu prílohy - zadávajú sa čísla skladových kariet príloh), aplikácia automaticky ponúkne na výber priradené prílohy (automatická ponuka príloh). Dlhým stlačením (long press) položky sa zobrazí ponuka, kde je možné upraviť množstvo položky, vymazať množstvo (napr. pri chybnom vybratí), vybrať ďalšiu prílohu alebo zobraziť podrobnosti o položke. V prípade, že položka ešte nie je vybratá do otvoreného účtu, dlhým stlačením je možné zobraziť priamo podrobnosti o položke. Informácie, ktoré sa prenášajú zo systému OBERON do ponuky eMenu, sa preberajú zo skladovej položky pridanej do jedálneho lístka - viac v téme Aplikácia LUKUL - nastavenia v OBERON-e.
- Účet - obsahuje položky otvoreného účtu. Dlhým stlačením (long press) položky sa otvorí ponuka, v ktorej je možné upraviť množstvo položky, zadať poznámku k objednávke, prípadne oddeľovač chodov. Jednotlivé poznámky k objednávke (napr. dobre prepiecť, bez prílohy a pod.) sa definujú v Pokladnici OBERON - Poznámky pre tlač do kuchyne. Stlačením tlačidla OBJEDNAŤ sa ešte neobjednané (neodoslané a nevytlačené) položky odošlú do OBERON-u a vytlačia na bonovacej tlačiarni (prípadne zobrazia na bonovacom monitore).
- Platba - umožňuje privolať obsluhu na úhradu účtu a v prípade spokojnosti s obsluhou zadať výšku obslužného (prepitné) pre obsluhu, resp. prípravu. Maximálna výška obslužného je v aplikácii nastavená na 20 €.
- Na opustenie danej položky hlavnej ponuky klepnite na ikonu .
Hlavné výhody eMenu
- Vždy aktuálne ceny.
- Aktuálna dostupnosť množstva.
- Vyšší prehľad zákazníka o ponuke prevádzky.
- Jednoduchšia aktualizácia jedálneho lístka.
- Zvýšená hygiena oproti tlačenému jedálnemu lístku.
- Úspora nákladov spojených s vydaním tlačeného jedálneho lístka.
- V epidemickej situácii možnosť objednávok z domu.
Ďalšie informácie
Notifikácie v aplikácii
- Aplikácia využíva systémové upozornenia operačných systémov Android a iOS na vlastné notifikácie.
- Notifikácie sa v aplikácii využívajú na privolanie obsluhy, a to:
- stlačením tlačidla Privolať obsluhu v ponuke Info - po príchode alebo kedykoľvek počas pobytu v reštauračnom zariadení. Obsluhe sa na danom stole v aplikácii aj v OBERON-e zobrazí ikona ;
- stlačením tlačidla Privolať obsluhu v ponuke Platba - po výbere preferovaného spôsobu úhrady. Obsluhe sa na danom stole (v aplikácii aj v OBERON-e) zobrazí ikona v závislosti od zvoleného preferovaného spôsobu úhrady: pre hotovosť , pre stravné lístky , pre platobnú kartu , pre presun na hotelový účet .
Mazanie účtov/položiek
- V aplikácii je možné vymazať len prázdny účet bez položiek, a to v ponuke práce s aktívnym účtom pomocou funkcie Vymazať účet (pozri vyššie časť Práca s aktívnym účtom).
- Pred odoslaním a vytlačením položiek (pred stlačením tlačidla OBJEDNAŤ) je možné ľubovoľne mazať jednotlivé položky (potiahnutím položky doľava v otvorenom účte sa zobrazí ikona ).
- Obsluha môže mazať položky aj po odoslaní objednávky - vtedy sa automaticky tlačí storno na bonovacej tlačiarni (resp. zobrazí na bonovacom monitore).
Obrázok č. 6: Mazanie účtu a položky
Režim pre tablety
- Používateľské rozhranie aplikácie je ergonomicky prispôsobené nielen smartfónom, ale aj tabletom.
- Intuitívne spracovanie ovládania zabezpečuje rýchle zvládnutie práce s aplikáciou.
Obrázok č. 7: Aplikácia LUKUL na tablete (iPad)
Príbuzné témy