Táto téma Pomocníka obsahuje informácie o práci s pokladničnými účtami otvorenými na Pokladnici OBERON používanej v režime predaja Reštauračná pokladnica.
Základné informácie
- Práca s otvorenými účtami (stolmi) je štandardnou funkciou Pokladnice OBERON v režime reštauračnej pokladnice. Slúžia na evidovanie položiek, ktoré si zákazníci objednali, pričom na ich základe sa na fiškálnej tlačiarni zaeviduje (vytlačí) daňový doklad.
- Nový účet na Pokladnici OBERON možno otvoriť stlačením tlačidla Nový účet (Insert). Na otvorenom účte je možné položky priebežne dopĺňať o nové, upravovať už pridané, prípadne ich mazať. Pri platbe obsluha jednoducho vyberie otvorený účet zákazníka (tlačidlo Otvorené účty (F9)) a zaeviduje (vytlačí) daňový doklad.
- Pri používaní interaktívneho grafického prehľadu stolov, ktorý v grafickej podobe zobrazuje pôdorys reštaurácie s rozmiestnením stolov (prípadne ďalších objektov), je možné otvoriť pokladničné účty jednoduchým klepnutím (kliknutím) na príslušný stôl a ďalej s nimi pracovať - pridať do účtu položky, priebežne ich dopĺňať o nové, upravovať už pridané, prípadne ich mazať. Pri platbe obsluha po klepnutí (kliknutí) na príslušný stôl jednoducho vyberie otvorený účet zákazníka a zaeviduje (vytlačí) daňový doklad. Výhody grafického prehľadu sa prejavia predovšetkým v spojení s dotykovou obrazovkou (displejom). Viac informácií získate v téme Grafický prehľad stolov.
- Pri práci s otvorenými účtami (stolmi) na Pokladnici OBERON v režime reštauračnej pokladnice sa otvorené účty (stoly) v pokladnici zobrazujú v rámci jedného predajného miesta. Napr. otvorený účet (stôl) v pokladnici Reštaurácia je prístupný aj v pokladnici Terasa (rovnaké predajné miesto Reštaurácia), no pre pokladnicu Amfiteáter (predajné miesto Amfiteáter) je daný otvorený účet (stôl) neprístupný. Viac informácií získate v téme O predajných miestach a zónach.
- Otvorených účtov je možné mať súčasne viac (napr. v reštaurácii má každý zákazník alebo skupina zákazníkov otvorený svoj účet (stôl)). Zároveň platí, že súčasne viac otvorených účtov (účteniek) je možné mať aj pod jedným stolom (skupina zákazníkov platiacich jednotlivo).
- Otvorený pokladničný účet je možné v prípade potreby rozdeliť na viac daňových dokladov (ak platia zákazníci pri jednom stole osobitne), prípadne je možné otvorené účty zlúčiť a zaevidovať (vytlačiť) jeden daňový doklad.
- Z otvoreného pokladničného účtu (stola) je možné odoslať objednávku do prípravne jedál/nápojov (kuchyne/baru), kde sa vytlačí na bonovacej tlačiarni, prípadne zobrazí na bonovacom monitore. Bližšie informácie získate v téme Bonovacie zariadenia.
- S otvorenými účtami, s ktorými sa pracuje na Pokladnici OBERON, je možné aktívne pracovať aj v mobilnej aplikácii LUKUL - nielen mobilný čašník (a naopak). Bližšie informácie získate v téme Aplikácia LUKUL.
- Na Pokladnici OBERON je možné osobitne evidovať aktuálne otvorené účty pre režim donášky - viac informácií získate v téme Nastavenia eMenu.
- Pokladnica OBERON umožňuje prepojenie s modulom Hotelová recepcia. Vtedy je možné otvorený účet (stôl) presunúť na otvorený hotelový účet. Ten je možné neskôr načítať do pokladnice a zaevidovať (vytlačiť) na fiškálnej tlačiarni.
- Položky otvoreného účtu je možné presunúť do výdajky.
- Pridanie položky na otvorený účet nemá za následok aj vytvorenie skladového pohybu a zníženie množstva na skladovej karte. Pohyb sa vykonáva až po zaevidovaní (vytlačení) dokladu na fiškálnej tlačiarni a spustení funkcie Vytvorenie skladových pohybov (ponuka Sklad, Pokladnica OBERON, záložka Systém, tlačidlo Uzávierky).
- Otvorené účty však možno využiť aj v iných prevádzkach ako reštauračných (v maloobchode, veľkoobchode), a to najmä vtedy, keď je potrebné obslúžiť viac zákazníkov naraz, resp. upraviť alebo vytlačiť im doklady v inom časovom slede, ako ich predajca obslúžil. Osobitným spôsobom využitia práce s otvorenými účtami (stolmi) je tzv. košíkový predaj.
Definovanie zoznamu stolov
- Pri používaní Pokladnice OBERON v režime reštauračnej pokladnice je na prácu s otvorenými účtami (stolmi) potrebné pre každé predajné miesto najprv nadefinovať zoznam stolov. Každý stôl je potrebné priradiť k predajnému miestu, prípadne k zóne. Bližšie informácie spolu s postupom definovania stola sú dostupné v téme Zoznam stolov.
Otvorenie nového pokladničného účtu
Otvorený pokladničný účet je účtom, ktorý je možné prideliť nadefinovanému stolu. Pod jedným stolom je možné otvoriť jeden (zákazník alebo skupina zákazníkov platiacich spoločne) alebo viac (skupina zákazníkov platiacich jednotlivo) pokladničných účtov (účteniek).
- V ponuke Sklad, Pokladnica OBERON stlačte tlačidlo Nový účet a vyberte stôl, pod ktorým chcete otvoriť pokladničný účet. V prípade, že pod daným stolom zamýšľate vytvoriť viacero účtov (účteniek), pred vybratím stola zadajte názov účtenky. To vám umožní pridať v prípade potreby pod daný stôl viacero účtov (účteniek).
- Položky dokladu môžete pridávať buď priamym predajom (Množstvo*Kód položky) alebo výberom zo zoznamu (tlačidlo Zoznam položiek F3).
Práca s otvorenými účtami
- V ponuke Sklad, Pokladnica OBERON stlačte tlačidlo Otvorené účty.
- Nastavením kurzora na už existujúci účet (účtenku) a stlačením tlačidla OK sa označený účet aktivuje a môžete s ním ďalej pracovať ako pri priamom predaji.
- Stlačením tlačidla Nový otvoríte nový pokladničný účet a tlačidla Vymazať vymažete kurzorom označený pokladničný účet.
Rýchle prepínanie medzi viacerými otvorenými účtami (prípadne účtenkami) je možné pomocou skratkového klávesu /číslo účtu alebo //účtenka zadaného do poľa Množstvo*Kód položky.
Príklad:
/3, kde 3 je číslo účtu (pôvodne číslo stola, ktoré sa pri otváraní pokladničného účtu automaticky pridelí tomuto účtu)
//terasa, kde terasa je názov účtenky
Číslo stola sa definuje v číselníku Zoznam stolov v ponuke Firma, Predvoľby.
Presun položiek medzi otvorenými účtami
V Pokladnici OBERON je možné presúvať položky medzi dvoma otvorenými účtami. Presun položiek medzi účtami sa realizuje pomocou formulára Presun položiek medzi účtami. Za prvý účet sa považuje aktuálne používaný účet (otvorený pokladničný účet alebo priamy predaj). Druhý účet (protiúčet) je potrebné vybrať z otvorených pokladničných účtov alebo vytvoriť nový (tlačidlo Zmena účtu). Predvoleným protiúčtom je Priamy predaj.
- V ponuke Sklad, Pokladnica OBERON sa uistite, že aktuálne používaný účet je účet, ktorý chcete presunúť, a stlačte tlačidlo Presun položiek.
- Otvorí sa formulár Presun položiek medzi účtami, v ktorom sa vľavo zobrazuje aktuálne používaný účet a vpravo predvolený protiúčet s názvom Priamy predaj. Aktívne okno účtu je lemované hrubým farebným rámom.
- Kliknite do plochy okna protiúčtu Priamy predaj a stlačte tlačidlo Zmena účtu. Zvoľte protiúčet, na ktorý chcete položky presunúť. Vybrať môžete zo zoznamu otvorených pokladničných účtov alebo vytvoriť nový účet.
- Kliknite do plochy okna účtu, ktorého položky chcete presunúť.
- Stlačením tlačidla Premiestniť presuniete kurzorom označenú položku na protiúčet.
- Stlačením tlačidla Premiestniť všetky presuniete všetky položky na protiúčet.
Príbuzné témy