Táto téma Pomocníka je venovaná položke Hotelové účty v ponuke Hotel programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí kniha Hotelové účty, ktorá predstavuje doplnkovú knihu modulu Hotelová recepcia. Umožňuje evidovať tak otvorené, ako aj uzatvorené (neaktívne) hotelové účty (archív).
- Hotelové účty sa používajú v prípade, že hosť neplatí za ubytovanie a poskytnuté služby hneď, ale až pri odchode. Pri odchode hosťa z hotela (check out) sa uzatvára hotelový účet jeho vyúčtovaním a zaplatením.
- V systéme OBERON je možné vytvoriť (otvoriť) hotelový účet z viacerých miest v programe:
- z formulára Ubytovanie, záložka Hotelové účty - hotelový účet bude priradený k ubytovaniu (osobe). V tomto prípade môžu byť položky účtu automaticky vygenerované programom, a to pomocou funkcie Automaticky vytvoriť položky hotelového účtu. Táto funkcia na základe nastavených cenových hladín v cenotvorbe ubytovania, nastavených sadzieb miestnej dane za ubytovanie, počtu osôb, počtu dní ubytovania a objednaných služieb vytvorí položky cenovej kalkulácie: Ubytovanie, Miestna daň za ubytovanie a Služby (len základné služby).
- z evidencie Hotelové účty - hotelový účet nebude priradený k ubytovaniu (osobe).
- V oboch prípadoch sa vytvorením hotelového účtu zapíše nový záznam do knihy Hotelové účty.
- Hotelový účet možno vytvoriť na konkrétne ubytovanie, resp. osobu v rámci daného ubytovania (k osobe možno hotelový účet priradiť vo formulári Hotelový účet, záložka Ostatné). K jednému ubytovaniu, resp. osobe môže byť otvorených aj viac hotelových účtov (napr. hostia chcú samostatne účet za ubytovanie a samostatne za ostatné služby).
- Hotelový účet predstavuje odporúčaný spôsob zaevidovania úhrady za ubytovanie v systéme OBERON. Výhodou tohto spôsobu je, že na hotelovom účte môžu byť okrem položiek ubytovania (ubytovanie, miestna daň za ubytovanie a služby) aj iné položky (skladové karty). Podporovaná je aj skladová karta typu sada, keď po zadaní kódu skladovej položky sa do hotelového účtu automaticky vložia všetky položky sady.
- Úhradu hotelového účtu je možné zaevidovať:
- pomocou zápisu v pomocnej pokladničnej knihe (v prípade, že účtovná jednotka používa aj modul Skladová evidencia, úhrada sa namiesto pokladničnej knihy zaeviduje pomocou Pokladnice OBERON),
- vyfakturovaním pomocou knihy pohľadávok - pri vyfakturovaní hotelového účtu je možné zoskupiť stravu a ostatné služby, pričom ostatné položky (ubytovanie, vyúčtovanie zálohy a daň za ubytovanie) zostanú zachované,
- uzatvoriť manuálne (tlačidlo Možnosti - Manuálne uzatvorenie hotelového účtu).
- Ak hostia platia za ubytovanie ihneď a ubytovacie zariadenie neposkytuje ďalšie služby, nie je nevyhnutné používať hotelové účty. Vtedy je možné úhradu za ubytovanie zaevidovať priamo do pomocnej pokladničnej knihy (v prípade, že účtovná jednotka používa aj modul Skladová evidencia, úhrada sa namiesto pokladničnej knihy zaeviduje pomocou Pokladnice OBERON).
- Ubytovaný hosť môže mať on-line prístup k svojmu hotelovému účtu. V priebehu celého pobytu hosťa si môže hosť svoj hotelový účet kontrolovať priamo cez svoje mobilné zariadenie pripojené na internet (smartfón, tablet). Viac informácií získate v téme Prístup hosťa k svojmu hotelovému účtu.
V prípade, že účtovná jednotka používa aj modul
Skladová evidencia, možno do hotelového účtu pridávať aj položky skladovej evidencie (skladové karty).
Obrázok č. 1: Spôsoby zaevidovania úhrady hotelového účtu
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Presun hotelového účtu na inú izbu
Hotelový účet je možné presunúť na inú izbu. Bližšie informácie získate v téme
Vytvorenie hotelového účtu.
Manuálne uzatvorenie hotelového účtu
Otvorí sa sprievodca, pomocou ktorého je možné zaevidovať úhradu hotelového účtu, a tým ho manuálne uzatvoriť. Uhradený hotelový účet sa presunie medzi neaktívne hotelové účty. Bližšie informácie o spôsoboch zaevidovania úhrady za ubytovanie získate v téme
Spôsoby zaevidovania úhrady za ubytovanie.
Zobraziť väzby dokumentu
Systém OBERON udržiava medzi súvisiacimi záznamami v rôznych evidenciách väzby (napr. na kontrolu správnosti zaevidovania ubytovania). Funkcia zostaví grafický prehľad väzieb daného záznamu, ktorý je zároveň interaktívny - kliknutím pravým tlačidlom myši je možné jednotlivé záznamy zobraziť, upraviť, resp. exportovať.
Príbuzné témy