Táto téma Pomocníka je venovaná položke Kniha pohľadávok v ponuke Fakturácia programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí Kniha pohľadávok, ktorá je určená na evidenciu pohľadávok (vystavené, vydané, vyšlé, odberateľské, odoslané faktúry) účtovnej jednotky voči obchodných partnerom. Umožňuje vytvárať nové pohľadávky, faktúry na zálohu, zálohové faktúry, dobropisy, ťarchopisy atď., a to aj v cudzej mene a v cudzom jazyku.
- V prípade používania prevádzok záznamy v evidencii (pohľadávky) možno zobraziť podľa príslušnosti k prevádzke, a to ako podmnožiny záznamov knihy pohľadávok. Možno tak urobiť pomocou filtra Prevádzka v hornej časti evidencie. Zoznam dostupných prevádzok (definujú sa v ponuke Firma, Údaje o firme) je možné v prípade potreby obmedziť pomocou používateľských práv.
- Na podrobnejšie členenie dokladov rovnakého druhu je možné v systéme OBERON použiť typy dokladov. Typ dokladu v knihe pohľadávok a záväzkov bližšie určuje druh dokladu v týchto evidenciách. Napr. typy dokladu Faktúra na zálohu a Faktúra v cudzej mene bližšie určujú druh dokladu Faktúra. Viac informácií získate v téme Typy dokladov v knihe pohľadávok a záväzkov.
- Faktúru je možné vytvoriť manuálne (štandardné zadanie) alebo automaticky z iného dokladu (z výdajky, objednávky, inej pohľadávky alebo záväzku, príjemky, ale aj importom zo súboru typu XML alebo záznamu z Evidencie reklamácie a servisu, z knihy Úlohy a udalosti alebo zo záznamov v module Hotelová recepcia - rezervácia, ubytovanie, hotelový účet, poskytovaná služba).
- V knihe pohľadávok je možné faktúry vystavovať aj automaticky a hromadne (tlačidlo Možnosti - Hromadné vystavenie faktúr). Viac informácií v téme Hromadné vystavenie faktúr - pohľadávok.
- Faktúrou možno vysporiadať jednu či viac výdajok (tzv. zberná faktúra) alebo možno fakturovať priamo zo skladov, prípadne použiť neskladové položky.
- Pred prijatím platby (zálohy) za dodanie tovaru alebo služby je možné vystaviť zálohovú faktúru (preddavková faktúra, predfaktúra), ktorá nie je daňovým ani účtovným dokladom. Viac informácií v téme Zálohová faktúra.
- V prípade potreby je možné vystaviť aj faktúru v cudzej mene a v cudzom jazyku. Podrobnejšie informácie získate v téme Vytvorenie faktúry v cudzej mene.
- Na opravu základu dane je možné vystaviť tzv. dobropis, resp. ťarchopis. Viac informácií získate v téme Oprava základu DPH - dobropis a ťarchopis.
- Najčastejšie používané texty vo vystavených faktúrach (pred položkami atď.) je možné preddefinovať, prípadne už zadané texty upravovať alebo mazať. Viac informácií v téme Texty dokladov.
- Faktúry je možné kopírovať pomocou klávesových skratiek Ctrl+C a Ctrl+V. Pri kopírovaní sa údaje faktúry skopírujú do schránky (clipboard), čo umožňuje kopírovať faktúru aj do inej účtovnej jednotky, prípadne ju kopírovať v prípade používania Remote Desktop aj z iného počítača. Kopírovať je možné aj skladové faktúry. Ak sa kopíruje skladová faktúra z inej firmy, nakopíruje sa ako neskladová. V prípade kopírovania skladovej faktúry môžu pri samotnom kopírovaní nastať rôzne situácie, napr. s nedostatočnou zásobou na sklade (a je zakázaný predaj do záporných množstiev) - vtedy sa takáto položka vynechá.
- Pri vytváraní faktúr je možné použiť šablóny.
- V OBERON-e je možné vytváranie a odosielanie e-mailových alebo SMS správ, napr. faktúry alebo upomienky z knihy pohľadávok. Viac informácií je možné získať v téme Odosielanie e-mailov v systéme OBERON, resp. Odosielanie SMS správ v systéme OBERON.
- Faktúry po splatnosti sa štandardne zobrazujú červeným písmom. Vypnúť toto upozornenie je možné v nastaveniach programu (ponuka Servis). Prvou možnosťou je vypnúť modul Účtovníctvo v oddiele Firma, Moduly a druhou vypnúť Upozornenia pri vytváraní nových dokladov - Zobrazovať upozornenie (v zóne udalostí) v oddiele Používateľ, Sklad.
- Záznamy v knihe možno filtrovať alebo triediť. Nastaviť kritériá filtrovania alebo triedenia možno po stlačení tlačidla Vlastnosti.
- Pri prevádzkovaní internetového obchodu je možné vyfiltrovať vystavené faktúry za daný deň a pomocou tlačidla Tlač vytlačiť štítky s adresami zákazníkov, ktoré možno použiť pri distribúcii tovaru (tlačový výstup Adresné štítky).
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Zaúčtovanie dokladu
Funkcia umožní automaticky vytvoriť zápis v
účtovnom denníku.
Zaúčtovanie úhrady dokladu
Funkcia umožní automaticky vytvoriť zápis v
účtovnom denníku (
Účtovanie o úhrade), resp. v
peňažnom denníku.
Zobraziť účtovanie
Zobrazí záznamy
účtovného denníka, resp.
peňažného denníka k danému dokladu.
Zobraziť v evidencii DPH
Zobrazí sa faktúra alebo faktúry z
Knihy evidencie DPH, ktoré prislúchajú k danej faktúre.
Zobraziť väzby dokumentu
Systém OBERON udržiava medzi súvisiacimi záznamami v rôznych evidenciách väzby (napr. na kontrolu správnosti zaúčtovania). Funkcia zostaví grafický prehľad väzieb daného záznamu, ktorý je zároveň interaktívny - kliknutím pravým tlačidlom myši je možné jednotlivé záznamy zobraziť, upraviť, resp. exportovať.
Doklad - podrobnosti o výnose
Program zobrazí podrobnosti o výnose položiek dokladu (výnos, marža, zľavy).
Zobraziť prílohy
Výberom možnosti sa otvorí formulár, v ktorom možno pridať dokument alebo obrázok (tlačidlo
). Použiť možno aj funkciu
Drag&Drop, prípadne prílohu oskenovať. Viac informácií získate v téme
Práca s prílohami.
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail umožňuje na zadaný e-mailový kontakt manuálne odoslať jednoduchú e-mailovú správu. Správu je možné vytvoriť z preddefinovaných predlôh, ktoré možno podľa potreby upravovať, ďalšie predlohy je možné vytvárať podľa požiadaviek účtovnej jednotky. Viac informácií získate v téme
Odosielanie e-mailov v systéme OBERON.
Zaslať SMS
Pomocou sprievodcu je možné ihneď zaslať SMS obchodnému partnerovi, ktorému je vystavená faktúra po lehote splatnosti. Zoznam vytvorených SMS správ je dostupný v ponuke
CRM,
SMS správy. V tejto evidencii je možné napríklad v prípade nedostupnosti mobilného telefónu prijímateľa overiť aj fyzické doručenie danej správy. Bližšie informácie získate v téme
Sprievodca Zaslanie SMS. Zasielanie SMS správ je
spoplatnená služba. Možnosť zaslania SMS správy je dostupná len v prípade, že je v ponuke
Servis,
Nastavenia programu,
oddiel Firma, Moduly povolené používanie modulu
CRM a registratúra. Viac informácií získate v téme
Odosielanie SMS správ v systéme OBERON.
Výpočet výšky úroku z omeškania
Otvorí sa
sprievodca Výpočet úrokov z omeškania, ktorý umožňuje automaticky vypočítať úroky z omeškania za neuhradenú pohľadávku po lehote splatnosti. Výška úrokov z omeškania je určená ako základná úroková sadzba ECB zvýšená o 8 percentuálnych bodov. Aktuálna sadzba úrokov z omeškania je zverejnená na stránke
Ministerstva spravodlivosti.
Vernostný systém - kumulovanie benefitov
Zobrazí sa
formulár Vernostný systém - kumulovanie benefitu, v ktorom je možné zadať alebo nasnímať číslo vernostnej karty, prípadne získať informácie o jej používaní. Po použití tejto funkcie sa na vernostnej karte navýši počet vernostných bodov podľa nastavení vernostného systému. Viac informácií získate v téme
Vernostný systém v pohľadávkach a výdajkách.
Vernostný systém - transakcie
Zobrazia sa transakcie evidované k danej faktúre.
Hromadné vystavenie faktúr
Hromadné vystavenie faktúr je funkcia systému OBERON, ktorá umožňuje automaticky vytvoriť vydané faktúry.
Úprava dokladu - prenesenie daňovej povinnosti
Funkcia umožňuje v prípade potreby zmeniť na položkách dokladu príznak
Prenesenie daňovej povinnosti v závislosti od zadaného kódu kombinovanej nomenklatúry a odberateľa - platiteľa/neplatiteľa DPH zadaného v záložke
Obchodný partner. Funkciu možno použiť napr. pri zmene odberateľa z neplatiteľa na platiteľa DPH alebo opačne. Viac informácií v téme
Prenesenie daňovej povinnosti.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z tejto evidencie do súboru typu XML. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii.
XML komunikácia - import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Importovať je možné napr. faktúry z iných softvérov, viac informácií je možné získať v téme
Import dokladov z iných softvérov.
XML komunikácia - hromadný import dokladov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Importovať je možné napr. faktúry z iných softvérov, viac informácií je možné získať v téme
Import dokladov z iných softvérov.
XML komunikácia - odoslať e-mail
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať záznam vo formáte XML a následne ho odoslať elektronickou poštou. V prílohe e-mailu bude pripojená faktúra vo formáte XML a PDF. Formulár je bližšie popísaný v téme
Sprievodca XML komunikácia - odoslať na e-mail.
Výber záznamov pre transport údajov
Vyberú sa záznamy zobrazené v zozname, ktoré sa exportujú pri najbližšom
off-line transporte údajov (zoznam možno zúžiť pomocou
filtra). Exportujú sa len záznamy s príznakom
Neexportované, ostatné záznamy sa do exportu nezaradia (príznak program nastavuje automaticky, možno ho však manuálne zmeniť - pozri nižšie
Zmena príznakov pre transport údajov).
Zmena príznakov pre transport údajov
Pri používaní off-line transportov údajov sa záznamy automaticky označujú príznakmi. Pomocou sprievodcu je možné príznaky záznamov manuálne zmeniť, a tým ovplyvniť zaradenie vybraných záznamov medzi exportované údaje pri ich najbližšom transporte. Zmeny možno aplikovať na všetky záznamy v zozname alebo len na aktuálny záznam. Príznaky možno nastaviť na:
- Neexportované,
- Exportované,
- Nikdy nezaradiť na export.
Transport údajov
Výber možnosti otvorí program OBERON Center, oddiel Off-line transporty údajov, kde možno manuálne spustiť transport údajov na import, resp. export záznamov do/z knihy pohľadávok.
Príbuzné témy