Táto téma Pomocníka obsahuje postup vystavenia faktúry - pohľadávky spolu s ďalšími doplňujúcimi informáciami.
Postup vytvorenia faktúry
- V ponuke Fakturácia zvoľte položku Kniha pohľadávok.
- V otvorenej evidencii stlačte tlačidlo Nový, zobrazí sa sprievodca Nový doklad. Zvoľte spôsob vytvorenia novej pohľadávky. Pohľadávku je možné vytvoriť štandardným zadaním alebo z iného dokladu (z výdajky, objednávky, inej faktúry alebo príjemky), prípadne je možné použiť iný spôsob vytvorenia dokladu (import zo súboru, z Evidencie reklamácie a servisu, z knihy Úlohy a udalosti alebo zo záznamov v module Hotelová recepcia - rezervácia, ubytovanie, hotelový účet, poskytovaná služba).
- Ďalej v sprievodcovi zvoľte prevádzku (v prípade členenia na prevádzky) a typ dokladu - prednastaveným typom je Faktúra. Ak doklad bude obsahovať len skladové položky, začiarknite pole Skladový doklad (položky zo skladu).
- V ďalšom kroku vyberte, resp. zadajte obchodného partnera. Obchodného partnera je možné vyhľadať na internete podľa názvu alebo podľa IČO.
- Stlačením tlačidla Dokončiť sa otvorí formulár Pohľadávka.
- Vo formulári definujte formu úhrady, dátum vystavenia, dodania, splatnosť atď.
- Pridať novú položku do dokladu je možné v záložke Položky dokladu, tlačidlo Nový. Položky dokladu môžu byť skladové (skladové karty) alebo neskladové - nastavenie sa nachádza pod zoznamom položiek (rovnaké ako v sprievodcovi - pozri bod č. 3). Stlačením tlačidla , ktoré sa nachádza za názvom neskladovej položky dokladu, je možné otvoriť Zoznam neskladových položiek (číselník), ktorý slúži na rýchlejšie a jednoduchšie zadávanie často sa opakujúcich položiek dokladu. Funkcie na prácu s položkami dokladu sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti (napr. zadávanie zľavy).
- Podľa potreby zadajte text pred, resp. za položkami. Najčastejšie používané texty vo vystavených faktúrach (pred položkami, za položkami atď.) je možné preddefinovať, prípadne už zadané texty upravovať alebo mazať. Viac informácií v téme Texty dokladov.
- Zápis údajov potvrďte stlačením tlačidla OK. Do knihy pohľadávok sa uloží nová faktúra - pohľadávka.
Ďalšie informácie
- Na vystavenej faktúre sa DPH vypočítava pri každej jednej položke dokladu. Suma DPH vypočítaná z danej položky sa následne zaokrúhli. V rekapitulácii súm dokladu sa suma DPH potom uvádza ako súčet vypočítaných a zaokrúhlených súm DPH z jednotlivých položiek. Bližšie informácie o výpočte DPH nájdete v téme Výpočet súm na doklade, prípadne v téme Výpočet DPH v rekapitulácii dokladu.
- V odôvodnených prípadoch je možné upraviť celkovú rekapituláciu súm dokladu. Podľa predvolených nastavení programu je táto možnosť vypnutá, nastavenie je možné zmeniť v právach používateľa - nastavenie Manuálna úprava celkovej sumy prijatého/vydaného dokladu.
- Pri úprave súm celkovej rekapitulácie dokladu je niekedy potrebné zrušiť väzbu medzi niektorými poľami, napr. základ DPH a výška DPH. Túto väzbu je možné zrušiť, prípadne opätovne povoliť pomocou klávesových skratiek (vypnutie: Ctrl+Shift+N, zapnutie: Ctrl+Shift+R).
- V prípade, že do faktúry je potrebné pridať položky zo skladu a zároveň aj neskladové položky (napr. poštovné, balné, inštalácia), je vhodné vytvoriť skladovú kartu typu služba s názvom napr. Poštovné a balné.
- Na faktúre môže byť tlačený iný názov, ako je názov skladovej karty. Aby to bolo možné, je potrebné upraviť tlačový výstup. Bližšie informácie získate v téme Ako zmeniť položky na faktúre za ľubovoľný text?
- Na faktúre môže byť vytlačené logo firmy, prípadne aj pečiatka či podpis.
- Pri vytváraní faktúry je možné nastaviť zobrazovanie upozornenia na neuhradené pohľadávky daného odberateľa v zóne udalostí, resp. v samostatnom informačnom okne. Zobrazovať upozornenie sa nastavuje pre každého používateľa samostatne v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Používateľ, Sklad.
Príbuzné témy