Táto téma Pomocníka OBERON predstavuje tie e-shopové riešenia, ktoré je možné prepojiť so systémom OBERON.
Riešenie internetového obchodu v systéme OBERON
- Problematika výberu vhodného e-shopového riešenia z pohľadu predajcu je veľmi komplexnou témou, ktorej sa venujú celé tímy špecialistov a množstvo odbornej literatúry (správny výber domény, marketing, SEO, biznis modely…). Pri výbere vhodného internetového obchodu je preto potrebné postupovať premyslene.
- Systém OBERON umožňuje vytvoriť prepojenie s viacerými internetovými obchodmi - spočíva hlavne v importe prijatých objednávok a exporte a aktualizácii skladových kariet (v prostredí e-shopu označované ako produkty), resp. cien a množstiev skladových položiek.
- Z hľadiska spôsobu komunikácie podporované e-shopové riešenia delíme na:
A) on-line internetový obchod (s priamym pripojením) - OBERON komunikuje s internetovým obchodom priamo v užšej väzbe prostredníctvom natívneho formátu pre daný e-shop, webových služieb alebo rozhrania API (bez alebo s konkrétnym ovládačom internetového obchodu), bez potreby relatívne ťažkopádnych exportov/importov údajov. Prepojenie je z tohto dôvodu rýchlejšie, robustnejšie a menej poruchové. Tento typ prepojenia umožňuje implementáciu všetkých potrebných funkcií a možností, čo off-line pripojením je možné len veľmi ťažko dosiahnuť.
B) off-line internetový obchod (export/import údajov) - využíva exporty/importy údajov pomocou súborov typu XML alebo CSV. Výhodou tohto riešenia je jednoduchšia a rýchlejšia implementácia ešte nepodporovaného internetového obchodu, nevýhodou zas menšia schopnosť nájsť v prípade problémov chybu v komunikácii a overiť korektnosť daného exportu alebo importu údajov.
- Z technického hľadiska komunikuje s internetovým obchodom program OBERON Center, ktorý v prípade automatického nastavenia pracuje na pozadí - v určených časových intervaloch aktualizuje ceny a množstvá skladových položiek v internetovom obchode, prípadne importuje objednávky a aktualizuje ich stavy. V prípade sieťovej prevádzky OBERON Center komunikuje s internetovým obchodom vždy len na jednom počítači (teda nie na každom počítači v sieti).
- Aby bolo možné s internetovým obchodom pracovať, je potrebné v programe OBERON - Agenda firmy v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Skladové karty, sekcia Skladová karta začiarknuť pole Umožniť pracovať s internetovým obchodom. Vtedy sa na skladovej karte zobrazí nová záložka Internetový obchod - obsahuje údaje, ktoré sú potrebné na internetový predaj. Na zaradenie danej skladovej karty do exportu do internetového obchodu je potrebné v tejto záložke začiarknuť políčko Zaradiť do internetového obchodu.
- Funkcia prepojenia OBERON-u s internetovým obchodom je bezplatná. Samotné nastavenie prepojenia OBERON-u s internetovým obchodom si používateľ zabezpečuje vo vlastnej réžii, spravidla s využitím služieb tretej strany.
Podporované internetové obchody
A) On-line internetové obchody (s priamym pripojením):
- PrestaShop - predstavuje on-line internetový obchod, ktorý ako jediné z e-shopových riešení na trhu systém OBERON podporuje priamo (od verzie 1.7.x) prostredníctvom natívneho formátu pre tento e-shop, pričom časť komunikácie prebieha aj prostredníctvom rozhrania WEB API PrestaShopu. Z tohto dôvodu je pre používateľov OBERON-u odporúčanou e-shopovou platformou. Dôvodom je skutočnosť, že ide o všeobecne obľúbený a často používaný internetový obchod, ktorý vďaka bezplatne distribuovanému systému s otvoreným kódom (open source) s množstvom predvolených šablón a modulov môže nájsť uplatnenie v ktoromkoľvek druhu podnikania. Viac informácií získate v téme Internetový obchod PrestaShop.
- CREATIVE SOLUTION - e-shopová platforma implementovaná do systému OBERON prostredníctvom API rozhrania. Tento spôsob komunikácie umožňuje pridávať alebo modifikovať aj funkcionality šité na mieru podľa požiadaviek prevádzkovateľa internetového obchodu. Na rozdiel od iných riešení, ovládač pri tejto e-shopovej platforme nie je potrebný.
- GRANDUS - stabilná a rýchla e-shopová platforma, so systémom OBERON komunikuje cez rozhranie API pomocou ovládača (eShopGrandus.dll) dostupného vo forme doplnku v ponuke Servis, Správca doplnkov, oddiel Ovládače. Ovládač slúži na import prijatých objednávok z internetového obchodu do OBERON-u. Po prvotnej inštalácii ovládača je potrebné v programe OBERON Center, oddiel Internetový obchod, nadefinovať on-line pripojenie k internetovému obchodu.
- WooConn - e-shopové riešenie vytvorené na základe inštalácie pluginu WooCommerce do WordPressu a prepojené so systémom OBERON na základe pluginu WooCommerce OBERON Connector. WooCommerce OBERON Connector je plugin, ktorý v pravidelných časových intervaloch obojsmerne synchronizuje dáta medzi WooCommerce e-shopom vo WordPresse a účtovným systémom OBERON. Jednosmerne z WooCommerce e-shopu do OBERON-u sa exportujú údaje o zákazníkoch a objednávkach. Opačným smerom sa importujú údaje o produktoch a kategóriách. Správa objednávok prebieha na strane OBERON-u.
- OBERON Connector - e-shopové riešenie vytvorené na základe inštalácie pluginu WooCommerce do WordPressu a prepojené so systémom OBERON na základe pluginu OBERON Connector. Rozsah synchronizácie: synchronizácia objednávok, skladových zásob, cien, automatické vytvorenie výdajky ku faktúre, automatické založenie skladovej karty z objednávky.
- Shoptet - česká platforma pre tvorbu a správu e-shopov, prepojenie so systémom OBERON sa realizuje prostredníctvom rozhrania API na základe inštalácie doplnku, ktorý umožňuje okamžitú aktualizáciu skladových kariet (produktov), správu zásob a jednoduchú administráciu prijatých objednávok. Objednávky doplnok synchronizuje okamžite po vytvorení objednávky v e-shope, pričom sa do OBERON-u prenášajú všetky údaje objednávok. Internetový obchod Shoptet možno prepojiť so systémom OBERON aj ako off-line internetový obchod (pozri nižšie).
B) Off-line internetové obchody (export/import údajov):
- Základný (off-line) - v systéme OBERON predvolený (obecný) XML/CSV formát na výmenu údajov určený na prepojenie OBERON-u s externými e-shopovými riešeniami (príkladom je nasledujúci e-shop UNIobchod).
- UNIobchod - internetový obchod prepojený s OBERON-om na báze predvoleného obecného XML formátu na výmenu údajov. Ide o produkt slovenskej firmy WEBY GROUP, s.r.o., ktorá ponúka niekoľko verzií e-shopu s možnosťou vyskladať si internetový obchod aj na mieru. Viac informácií získate v téme Internetový obchod UNIobchod.
- BiznisWeb - krabicový systém s hotovým redakčným systémom FLOX vhodný pre začínajúce a stredne veľké internetové obchody. So systémom OBERON je prepojený na báze XML komunikácie s použitím transformačnej šablóny určenej na import vydaných faktúr z internetového obchodu do OBERON-u (dostupná vo forme doplnku v ponuke Servis, Správca doplnkov, oddiel XML).
- Shoptet - prepojenie so systémom OBERON funguje na základe XML komunikácie s použitím transformačnej šablóny určenej na manuálny import prijatých objednávok z internetového obchodu do OBERON-u (dostupná vo forme doplnku v ponuke Servis, Správca doplnkov, oddiel XML).
Porovnanie vybraných podporovaných e-shopových aplikácií
* Podrobné informácie o možnostiach komunikácie medzi OBERON-om a UNIobchodom získate na webovej stránke internetového obchodu.
** Faktúry sa vystavujú v OBERON-e.
*** Do internetového obchodu PrestaShop je možné zaslať aj vybrané ceny z rozšírenej cenotvorby, napr. pre veľkoobchodných partnerov iné ceny (zmluvné, letákové dohody a pod.). Bližšie informácie získate v téme Internetový obchod PrestaShop.
Možnosti pripojenia nepodporovaného internetového obchodu
- V prípade, že prevádzkujete internetový obchod, ktorý OBERON priamo nepodporuje, no napriek tomu by ste ho chceli používať, môžete:
A) Využiť možnosti off-line internetového obchodu - vtedy sa komunikácia s internetovým obchodom vykonáva pomocou exportov a importov XML alebo CSV súborov, na strane internetového obchodu sa bude potrebné prispôsobiť formátom týchto súborov (prípadne použiť XSLT transformačné šablóny).
B) Webové služby (WebServices API) - pripojenie internetového obchodu je možné aj pomocou webových služieb. Viac informácií o webových službách získate v téme Všeobecne o webových službách.
Knižnice na komunikáciu s podporovaným internetovým obchodom je možné nainštalovať pomocou
Správcu doplnkov (ponuka
Servis) v oddiele
Ovládače.
Príbuzné témy