Táto téma Pomocníka obsahuje informácie o vernostnom systéme OBERON vernostný systém (klient) - jednom z vernostných (zľavových) systémov podporovaných v systéme OBERON. Ide o rozšírenie vernostného systému OBERON Basic o webovú službu spravidla so súčasným prechodom na pobočkový režim.
Základné informácie
- Vernostný systém OBERON vernostný systém (klient) predstavuje rozšírenie vernostného systému OBERON Basic o webovú službu (spravidla so súčasným prechodom na pobočkový režim), vďaka čomu môžu byť údaje vernostnej karty evidované v knihe Obchodní partneri dostupné z viacerých predajných miest (napr. z predajne v Bratislave aj v Košiciach). Serverom v tomto prípade je systém OBERON. Riešenie však v prípade potreby umožňuje pripojenie aj nezávislého servera externého systému, ktorý simuluje API generované systémom OBERON.
- Podobne, ako pri vernostnom systéme OBERON Basic, výhodou použitia vernostného systému OBERON vernostný systém (klient) je relatívna jednoduchosť nastavenia a používania, pričom pre účtovnú jednotku neznamená žiadne dodatočné náklady - je zahrnutý v základnej cene licencie.
- Pri kumulovaní benefitov sa pripočítavajú body podľa celkovej sumy dokladu (1 € = 1 bod), prípadne sa výška bodov vypočíta podľa položiek dokladu - každý tovar či služba má stanovenú hodnotu vernostných bodov (nastavenie Hodnota položky v bodoch pre kumulovanie benefitov za jednu mernú jednotku vo formulári Skladová karta, záložka Obch. partneri).
- Čerpanie benefitov sa realizuje v podobe poskytnutej fixnej zľavy, ale aj hodnotovej zľavy (podľa nastavenia Hodnota jedného vernostného bodu vo formulári Nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON vernostný systém', záložka Benefity, napr. 1 bod = 0,01 €), alebo vo forme skladových položiek so zníženou cenou, prípadne tovarom či službou zdarma. Vtedy sa do vernostného systému zasiela požiadavka na zníženie zostatku vernostných bodov, ktoré sa spravidla vypočítajú podľa položiek daného dokladu (nastavenie Hodnota položky v bodoch pre čerpanie benefitov za jednu mernú jednotku vo formulári Skladová karta, záložka Obch. partneri).
- Tak položky na kumulovanie benefitov, ako aj položky na čerpanie benefitov (zľavnené položky či položky zdarma) sa spravidla evidujú v osobitnom sklade, ktorý je možné definovať v ponuke Sklad, Sklady.
- S vernostným systémom (kumulovanie a čerpanie benefitov) je možné v OBERON-e pracovať na Pokladnici OBERON, v evidencii Kniha pohľadávok (vystavené faktúry) a v evidencii Výdajky. Možnosť kumulovania a čerpania benefitov výdajkami alebo staršími dokladmi je možné nastaviť individuálne pre každého používateľa v právach používateľov.
Vernostné karty
- Na identifikáciu zákazníkov sa používajú vernostné karty (prípadne RFID kľúče). Vernostné karty možno vytvoriť buď vo formulári Vernostný systém - kumulovanie/čerpanie benefitu, tlačidlo Vytvoriť kartu, alebo vo formulári Obchodný partner, záložka Ceny, kde sa aj evidujú údaje vernostných kariet vrátane aktuálneho stavu bodov. Vernostné karty je možné vytlačiť v ponuke Servis, Obchodní partneri, tlačidlo Tlač.
- Čísla kariet môžu byť vo forme čiarového kódu. To umožňuje využiť snímač čiarových kódov, pomocou ktorého je identifikácia zákazníka pri predaji veľmi jednoduchá a rýchla. Alternatívne je možné čísla vernostných kariet evidovať ako čísla RFID kľúčov a na identifikáciu použiť snímač RFID kľúčov, ktorý sa však v tomto prípade inštaluje ako snímač čiarových kódov - viac v téme Snímače RFID kľúčov.
- Zostatkovú hodnotu bodov na vernostnej karte je možné exportovať, a to priamo z evidencie obchodných partnerov (tlačidlo Možnosti, XML komunikácia - export údajov), prípadne automaticky vo vopred stanovených intervaloch prostredníctvom off-line transportov údajov.
Obrázok č. 1: Schéma vernostného systému pri on-line pobočkovom režime
Nastavenie vernostného systému
- Nastavenie vernostného systému - aby bolo možné vernostný systém v OBERON-e používať, je ho najskôr potrebné správne nakonfigurovať a nastaviť. V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Rozšírenia je potrebné povoliť používanie vernostného systému. Po stlačení tlačidla Nastaviť sa zobrazí formulár Vernostné systémy, v ktorom stlačte tlačidlo Nový - otvorí sa formulár Vernostný systém na nadefinovanie vernostného systému. V prípade potreby je možné využívať aj viac vernostných systémov súčasne, napr. svoj vlastný a zároveň nejaký iný regionálny. Viac informácií získate v téme Formulár Vernostný systém.
- Nastavenie skladu - tak položky na kumulovanie benefitov, ako aj položky na čerpanie benefitov (zľavnené položky či položky zdarma) sa spravidla evidujú v osobitnom sklade, ktorý je možné definovať v ponuke Sklad, Sklady.
- Nastavenie v skladových kartách - vo formulári Skladová karta, záložka Obch. partneri, je potrebné povoliť prácu s vernostnými bodmi a zadať Hodnotu položky v bodoch pre kumulovanie benefitov, resp. Hodnotu položky v bodoch pre čerpanie benefitov za jednu mernú jednotku. Pri predaji danej skladovej karty sa vernostné body obchodného partnera navýšia o zadanú hodnotu (pri kumulovaní benefitov), resp. znížia o zadanú hodnotu (pri čerpaní benefitov).
- Nastavenie obchodných partnerov - vo formulári Obchodný partner, záložka Ceny, je možné danému obchodnému partnerovi, ktorý bude evidovaný vo vernostnom systéme OBERON vernostný systém (klient), vytvoriť vernostnú kartu. Stlačením tlačidla program vygeneruje číslo vernostnej karty ako čiarový kód vo formáte EAN-13. Program čiarový kód vytvorí z čísla IČO obchodného partnera. Vernostné karty možno vytvoriť aj vo formulári Vernostný systém - kumulovanie/čerpanie benefitu, tlačidlo Vytvoriť kartu.
- Nastavenie Pokladnice OBERON - pri využívaní vernostného systému je možné zakázať zadávanie zliav na Pokladnici OBERON, ak obsluha pokladnice nepoužije vernostnú kartu - v tomto prípade je potrebné zakázať výber zákazníka manuálnym výberom z evidencie obchodných partnerov. Možno tak urobiť vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia, záložka Rozšírené, nastavenie Zakázať výber obchodných partnerov zo zoznamu.
- Nastavenie webovej služby - v centrále firmy sa nadefinuje nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON vernostný systém 1G' (server), ktorá umožní pripojenie jedného, prípadne viacerých predajných miest (klientov) - spravidla pobočiek so samostatnými databázami. V každom predajnom mieste (kliente) sa nakonfiguruje vernostný systém tohto typu, pričom sa bude pripájať k jednej centrále (serveru) s centrálnou databázou. Postup nastavenia automatickej úlohy je dostupný v témach Inštalácia webovej služby a Formulár Nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON vernostný systém'.
Použitie externého vernostného systému
- V prípade pripojenia nezávislého servera externého systému, ktorý simuluje API generované systémom OBERON, tento server komunikuje so systémom OBERON pomocou protokolu SOAP alebo JSON. Komunikácia prebieha pomocou sieťového protokolu TCP-IP, pričom ako transportný protokol môže slúžiť aj HTTP alebo zabezpečené HTTPS.
- Server musí obsahovať presne stanovené metódy a štruktúry, ktoré sa nachádzajú v on-line referenčnej príručke webových služieb.
- Funkcie a možnosti takéhoto vernostného systému sú v tomto prípade, samozrejme, závislé od možností daného externého vernostného systému.
Obrázok č. 2: Príklad zoznamu metód, ktoré musí obsahovať server vernostného systému
(on-line príručka: http://www.exalogic.sk/help/WebServices/index.html)
Príbuzné témy