Táto téma Pomocníka je venovaná automatickému účtovaniu tržieb Pokladnice OBERON v podvojnom účtovníctve systému OBERON.
Základné informácie
- Automatickým účtovaním tržieb v OBERON-e rozumieme zaúčtovanie dennej uzávierky (vzniknutej v module Pokladnica OBERON) do účtovného denníka.
- Denná uzávierka vykonaná na Pokladnici OBERON sa automaticky zapíše do evidencie Kniha tržieb. Tu je aj funkcia automatického účtovania tržieb dostupná, a to po stlačení tlačidla Možnosti - Zaúčtovať dennú uzávierku do účtovného denníka.
- Okrem automatického účtovania tržieb systém OBERON umožňuje automaticky zaúčtovať aj úhrady faktúr, ako aj všetky výbery a vklady peňažných prostriedkov v pokladnici.
- Tržby vzniknuté používaním registračnej pokladnice v režime off-line (keď sa používajú funkcie pre zápis a načítanie PLU) nie je možné automaticky zaúčtovať, keďže nie sú známe predané položky v členení podľa typov platieb (hotovosť, platobná karta a pod.).
- Automatické zaúčtovanie tržieb (danej dennej uzávierky) je možné kedykoľvek zrušiť. Vtedy sa z účtovného denníka automaticky odstránia všetky záznamy vzniknuté pri zaúčtovaní.
|
Aj keď zákon povinnosť vyhotovovať denné uzávierky od 01.04.2019 podnikateľom neukladá, na evidenciu a kontrolu prijatých tržieb a hotovosti sú naďalej nevyhnutné. Týka sa to najmä tých podnikateľov, ktorí okrem hotovosti prijímajú aj iné platidlá. Dôvodom je, že eKasa zóna finančnej správy eviduje len celkové sumy tržieb a neobsahuje informácie o type platby, a to v členení podľa prijatej hotovosti, cenín (poukážok, šekov a pod.), platieb kartou, prípadne iných bezhotovostných platieb. Na správne rozúčtovanie tržieb podľa typov platieb tak denná uzávierka zostáva pre potreby účtovníctva jediným zdrojom informácií. Viac informácií získate v téme Vyhotovovanie uzávierok. |
Nastavenie zaúčtovania
Aby bolo možné tržby automaticky zaúčtovať, musia byť splnené nasledujúce podmienky:
- Každá fyzická registračná pokladnica (počítač s fiškálnou tlačiarňou) by mala zastupovať jednu účtovnú pokladňu - tu treba využiť analytické členenie účtu 211. Odvod tržby sa potom bude účtovať ako prevod peňažných prostriedkov do hlavnej účtovnej pokladne, prípadne na bankový účet. Priradenie fyzickej pokladnice k účtovnej pokladni je možné vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia, záložka Režim predaja.
- Keďže sa tržby členia podľa typov platieb (hotovosť, platobné karty a pod.), je potrebné v nastaveniach typov platieb Pokladnice OBERON (ponuka Firma, Predvoľby, Typy platieb) určiť predkontáciu, akou bude daný typ platby zaúčtovaný. V predkontácii na strane MD je možné uviesť konkrétne analytické číslo pokladne (napr. 211 010), prípadne zvoliť možnosť Automaticky - vtedy sa za číslo účtu pokladne dosadí hodnota nastavená pri danej fiškálnej tlačiarni. Výhodou takéhoto riešenia je, že pre zaúčtovanie tržby viacerých fiškálnych tlačiarní je možné použiť tú istú predkontáciu.
- Samotné tržby sa účtujú na účty 60x podľa toho, aké položky sa v daný deň predali. Z tohto dôvodu je potrebné na skladových kartách nastaviť skladovú predkontáciu, na ktorej bude uvedený účet výnosu. Ak na skladových kartách nebude zadané číslo predkontácie (a tým aj účet výnosu), tržby sa zaúčtujú na východiskové účty 601, 602, 604 podľa typu skladovej karty (neskladové položky sa budú považovať za služby).
- Pre automatické zaúčtovanie vkladov a výberov je potrebné, aby každý typ vkladu alebo výberu mal nastavenú predkontáciu. To je možné nastaviť v ponuke Firma, Predvoľby, Typy výberov a vkladov v hotovosti. Ak niektorý typ vkladu alebo výberu nebude mať nastavenú predkontáciu, nebude automaticky zaúčtovaný.
Príbuzné témy