Systém OBERON umožňuje viesť účtovníctvo v sústave podvojného alebo jednoduchého účtovníctva, pričom niektoré evidencie sú spoločné pre podvojné aj jednoduché účtovníctvo (napr. Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov, Príkazy na úhradu a pod.). Hlavný rozdiel medzi obomi sústavami spočíva v tom, že podvojné účtovníctvo používa účtovný denník a jednoduché účtovníctvo peňažný denník. Táto téma obsahuje všeobecné informácie o podvojnom účtovníctve v systéme OBERON.
Základné informácie
- Podľa zákona ú účtovníctve účtovná jednotka vykonáva účtovanie účtovných prípadov v účtovných knihách účtovným zápisom, a to iba na základe účtovných dokladov.
- Základnou účtovnou knihou podvojného účtovníctva na účtovanie všetkých účtovných prípadov je účtovný denník. V ňom sa evidujú všetky účtovné zápisy a zároveň priamo aj pokladničné doklady a bankové výpisy. Pokladničná kniha je vlastne len podmnožinou zápisov účtovného denníka, kde sú zobrazené (vyfiltrované) pokladničné doklady (spravidla pomocou filtra Zobraziť doklady v hornej časti evidencie). Obdobne to platí aj pre knihu bankových výpisov. Podvojné účtovníctvo v systéme OBERON totiž nepozná samostatné pomocné knihy ako Banka alebo Pokladňa. Všetky doklady sa zaúčtovávajú priamo do účtovného denníka.
- Ďalšími dôležitými evidenciami podvojného účtovníctva sú Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov (dostupné v samostatnej ponuke Fakturácia), Kniha evidencie DPH a evidencia Priznania a výkazy (v ponuke Firma).
- V Knihe pohľadávok sa evidujú vystavené (vydané) faktúry, v Knihe záväzkov došlé (prijaté) faktúry. Faktúry je možné vystavovať v prepojení so skladom, prípadne len ako neskladové.
- Kniha evidencie DPH je len pomocná kniha, automaticky sa do nej prenášajú údaje z Účtovného denníka, z Knihy pohľadávok a Knihy záväzkov (pokiaľ majú doklady zadaný typ DPH).
- V evidencii Priznania a výkazy je možné zostaviť najdôležitejšie účtovné výkazy (súvahu a výkaz ziskov a strát v rámci účtovnej závierky), ďalej daňové priznania k dani z príjmu, či k dani z pridanej hodnoty (DPH daňové priznanie) a ďalšie výkazy.
- Úhrady faktúr sa zapisujú priamo do účtovného denníka, pričom účtovanie môže byť aj automatizované - týka sa to hlavne účtovania bankových výpisov, účtovania skladu a účtovania tržieb registračných pokladníc (fiškálnych tlačiarní), resp. automatického účtovania pokladničných dokladov.
Ďalšie informácie
- Medzi ďalšie evidencie účtovníctva patria Príkazy na úhradu a Stále platby. Tie umožňujú vytvoriť často používané príkazy na úhradu, ktoré je možné exportovať do internetbankingu.
- Na evidenciu majetku slúži Kniha investičného majetku a Kniha drobného investičného majetku.
- Evidencia zápočtov faktúr - predstavuje samostatnú evidenciu na vedenie záznamov o jednotlivých zápočtoch pohľadávok a záväzkov. Špecialitou je zápočet typu Zaúčtovanie súhrnnej platby - tu ide o zaúčtovanie prijatej hromadnej platby od sprostredkovateľa a úhradu vystavených faktúr jednotlivých odberateľov (zákazníkov). Typickým príkladom sú napr. zľavové portály, rezervačné portály ubytovania alebo internetové obchody využívajúce platobné brány - od zákazníkov inkasujú peniaze (zákazník spravidla platí platobnou kartou), následne za určité obdobie zasielajú súhrnnú platbu účtovnej jednotke. Viac informácií je možné získať v téme Evidencia zápočtov faktúr.
- Zaujímavým je aj prepojenie evidencie nákupu pohonných látok (v module Evidencia vozidiel) s účtovným denníkom (pokladničnými dokladmi). Pri tvorbe knihy jázd sa používateľovi zobrazujú jednotlivé nákupy PHL, čo zásadne znižuje chybovosť zapísaných údajov.
- Medzi jednotlivými dokladmi si systém OBERON udržiava väzby - tak je možné zostaviť grafický prehľad väzieb dokladov, ktorý je zároveň aj interaktívny - jednotlivé doklady je možné ihneď zobraziť, prípadne aj upraviť.
Obrázok č. 1: Väzby dokumentov - dve výdajky vyúčtované faktúrou, účtovný zápis a zaúčtovanie úhrady
Webové služby
V module Účtovníctvo je možné použiť tieto funkcie, resp. aplikácie využívajúce webové služby:
-
OBERON Web - nadstavbová webová aplikácia pre smartfóny, tablety či iné mobilné zariadenia, ktorá poskytuje vybrané manažérske informácie zo systému OBERON v reálnom čase, ako napríklad:
- aktuálne prihlásení používatelia do OBERON-u,
- evidencia obchodných partnerov,
- zostatky bankových účtov a pokladníc,
- prehľad pohľadávok a záväzkov
- a ďalšie zaujímavé informácie.
Licenčné podmienky
- V obmedzenom režime (na skúšobné účely) je možné s modulom Účtovníctvo pracovať aj bez licencie - viac informácií získate v téme Licenčná politika.
- Plnohodnotne je možné modul Účtovníctvo používať len s platnou licenciou. Dôležitým faktorom pri výbere typu licencie je predpokladaný počet zápisov v účtovnom denníku. Ak budete viesť účtovníctvo pre viacero firiem, využite špeciálnu licenciu určenú pre účtovné firmy - multilicenciu. Viac informácií získate v téme Typy licencií.
Príbuzné témy