Táto téma Pomocníka je venovaná položke Evidencia zápočtov faktúr v ponuke Účtovníctvo programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí kniha Evidencia zápočtov faktúr, ktorá v systéme OBERON umožňuje vytvoriť a evidovať zápočet (dohodu o zápočte) vzájomných pohľadávok a záväzkov medzi účtovnou jednotkou a odberateľom, ktorý je zároveň aj dodávateľom. Špecialitou je tzv. zaúčtovanie súhrnnej platby, keď je možné zaúčtovať zápočet medzi odberateľmi a tretím partnerom, ktorý sprostredkúva predaj tovarov alebo služieb a prijíma platby v mene účtovnej jednotky (napr. zľavové portály, rezervačné portály ubytovania a pod.).
- V prípade používania prevádzok záznamy v knihe Evidencia zápočtov faktúr možno zobraziť podľa príslušnosti k prevádzke, a to ako podmnožiny záznamov knihy. Možno tak urobiť pomocou filtra Prevádzka v hornej časti evidencie. Zoznam dostupných prevádzok (definujú sa v ponuke Firma, Údaje o firme) je možné v prípade potreby obmedziť pomocou používateľských práv.
- Vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov predstavuje jednu z foriem úhrad týchto dokladov, pričom zápočtom je možné navzájom započítať (uhradiť) pohľadávky a záväzky evidované voči tomu istému obchodnému partnerovi. Zároveň sa zápočtom automaticky vykoná aj zaúčtovanie úhrad pohľadávok a záväzkov.
- Legislatívne vzájomný zápočet pohľadávok a záväzkov upravuje Občiansky zákonník v § 580 – 581 a Obchodný zákonník v § 358 – 364.
- V OBERON-e sa rozlišujú tieto druhy zápočtov:
-
Jednostranný zápočet - je jednostranným právnym úkonom, na ktorého platnosť a účinnosť sa nevyžaduje súhlas druhej strany. Jednostranné započítanie pohľadávok je prejavením vôle jedného účastníka započítať druhému účastníkovi vzájomné pohľadávky, a to bez ohľadu na to, či s takýmto započítaním druhá strana súhlasí, alebo nie. Ak sa jedna strana rozhodne pre vzájomný zápočet jednostranným úkonom, je potrebné splniť nasledujúce podmienky:
- pohľadávky nie sú na náhradu škody spôsobenej na zdraví,
- pohľadávky je možné postihnúť výkonom rozhodnutia,
- pohľadávky nie sú premlčané a zároveň sa ich vyplatenia nemožno domáhať na súde,
- všetky započítavané pohľadávky sú splatné.
Pri automatickom vytvorení jednostranného zápočtu sa do tohto zápočtu zaradia len faktúry, ktoré sú po lehote splatnosti.
- Zápočet dohodou - pri tomto druhu zápočtu nie je nutné splniť predchádzajúce podmienky (na základe dohody strán možno započítať akékoľvek vzájomné pohľadávky, t. j. aj premlčané a pred dátumom splatnosti). V prípade zápočtu dohodou je však potrebné, aby prvý účastník predložil takýto zápočet druhému účastníkovi na odsúhlasenie. Po odsúhlasení a potvrdení zápočtu posiela druhý účastník jednu kópiu zápočtu späť prvému účastníkovi a až potom môže byť zápočet zaúčtovaný.
- Zaúčtovanie súhrnnej platby - v tomto treťom špeciálnom prípade ide o zaúčtovanie prijatej hromadnej platby od sprostredkovateľa a úhradu (aj zaúčtovanie úhrad) vystavených faktúr jednotlivých odberateľov. Inými slovami, týmto spôsobom je možné zaúčtovať zápočet medzi odberateľmi a tretím partnerom, ktorý sprostredkúva predaj tovarov alebo služieb a prijíma platby v mene účtovnej jednotky. Typickým príkladom sú zľavové portály, rezervačné portály ubytovania alebo v dnešnej dobe čoraz obľúbenejšie internetové obchody využívajúce platobné brány. Tie od zákazníkov inkasujú peniaze (zákazníci spravidla platia platobnou kartou). Následne za určité obdobie zasielajú súhrnnú platbu účtovnej jednotke. Daňové doklady vystavuje vždy účtovná jednotka priamo zákazníkovi, čiže tretia strana vystupuje v roli sprostredkovateľa. Platba prijatá účtovnou jednotkou od sprostredkovateľa nie je záväzkom – je to len platba, z ktorej je spravidla odpočítaná provízia. Viac informácií je možné získať v témach Účtovanie faktúr za ubytovanie cez rezervačný portál (podvojné účtovníctvo) a Účtovanie faktúr za ubytovanie cez rezervačný portál (jednoduché účtovníctvo).
- Započítať pohľadávky je možné len do výšky, v akej sa kryjú. Ak sú vzájomné doklady pre zápočet v rôznej výške, započítať je možné aj časť faktúry, t. j. faktúra bude uhradená čiastočne.
- Po vytvorení zápočtu sa do účtovného, resp. peňažného denníka automaticky zapíšu úhrady faktúr uvedených v zápočte. Úhrady sa zaúčtujú podľa predkontácií zadaných v zápočte, spravidla sú to interné doklady. Predvolené predkontácie je možné nastaviť v nastaveniach programu (ponuka Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Účtovníctvo, záložka Účtovanie). Tu zadané predkontácie sa automaticky preberajú do vytvorených zápočtov, kde je ich možné v prípade potreby aj upraviť (zmeniť predkontáciu).
- Záznamy v knihe možno filtrovať alebo triediť. Nastaviť kritériá filtrovania alebo triedenia možno po stlačení tlačidla Vlastnosti.
Spôsoby vytvorenia zápočtu
Z hľadiska výberu faktúr do vzájomného započítania je možné postupovať viacerými spôsobmi:
- Manuálny výber faktúr - do zápočtu sa faktúry vyberajú manuálne, a to tak z knihy pohľadávok, ako aj z knihy záväzkov. Prípadný vzniknutý rozdiel v započítaných faktúrach je potrebné upraviť manuálne. V tomto prípade je v sprievodcovi tvorbou nového zápočtu potrebné zvoliť voľbu Faktúry vybrať manuálne. Pri výbere faktúr sa zobrazujú len neuhradené doklady daného obchodného partnera (kontroluje sa IČO).
- Manuálny hromadný výber faktúr - do zápočtu sa faktúry vyberajú manuálne, a to tak z knihy pohľadávok, ako aj z knihy záväzkov. Faktúry je však možné vybrať pomocou označovania záznamov a tak ich hromadne zapísať do zápočtu. Prípadný vzniknutý rozdiel v započítaných faktúrach je potrebné upraviť manuálne. V sprievodcovi tvorbou nového zápočtu je potrebné zvoliť voľbu Faktúry vybrať manuálne.
- Automatická tvorba zápočtu - započítané doklady (faktúry) sa do zápočtu vyberajú automaticky. Vyberú sa všetky neuhradené faktúry z knihy pohľadávok a záväzkov s daným obchodným partnerom (pri jednostrannom zápočte len po lehote splatnosti). Celková započítaná suma sa nakoniec automaticky upraví podľa toho, či sú navzájom fakturované sumy rovnaké alebo nie. V prvom prípade sa pohľadávky a záväzky vzájomne vynulujú, v druhom, častejšom prípade sa celková započítaná suma upraví podľa toho, ktorá strana vyfakturovala menej. V tomto prípade je v sprievodcovi tvorbou nového zápočtu potrebné zvoliť voľbu Faktúry na zápočet vybrať automaticky.
Ďalšie informácie
- Ak je zápočet už zaúčtovaný, nie je ho už možné upravovať. V prípade potreby je možné zrušiť zaúčtovanie zápočtu (tlačidlo Možnosti, Zrušiť zaúčtovanie zápočtu) - vtedy sa automaticky z účtovného (peňažného) denníka odstránia záznamy vytvorené pri zaúčtovaní zápočtu.
- Záznamy v evidencii zápočtov môžu byť zobrazené rôznou farbou v závislosti od stavu, v akom sa nachádzajú.
Farba záznamu |
Popis |
Čierna farba |
Schválený a zaúčtovaný zápočet |
Tučné písmo |
Nezaúčtovaný zápočet |
Červená farba |
Rozdiel medzi započítanými pohľadávkami a záväzkami (chyba) |
Fialová farba |
Neschválený zápočet (očakáva sa schválenie) |
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Zobraziť účtovanie
Zobrazí účtovanie v
účtovnom alebo v
peňažnom denníku.
Zrušiť zaúčtovanie zápočtu
Funkcia zruší už zaúčtovaný zápočet.
Zobraziť väzby dokumentu
Systém OBERON udržiava medzi súvisiacimi záznamami v rôznych evidenciách väzby (napr. na kontrolu správnosti zaúčtovania). Funkcia zostaví grafický prehľad väzieb daného záznamu, ktorý je zároveň interaktívny - kliknutím pravým tlačidlom myši je možné jednotlivé záznamy zobraziť, upraviť, resp. exportovať.
Zobraziť prílohy
Výberom možnosti sa otvorí formulár, v ktorom možno pridať dokument alebo obrázok (tlačidlo
). Použiť možno aj funkciu
Drag&Drop, prípadne prílohu oskenovať. Viac informácií získate v téme
Práca s prílohami.
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail umožňuje na zadaný e-mailový kontakt manuálne odoslať jednoduchú e-mailovú správu. Správu je možné vytvoriť z preddefinovaných predlôh, ktoré možno podľa potreby upravovať, ďalšie predlohy je možné vytvárať podľa požiadaviek účtovnej jednotky. Viac informácií získate v téme
Odosielanie e-mailov v systéme OBERON.
Zaslať SMS
Pomocou sprievodcu je možné ihneď zaslať SMS obchodnému partnerovi o započítaní pohľadávok a záväzkov. Zoznam vytvorených SMS správ je dostupný v ponuke
CRM,
SMS správy. V tejto evidencii je možné napríklad v prípade nedostupnosti mobilného telefónu prijímateľa overiť aj fyzické doručenie danej správy. Bližšie informácie získate v téme
Sprievodca Zaslanie SMS. Zasielanie SMS správ je
spoplatnená služba. Možnosť zaslania SMS správy je dostupná len v prípade, že je v ponuke
Servis,
Nastavenia programu,
oddiel Firma, Moduly povolené používanie modulu
CRM a registratúra. Viac informácií získate v téme
Odosielanie SMS správ v systéme OBERON.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z tejto evidencie do súboru typu XML. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii.
XML komunikácia - import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Importovať je možné napr. faktúry z iných softvérov, viac informácií je možné získať v téme
Import dokladov z iných softvérov.
XML komunikácia - hromadný import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Importovať je možné napr. faktúry z iných softvérov, viac informácií je možné získať v téme
Import dokladov z iných softvérov.
XML komunikácia - odoslať e-mail
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať záznam vo formáte XML a následne ho odoslať elektronickou poštou. V prílohe e-mailu bude pripojená faktúra vo formáte XML a PDF. Formulár je bližšie popísaný v téme
Sprievodca XML komunikácia - odoslať na e-mail.
Príbuzné témy