Formulár Nastavenia - Firma - Účtovníctvo umožňuje vykonať nastavenia druhu účtovného obdobia, práce s faktúrami (číslovanie, počet dní splatnosti...), kredit limitu, schvaľovania príkazov na úhradu a ďalšie nastavenia v systéme OBERON. Formulár je dostupný z programu OBERON - Agenda firmy, ponuka Servis, Nastavenia programu - v sekcii Firma zvoľte oddiel Účtovníctvo.
Jednoduché účtovníctvo
Podvojné účtovníctvo
Zobrazuje sa typ účtovníctva - v akom systéme účtovná jednotka účtuje. V prípade, že je ponuka neaktívna (nedá sa zmeniť) a účtovná jednotka chce prejsť z podvojného účtovníctva na jednoduché, je potrebné vytvoriť novú databázu. Bližšie informácie o vytvorení novej databázy získate v téme Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy).
Zmena typu účtovnej jednotky ovplyvní tvorbu účtovných výkazov.
Pre podnikateľské subjekty
Mikro účtovná jednotka
Pre neziskové organizácie
Štandardným účtovným obdobím je kalendárny rok. Tu je možné nastaviť namiesto kalendárneho roka tzv. hospodárky rok.
Číslovanie - pohľadávky a záväzky
Dátum skladového pohybu
Centrálna splatnosť faktúr
Používať variabilný symbol z evidencie obchodných partnerov
Preberať z prijatej objednávky (pri jej vyfakturovaní)
Vyžadovať zadať predkontáciu
Táto záložka je dostupná len v systéme jednoduchého účtovníctva.
Zadáva sa spôsob číslovania pokladničných dokladov v peňažnom denníku. Spôsob číslovania pokladničných dokladov zahŕňa možnosti:
Štandard - program pri vytvorení nového dokladu zistí najvyššie číslo dokladu, zvýši ho o 1 a také číslo pridelí vytváranému dokladu. Tento postup je nemenný bez ohľadu na dátum dokladu.
Príklad: Pri vytváraní dokladu so spätnou platnosťou (spätným dátumom) program pridelí najvyššie číslo tak, ako by to bol aktuálny doklad.
Podľa dátumu - program čísluje doklady vo formáte rrmmčččč. Napr. prvá príjemka v septembri 2021 bude označená číslom P21090001. Pri pridaní dokladu do daného mesiaca program zvýši posledné číslo dokladu v danom mesiaci.
Príklad: V decembri 2021 bude pridaná príjemka s dátumom 25.9.2021. Napriek tomu, že aj v mesiaci október a november boli vytvárané príjemky, program zvýši posledné číslo príjemky v septembri a pridelí ho dokladu. Pridelené číslo bude P21090002.
Umožňuje zvoliť spôsob účtovania skladu (zásob) - nastavenie platí len pre podvojné účtovníctvo. Od tohto nastavenia závisia predkontácie a zaúčtovanie účtovného predpisu prijatej faktúry.
Bližšie informácie o účtovaní skladu získate v téme Všeobecne o účtovaní skladu (zásob).
Ak nebude na skladovej karte zadaná predkontácia, spôsob zaúčtovania môže byť automaticky určený podľa typu skladovej karty (najmä členenie na tovary a služby). V opačnom prípade bude položka zaúčtovaná podľa hlavnej predkontácie dokladu.
Zadávajú sa predkontácie úhrad pohľadávok a záväzkov pri zápočtoch dokladov (faktúr). Tu zadané predkontácie sa automaticky preberajú do vytvorených zápočtov, kde je ich možné v prípade potreby aj upraviť (zmeniť predkontáciu). Viac informácií o zápočtoch je možné získať v téme Evidencia zápočtov faktúr.
Predkontácia pre pohľadávky - predkontácia úhrady/zápočtu pohľadávky, spravidla typu interný doklad.
Predkontácia pre pohľadávky (súhrnné platby) - predkontácia prijatia úhrady súhrnnej platby na bankový účet od sprostredkovateľa. Prijatie súhrnnej platby môže byť zaúčtované aj pri spracovaní bankových výpisov (vtedy sa tu predkontácia nezadáva), prípadne môže byť zaúčtovaná štandardne manuálne (pri účtovaní bankového výpisu).
Predkontácia pre záväzky - predkontácia úhrady/zápočtu záväzku, spravidla typu interný doklad.
Predkontácia pre záväzky (provízia pri súhrnnej platbe) - predkontácia úhrady/zápočtu záväzku, spravidla typu interný doklad. Predpokladá sa, že v evidencii záväzkov je už zaevidovaná faktúra na províziu od sprostredkovateľa.
Kredit limit
Vyžadovať schvaľovanie príkazov na úhradu
EXALOGIC, s.r.o., www.exalogic.sk |
21. 10. 2024 |