Skôr, ako začnete s modulom Účtovníctvo pracovať, je potrebné, aby ste v programe OBERON - Agenda firmy založili novú firmu. Viac informácií nájdete v téme Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy). Zároveň je potrebné povoliť v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Moduly účtovnej jednotke a v oddiele Používateľ, Moduly danému používateľovi prácu s modulom Podvojné účtovníctvo.
1. Údaje o firme
2. Predkontácie a účtovný rozvrh
- Po inštalácii programu a vytvorení novej účtovnej jednotky (databázy) sú zoznam predkontácií a účtovný rozvrh naplnené predvolenými štandardnými účtovnými prípadmi, resp. predvolenými štandardnými účtami účtovnej osnovy, ktoré je možné ďalej dopĺňať, resp. upravovať podľa potrieb a požiadaviek účtovnej jednotky (a to aj neskôr, resp. priebežne podľa potreby).
- V OBERON-e sa účtovný rozvrh a predkontácie evidujú pre každý účtovný rok samostatne (zmeny v účtovnom rozvrhu a v predkontáciách v aktuálnom účtovnom období neovplyvnia účtovný rozvrh a predkontácie v inom účtovnom období). Z tohto dôvodu je potrebné účtovný rozvrh a predkontácie do nového účtovného obdobia zakaždým naimportovať (v ponuke Účtovníctvo, Účtovný rozvrh, resp. Predkontácie, tlačidlo Možnosti - Import účtovného rozvrhu a predkontácií). Dostupnými možnosťami sú import predvolených hodnôt, ďalej import z predchádzajúceho, resp. nasledujúceho účtovného obdobia a import z inej účtovnej jednotky (v prípade spracovávania účtovníctva pre viacero firiem).
- Importovať účtovný rozvrh a predkontácie sa odporúča len do účtovníctva, v ktorom nie je v účtovnom denníku nič zaúčtované. Pri importe dôjde k prepísaniu aktuálneho účtovného rozvrhu a predkontácií (s ktorými sa doteraz pracovalo). Proces je nevratný, t. j. pôvodné údaje sa nevratne vymažú a nahradia importovanými.
- Na automatické zaúčtovanie zaokrúhlenia pri manuálnom aj automatickom účtovaní nezaokrúhlených hotovostných dokladov je potrebné v predkontácii, ktorá sa použije, zadať čísla predkontácií na zaúčtovanie nákladov a výnosov (vo formulári Predkontácia (podvojné účtovníctvo), záložka Preúčtovania).
3. Nastavenia programu
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné sa nastavuje:
- hlavná mena systému,
- umožnenie práce s cudzími menami,
- nastavenie platiteľa DPH a interval (mesačný, štvrťročný),
- uplatňovanie dane na základe prijatia platby § 68d a režim One Stop Shop,
- počet dní pre zaradenie záväzku do predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia evidencie DPH, keď dátum dodania je predchádzajúci mesiac a evidencia dokladu až nasledujúci,
- sadzba DPH (hodnota sa upravuje len pri zmene legislatívy).
- Sadzbu DPH možno nastaveniami umožniť zadávať v dokladoch vo viacerých daňových hladinách súčasne (vyššiu a nižšiu sadzbu DPH). V prípade legislatívnej zmeny sadzieb možno v prípade tzv. prechodného obdobia definovať dve sadzby, t. j. aktuálnu sadzbu DPH (napr. 20 %) i pôvodnú sadzbu (napr. 19 %). Používanie dvoch sadzieb má význam hlavne v knihe záväzkov (evidovanie faktúr s novou aj pôvodnou výškou DPH), ale aj v knihe pohľadávok (dobropisy). V období, keď je účtovná jednotka platiteľom DPH, je potrebná správna evidencia v príslušných dokladoch DPH, v období keď nie je platiteľom DPH, stanovíme vo všetkých dokladoch sumu bez DPH.
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Účtovníctvo, záložka Základné sa nastavuje druh účtového obdobia. Účtovným obdobím v systéme OBERON je štandardne kalendárny rok. Okrem neho však účtovná jednotka - právnická osoba účtujúca v sústave podvojného účtovníctva môže používať aj hospodársky (fiškálny) rok. Ďalej v záložke Účtovanie je možné nastaviť:
- spôsob účtovania skladu,
- spôsob účtovania skladových položiek podľa typu skladovej karty,
- predvolené čísla predkontácií, ktoré sa použijú pri vytváraní zápočtov faktúr.
- V záložke Ostatné možno nastaviť schvaľovanie príkazov na úhradu pred vytlačením alebo exportovaním do banky.
4. Členenie dokladov
- Účtovná jednotka môže kvôli zvýšeniu prehľadnosti použiť členenie dokladov - možnosť priradiť každému dokladu v účtovníctve súvis s vybranou činnosťou, zákazkou a pod. V účtovnom denníku je možné členiť doklady aj pomocou analytickej evidencie účtovného rozvrhu. Viac informácií získate v téme Členenie.
5. Nastavenia tlače
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Používateľ, Tlač, záložka Účtovníctvo je možné povoliť (prípadne zakázať) tlač čísla pokladničného dokladu pri tlači pokladničných dokladov v účtovnom (peňažnom) denníku.
Príbuzné témy