Skôr, ako začnete s Fakturáciou pracovať, je potrebné, aby ste v programe OBERON - Agenda firmy založili novú firmu. Viac informácií nájdete v téme Vytvorenie účtovnej jednotky (databázy). Zároveň je potrebné povoliť v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Moduly účtovnej jednotke a v oddiele Používateľ, Moduly danému používateľovi buď prácu s modulom Podvojné účtovníctvo, resp. Jednoduché účtovníctvo, alebo s modulom Skladová evidencia.
1. Údaje o firme
- V ponuke Firma, Údaje o firme je potrebné zadať základné informácie o účtovnej jednotke vrátane prevádzok v prípade členenia firmy na prevádzky.
2. Nastavenia programu
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Základné sa nastavuje:
- hlavná mena systému,
- umožnenie práce s cudzími menami,
- nastavenie platiteľa DPH a interval (mesačný, štvrťročný),
- uplatňovanie dane na základe prijatia platby § 68d a režim One Stop Shop,
- počet dní pre zaradenie záväzku do predchádzajúceho zdaňovacieho obdobia evidencie DPH, keď dátum dodania je predchádzajúci mesiac a evidencia dokladu až nasledujúci,
- sadzba DPH (hodnota sa upravuje len pri zmene legislatívy).
- Sadzbu DPH možno nastaveniami umožniť zadávať v dokladoch vo viacerých daňových hladinách súčasne (vyššiu a nižšiu sadzbu DPH). V prípade zmeny sadzieb môžeme zvoliť dve hladiny, t. j. v aktuálnych sadzbách DPH i v pôvodných sadzbách DPH. Spravidla to vyžaduje tzv. prechodné obdobie, keď je možné používať aktuálnu sadzbu, napr. 20 %, i pôvodnú sadzbu, napr. 19 %. Používanie dvoch hladín má význam hlavne v knihe záväzkov (evidovanie faktúr s novou aj pôvodnou výškou DPH), ale aj v knihe pohľadávok (dobropisy). V období, keď je účtovná jednotka platiteľom DPH, je potrebná správna evidencia v príslušných dokladoch DPH, v období keď nie je platiteľom DPH, stanovíme vo všetkých dokladoch sumu bez DPH.
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Ostatné je možné nastaviť zobrazovanie tzv. rýchleho vyhľadávania v dokladových formulároch ako faktúra, objednávka a pod. V záložke Systém sa nastavuje spôsob výpočtu rekapitulácie dokladu (výpočet DPH na dokladoch) a počet desatinných miest jednotkových cien na dokladoch.
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Účtovníctvo, záložka Fakturácia sa nastavuje:
- spôsob číslovania dokladov v knihe pohľadávok alebo záväzkov,
- dátum skladového pohybu pri vytvorení skladovej faktúry,
- splatnosť faktúr v dňoch,
- spôsob používania variabilného symbolu,
- či sa má vyžadovať zadať predkontáciu na doklade v knihe pohľadávok/záväzkov, resp. na položkách dokladu v týchto knihách.
- V záložke Ostatné je možné nastaviť:
- predvolenú výšku kredit limitu,
- posunutie kontroly lehoty splatnosti faktúr v dňoch.
4. Členenie dokladov
- Účtovná jednotka môže kvôli zvýšeniu prehľadnosti použiť členenie dokladov - možnosť priradiť každému dokladu v účtovníctve súvis s vybranou činnosťou, zákazkou a pod. Viac informácií získate v téme Členenie.
5. Predvolené nastavenia
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Používateľ, Všeobecné, záložka Základné možno nastaviť predvolené hodnoty, ktoré sa budú používať pri tvorbe nových dokladov v knihe pohľadávok a knihe výdajok. Vždy pri vytvorení nového dokladu v jednej z týchto evidencií sa do príslušných polí prednastavia tu zadané hodnoty, ktoré je, samozrejme, možné v doklade v prípade potreby kedykoľvek zmeniť.
- Okrem toho je v rovnakej ponuke možné prednastaviť hodnotu členenia. Ak bude nastavené predvolené členenie napr. Stavebný materiál, potom na každom doklade, ktorý vytvorí tento používateľ, bude nastavené toto členenie.
6. Číselné rady a číslovanie dokladov
7. Zaokrúhľovanie celkovej sumy na faktúrach
- V ponuke Fakturácia, Typy dokladov nastavte spôsob zaokrúhľovania faktúr (pohľadávok a záväzkov). Pre príslušný typ dokladu vyberte spôsob zaokrúhľovania v rozbaľovacom zozname Zaokrúhlenie. Vybraným spôsobom sa bude zaokrúhľovať celková suma faktúry. Viac informácií získate v téme Typy dokladov v knihe pohľadávok a záväzkov.
8. Nastavenia tlače
- V ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Používateľ, Tlač, záložka Faktúry, Výdajky je možné nastaviť tlač vybraných údajov pri tlači dokladov typu faktúra, dodací list, výdajka (napr. celkovú poskytnutú zľavu, celkovú hmotnosť položiek, čiarový kód pri názve položky, číslo skladovej karty atď.).
9. Upozornenia pri vytváraní nových dokladov
Príbuzné témy