Táto téma Pomocníka obsahuje všeobecné informácie o fakturácii v systéme OBERON.
Základné informácie
- Fakturácia v systéme OBERON nepredstavuje samostatný modul, ale je akýmsi prienikom medzi modulmi Účtovníctvo a Skladová evidencia. V programe OBERON - Agenda firmy je vyčlenená do samostatnej ponuky, aby s ňou mohli pracovať tie účtovné jednotky, ktoré vedú účtovníctvo, ale nevedú skladovú evidenciu, a zároveň aj tie účtovné jednotky, ktoré vedú skladovú evidenciu, ale nevedú účtovníctvo.
- Fakturácia v systéme OBERON pozostáva z týchto evidencií: Kniha pohľadávok, Kniha záväzkov, Objednávky prijaté a Objednávky vydané. Viac informácií o objednávkach získate v téme Všeobecne o objednávkach.
- V Knihe pohľadávok a v Knihe záväzkov sú definované základné druhy dokladov (Faktúra, Iná pohľadávka/záväzok, Dobropis, Ťarchopis, Colný dlh, Zálohová faktúra). Na podrobnejšie členenie dokladov rovnakého druhu je ku každému druhu dokladu možné vytvoriť jeden alebo viac typov dokladu, napr. k druhu dokladu Faktúra možno vytvoriť typy dokladu Faktúra na zálohu, Faktúra v cudzej mene, Faktúra tovarová, Faktúra za služby, Faktúra na prijatú zálohu, Zberná faktúra, Faktúra v režime OSS CZ atď. Viac informácií získate v téme Typy dokladov v knihe pohľadávok a záväzkov.
- Faktúry je možné vystavovať (prípadne na opačnej strane evidovať) v základnej mene systému (na Slovensku €), prípadne aj v iných (cudzích) menách - prácu s cudzími menami je však potrebné povoliť v ponuke Servis, Nastavenia programu, oddiel Firma, Všeobecné, záložka Základné.
- Ak má účtovná jednotka viac prevádzok, faktúry je možné členiť na tieto prevádzky - takéto faktúry majú spravidla iný číselný rad (v závislosti od nastavenia systému). Okrem toho je možné doklady členiť formou stromovej štruktúry.
- Faktúry je možné vystavovať v prepojení so skladom, prípadne len ako neskladové - na faktúre sa nachádza príznak Položky zo skladu. Po zadaní skladovej položky do faktúry sa ihneď vytvorí záznam o skladovom pohybe a zároveň sa vykoná úbytok stavu zásob na danej skladovej karte. V jednom doklade je možné fakturovať položky súčasne aj z viacerých skladov. Na vystavovanie skladových faktúr je z hľadiska licencie potrebné používať modul Skladová evidencia.
- Úhrady faktúr aj samotné faktúry (pri podvojnom účtovníctve) možno priamo v OBERON-e zaúčtovať do účtovného, resp. peňažného denníka. Na zaúčtovanie je z hľadiska licencie potrebné používať modul Účtovníctvo.
Ďalšie informácie
- Položky je možné do dokladu načítať z iných dokladov, napr. z objednávky, výdajky (príjemky) a pod. Taktiež je možné využiť export alebo import dokladov pomocou XML súborov (tzv. XML komunikácia).
- V prípade potreby je možné položky dokladu zoradiť pomocou panela na zmenu poradia položiek zoznamu (modrých šípok).
- K dispozícii je viacero štýlov tlačových výstupov faktúry či dodacieho listu, pričom pomocou Správcu doplnkov je možné doinštalovať ďalšie. K dispozícii je aj Editor tlačových výstupov, pomocou ktorého je možné vytvoriť vlastný štýl dokladu.
- Na faktúre môže byť vytlačené logo firmy, prípadne aj pečiatka či podpis. V prípade potreby je možné doklad exportovať do formátu PDF, pričom ho možno automaticky elektronicky podpísať a priamo z OBERON-u odoslať e-mailom.
- Systém OBERON udržiava medzi súvisiacimi záznamami v rôznych evidenciách väzby. To umožňuje zostaviť grafický prehľad väzieb daného záznamu, ktorý je zároveň interaktívny - kliknutím pravým tlačidlom myši je možné jednotlivé záznamy zobraziť, upraviť, resp. exportovať.
Obrázok č. 1: Väzby dokumentov - dve výdajky vyúčtované faktúrou, účtovný zápis a zaúčtovanie úhrady
Príbuzné témy