Táto téma Pomocníka obsahuje informácie o základných možnostiach, užitočných funkciách a zaujímavých vlastnostiach fakturácie v systéme OBERON.
Základné možnosti a vlastnosti
- Možnosť definovať typy dokladov k základným druhom dokladov v knihe pohľadávok/záväzkov. Viac v téme Typy dokladov v knihe pohľadávok a záväzkov.
- Možnosť vystavovať pohľadávky (vystavené, vydané, vyšlé, odberateľské, odoslané faktúry) a zaevidovať záväzky (prijaté, došlé, dodávateľské, doručené faktúry).
- Možnosť automatického hromadného vystavenia pohľadávok.
- Možnosť tvorby objednávok a cenových ponúk, možnosť automatickej tvorby vydaných objednávok.
- Import/export údajov prostredníctvom XML komunikácie (napr. import/export faktúr, možnosť vytvorenia dokladu importom údajov zo súboru typu XML a pod.).
- Možnosť načítať položky do dokladu z iných dokladov, napr. z výdajky (príjemky) do faktúry.
- Možnosť vytvorenia pohľadávky z iného dokladu, prípadne importom údajov z Evidencie reklamácie a servisu, z knihy Úlohy a udalosti alebo zo záznamov v module Hotelová recepcia - rezervácia, ubytovanie, hotelový účet, poskytovaná služba).
- Možnosť vložiť položky z vydanej objednávky do príjemky alebo priamo do faktúry (záväzku).
- Možnosť vystaviť zálohovú faktúru a zúčtovať zálohovú faktúru konečnou faktúrou.
- Možnosť vložiť viac výdajok (príjemiek) do tzv. zbernej faktúry.
- Možnosť vystavovať/evidovať faktúry v cudzej mene i cudzích jazykoch, valutové pokladne a devízové účty.
- Oprava základu dane - dobropis a ťarchopis.
- Možnosť zaevidovania colného dlhu.
- Možnosť členenia dokladov podľa požiadaviek na sledovanie jednotlivých činností, zákaziek, dodávaných produktov, služieb, prenájmu alebo ďalších sledovaných odvetví vo firme. Členenie je dostupné formou tzv. stromovej štruktúry.
- Podpora používania šablón na zjednodušenie, a tým aj zrýchlenie vypĺňania vybraných dokladov (napr. faktúry, objednávky).
- Možnosť vytvorenia zoznamu (číselníka) často sa opakujúcich neskladových položiek v knihe pohľadávok/záväzkov.
- Možnosť definovať najčastejšie používané texty vo vystavovaných dokladoch (faktúry, objednávky...), prípadne už zadané texty upravovať, resp. mazať.
- Možnosť zadávania zliav na dokladoch, a to na celý doklad alebo na jednotlivé položky dokladu.
- Možnosť opravy už zaúčtovanej faktúry.
- Prepracovaný systém práv používateľov, či už v jednopoužívateľskej alebo sieťovej prevádzke.
- Jednoduché kopírovanie záznamov (Ctrl+C, Ctrl+V).
Užitočné funkcie
- Prenesenie daňovej povinnosti – systém OBERON nastavuje príznak Prenesenie daňovej povinnosti automaticky, používateľ si ho môže vždy na položke dokladu skontrolovať a prípadne upraviť. Predpokladom je import colného sadzobníka a správne nastavenie kódu kombinovanej nomenklatúry colného sadzobníka na skladových položkách.
- Odosielanie e-mailových alebo SMS správ, napr. faktúry alebo upomienky z knihy pohľadávok. Viac informácií je možné získať v téme Odosielanie e-mailov v systéme OBERON, resp. SMS správy a v téme Ako poslať faktúru e-mailom?
- Automatické elektronické podpisovanie a overovanie pravosti faktúr (PDF, XML) s vložením podpísanej faktúry v PDF formáte ako prílohy do e-mailu.
- Do faktúry je možné umiestniť logo, firemnú pečiatku a podpis.
- Hromadná tlač dokumentov, keď sa do jednej tlačovej zostavy zahrnú všetky dokumenty zobrazené v danej evidencii.
- Podpora funkcie Drag&Drop na jednoduché a rýchle vkladanie dokumentov a obrázkov v rôznych formátoch medzi prílohy záznamu (napr. jednoduchým potiahnutím myši je možné vložiť prílohu prijatej faktúry z e-mailu, obrázok z internetového prehliadača, prípadne prílohu z celého radu aplikácií podporovaných systémom Windows, ako sú Messenger, WhatsApp, Discord atď.).
Zaujímavé vlastnosti
- Pri vytváraní nového dokladu (príjemka, faktúra...) možnosť vyhľadať obchodného partnera na internete podľa názvu alebo IČO.
- Možnosť získať on-line informácie o tržbách, zisku, dlhoch a nedoplatkoch konkrétneho obchodného partnera na základe platenej služby od spoločnosti FinStat s.r.o. Viac informácií získate v téme FinStat.
- Automatické overenie platnosti IČ DPH na internete – možnosť overiť IČ DPH pri konkrétnom obchodnom partnerovi alebo hromadne a pri každom doklade (faktúra, výdajka...), resp. pri tvorbe kontrolného výkazu DPH.
- Automatické overenie bankových účtov dodávateľov - platiteľov DPH.
- Pri vytváraní faktúry je možné zobrazovať upozornenie na neuhradené pohľadávky daného odberateľa, sledovanie kredit limitu.
- Pokročilá práca s prevádzkami obchodného partnera s ohľadom na tlač adries na dokladoch, resp. poštových obálkach.
- Interaktívne grafické znázornenie väzieb medzi dokladmi.
- Veľké množstvo tlačových výstupov z jednotlivých evidencií (tlač dokladov, upomienok, prehľadových grafov, faktúry s QR kódom na rýchlu úhradu pomocou mobilných aplikácií bánk (tzv. PAY by square) atď.).
- K dispozícii je viacero štýlov tlačových výstupov faktúry či dodacieho listu, pričom pomocou Správcu doplnkov je možné doinštalovať ďalšie.
- Vybrané manažérske informácie dostupné v reálnom čase prostredníctvom webovej aplikácie OBERON Web (obchodní partneri, otvorené pohľadávky a záväzky, prehľad nových objednávok...).
Príbuzné témy