Táto téma Pomocníka je venovaná položke Objednávky vydané v ponuke Fakturácia programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí kniha Objednávky vydané, ktorá je určená na evidenciu vydaných objednávok. Vydaná objednávka je objednávka, ktorou účtovná jednotka objednáva od svojich obchodných partnerov (dodávateľov) tovar alebo služby.
- V prípade používania prevádzok záznamy v knihe Objednávky vydané možno zobraziť podľa príslušnosti k prevádzke, a to ako podmnožiny záznamov knihy. Možno tak urobiť pomocou filtra Prevádzka v hornej časti evidencie. Zoznam dostupných prevádzok (definujú sa v ponuke Firma, Údaje o firme) je možné v prípade potreby obmedziť pomocou používateľských práv.
- Pri vydaných objednávkach je možné evidovať stavy, ktoré určujú, v akej fáze vybavenia sa prijatá objednávka nachádza:
- Nová objednávka - stav pri zaevidovaní novej objednávky, ktorá ešte nebola zaslaná dodávateľovi.
- Otvorená objednávka - ide o novú objednávku vytvorenú automaticky systémom OBERON pri automatickej tvorbe objednávok. Táto objednávka ešte nebola zaslaná dodávateľovi a pri opätovnom generovaní objednávok (z prijatých objednávok) môže byť doplnená.
- Objednané u dodávateľa - objednávka bola zaslaná dodávateľovi a v systéme OBERON sa považuje za uzatvorenú, t. j. automatická tvorba objednávok ju už nebude upravovať (dopĺňať).
- Vybavuje sa - objednávka sa u dodávateľa vybavuje, t. j. dodávateľ ju potvrdil, prípadne sa tovar doručuje.
- Vybavená - objednávka bola vybavená (tovar bol dodaný).
- Zrušená - objednávka bola zrušená.
- Zmena stavu objednávky sa vykonáva prostredníctvom tlačidla Možnosti, resp. kontextovej ponuky.
- Objednávky vydané možno zaevidovať bez cien alebo na nich možno uvádzať ceny.
- Do objednávok je možné vkladať skladové karty, ale aj neskladové položky. Neskladové položky sú označené ikonou
.
- Najčastejšie používané texty vo vydaných objednávkach (pred položkami atď.) je možné preddefinovať, prípadne už zadané texty upravovať alebo mazať. Viac informácií v téme Texty dokladov.
- Objednávky vydané je možné rýchlo vytvárať jednoduchým skopírovaním inej objednávky (Ctrl+C/Ctrl+V).
- Položky z vydanej objednávky je možné vložiť do príjemky alebo priamo do záväzku (prijatej faktúry) (vtedy sa nevybavená vydaná objednávka zmení na vybavenú).
- Priamo z programu je vydanú objednávku možné uložiť vo formáte PDF, prípadne zaslať pomocou elektronickej pošty svojmu dodávateľovi (tlačidlo Tlač). Viac informácií získate v téme Odosielanie e-mailov v systéme OBERON.
- Záznamy v knihe možno filtrovať alebo triediť. Nastaviť kritériá filtrovania alebo triedenia možno po stlačení tlačidla Vlastnosti.
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Automatická tvorba objednávok
Funkcia umožňuje vytvárať vydané objednávky automaticky na základe vopred zadaných údajov. Podmienkou je nastavenie dodávateľa (obchodného partnera) aj na skladovej karte (ponuka
Sklad, kniha
Skladové karty, záložka
Objednávky)
. Ďalej je na skladovej karte v záložke
Objednávky potrebné pre danú položku stanoviť minimálne a maximálne množstvá. V opačnom prípade skladová karta nebude do vydanej objednávky zahrnutá.
Zmena stavu objednávky
Funkcia umožní manuálne zmeniť stav objednávky. Možnosti stavu objednávky:
- Nevybavená - objednávka nie je vybavená (nová objednávka je automaticky nastavená na tento stav),
- Vybavuje sa - objednávka sa vybavuje (tovar sa doručuje),
- Vybavená - objednávka bola vybavená (tovar bol dodaný),
- Zrušená - objednávka bola zrušená.
Uzatvoriť a vytvoriť z nedodaných množstiev novú
Ak je objednávka vybavená len čiastočne (napr. z dôvodu chýbajúceho množstva tovaru), pomocou tejto funkcie je možné objednávku uzatvoriť so stavom Vybavená a vytvoriť novú objednávku z pôvodnej čiastočne vybavenej objednávky.
Hromadné vymazanie objednávok
Funkcia umožní vymazanie vydaných objednávok z databázy (napr. z dôvodu príliš veľkého počtu objednávok). Hromadné vymazanie objednávok je nevratný proces, preto je pred jeho spustením potrebné vykonať
zálohovanie údajov. Otvorí sa sprievodca, v ktorom je potrebné vybrať dátum, ku ktorému dôjde k vymazaniu objednávok. Všetky objednávky s dátumom novším ako je zadaný, sa zachovajú.
Zobraziť prílohy
Výberom možnosti sa otvorí evidencia Prílohy, v ktorej je možné napríklad oskenovať dokument (tlačidlo Možnosti) alebo priradiť k záznamu dokument z vybraného miesta v počítači.
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail umožňuje odoslať na zadaný e-mailový kontakt e-mailovú správu, a to buď ako jednoduchú správu, alebo ako správu s príslušným tlačovým výstupom ako prílohou v PDF formáte podpísanou elektronickým podpisom. Viac informácií získate v téme
Odosielanie e-mailov v systéme OBERON.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z tejto evidencie do súboru typu XML. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii.
XML komunikácia - import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii.
Výber záznamov pre transport údajov
Vyberú sa záznamy zobrazené v zozname, ktoré sa exportujú pri najbližšom transporte údajov (zoznam možno zúžiť pomocou
filtra). Exportujú sa len vybraté záznamy, neoznačené záznamy sa do exportu nezaradia.
Zmena príznakov pre transport údajov
Pri používaní transportu údajov sú záznamy automaticky označované príznakmi. Pomocou sprievodcu je možné manuálne zmeniť príznaky záznamov, a tým ovplyvniť zaradenie vybraných záznamov medzi exportované údaje pri ich najbližšom transporte. Zmeny možno aplikovať na všetky záznamy v zozname alebo len na aktuálny záznam. Príznaky možno nastaviť na:
- Neexportované,
- Exportované,
- Nikdy nezaradiť na export.
Transport údajov
Výber možnosti otvorí program
OBERON Center, oddiel
Off-line transporty údajov, kde možno manuálne spustiť transport údajov na import, resp. export údajov (záznamov, stavov) do/z evidencie vydaných objednávok.
Príbuzné témy