Táto téma Pomocníka je venovaná položke Príjemky v ponuke Sklad programu OBERON - Agenda firmy.
Základné informácie
- Výberom položky sa otvorí kniha Príjemky, ktorá je určená na evidenciu príjemiek - dokladov, ktoré slúžia na príjem tovaru do skladu. Na rozdiel od faktúry (záväzku) však príjemka nie je daňovým dokladom.
- V knihe príjemiek sa doklady zobrazujú podľa príslušnosti ku skladu (príjemka umožňuje prijať tovar len do jedného skladu). V prípade používania viacerých skladov príjemky prislúchajúce k jednotlivým skladom možno zobraziť ako podmnožiny záznamov knihy príjemiek. Možno tak urobiť pomocou filtra Sklad v hornej časti evidencie. Zoznam dostupných skladov je možné v prípade potreby obmedziť pomocou používateľských práv.
- Príjemku je možné vytvoriť manuálne (štandardné zadanie) alebo automaticky z iného dokladu (z objednávky, výdajky, inej príjemky (pri opakujúcich sa príjemkách je možné každú ďalšiu vytvoriť z už existujúcej), prípadne importom zo súboru typu XML).
- Hneď po vytvorení príjemky sa zvýšia stavy zásob na skladových kartách a ku každej položke dokladu sa v evidencii Skladové pohyby vytvorí jeden záznam o príjme.
- Doklady v evidencii je možné v prípade potreby aj upravovať, stavy zásob sa automaticky upravia podľa vykonaných zmien. K dokladu príjemky je možné vytlačiť tlačový výstup Príjemka, prípadne sú dostupné ďalšie tlačové výstupy, napr. Príjemka (s predajnými cenami), Príjemka (s aktuálnymi množstvami) a pod.
- Príjemky z účtovného hľadiska delíme na:
- vysporiadané - vysporiadaná príjemka je taká, ku ktorej už bol zaevidovaný daňový doklad (prijatá/došlá faktúra), prípadne taká, ku ktorej sa už neočakáva žiadny ďalší doklad, napr. príjemka prevodka,
- nevysporiadané - príjemky, ku ktorým sa očakáva daňový doklad.
- Nevysporiadanú príjemku je možné vložiť do faktúry a tak vystaviť na prijatý tovar daňový doklad. Jednu alebo viac príjemiek je možné vysporiadať tzv. zbernou faktúrou. Príjemky, ktoré boli vysporiadané daňovým dokladom, už nie je možné dodatočne upravovať.
- Príjemky môžu byť rôzneho typu (druhu) - určuje to pole Druh pohybu. Môže ísť o bežné príjemky, prevodky, príjemky s obstarávacími nákladmi a pod. Druhy pohybov si môže účtovná jednotka ľubovoľne definovať.
- Najčastejšie používané texty v príjemkách (pred položkami atď.) je možné preddefinovať, prípadne už zadané texty upravovať alebo mazať. Viac informácií v téme Texty dokladov.
- Do príjemky je možné automaticky vkladať viazanú položku (nastavuje sa vo formulári Skladová karta, záložka Základné, pole Číslo viazanej položky) - napr. pri príjme zálohovaných vratných obalov alebo príjme tovaru v baleniach (napr. pri príjme nápoja sa do dokladu automaticky pridá vratný obal (fľaša), prípadne aj balenie (prepravka)).
- Pri vytvorení príjemky z vydanej objednávky sa posudzuje a automaticky nastavuje príznak prenesenej daňovej povinnosti (položka bez DPH).
- Po stlačení tlačidla Možnosti vo formulári Príjemka je možné do príjemky naimportovať položky zo súboru typu XLSX (LibreOffice, Microsoft Excel a pod.). Súbor musí obsahovať identifikátor skladovej karty (napr. číslo, čiarový kód), množstvo a ceny. Ak sa počas importu nenájde k položke dokladu skladová karta, naimportuje sa ako neskladová položka.
- Záznamy v knihe možno filtrovať alebo triediť. Nastaviť kritériá filtrovania alebo triedenia možno po stlačení tlačidla Vlastnosti.
Príjemky v aplikácii ASTON
Dostupné možnosti
Ďalšie možnosti práce so záznamami sú dostupné po stlačení tlačidla Možnosti, prípadne v kontextovej ponuke tabuľky záznamov.
Vysporiadať príjemku
Funkcia umožní manuálne vysporiadať príjemku, t. j. zapísať do príjemky číslo daňového dokladu, prípadne iného dokladu vysporiadania. Vysporiadanie príjemky je možné v prípade potreby opätovne zrušiť. Manuálne vysporiadanie príjemky odporúčame používať len vo výnimočných prípadoch, na vysporiadanie je potrebné využiť možnosť vloženia príjemky do prijatej faktúry.
Zrušiť vysporiadanie príjemky
Funkcia umožňuje manuálne zrušiť vysporiadanie príjemky, a tým v prípade potreby umožniť úpravu daného dokladu.
Zmena stavu naskladnenia príjemky
Položka sa zobrazuje, len ak je vo formulári Sklad, záložka Doplňujúce údaje (ponuka Sklad, Sklady) začiarknutá možnosť Evidovať stav naskladnenia. Funkcia umožňuje zmeniť stav naskladnenia položiek dokladu, a to dvoma spôsobmi:
- zapísať naskladnenie na všetky položky,
- zrušiť naskladnenie (zapísať nulové naskladnené množstvá).
Bližšie informácie o naskladnení a vyskladnení tovaru sú v téme Sledovanie naskladnenosti a vyskladnenosti tovaru.
Zobraziť väzby dokumentu
Systém OBERON udržiava medzi súvisiacimi záznamami v rôznych evidenciách väzby. Funkcia zostaví grafický prehľad väzieb daného záznamu, ktorý je zároveň interaktívny - kliknutím pravým tlačidlom myši je možné jednotlivé záznamy zobraziť, upraviť, resp. exportovať.
Zobraziť prílohy
Výberom možnosti sa otvorí formulár, v ktorom možno pridať dokument alebo obrázok (tlačidlo
). Použiť možno aj funkciu
Drag&Drop, prípadne prílohu oskenovať. Viac informácií získate v téme
Práca s prílohami.
Odoslať e-mail
Funkcia
Odoslať e-mail umožňuje na zadaný e-mailový kontakt manuálne odoslať jednoduchú e-mailovú správu. Správu je možné vytvoriť z preddefinovaných predlôh, ktoré možno podľa potreby upravovať, ďalšie predlohy je možné vytvárať podľa požiadaviek účtovnej jednotky. Viac informácií získate v téme
Odosielanie e-mailov v systéme OBERON.
XML komunikácia - export údajov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje exportovať údaje z tejto evidencie do súboru typu XML. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii.
XML komunikácia - import dokladu
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Importovať je možné napr. príjemku zo súboru CSV z obchodnej siete
Môj obchod spoločnosti METRO - viac informácií v téme
Import dokladov z iných softvérov. Transformačnú šablónu na konverziu údajov z formátu CSV do formátu OBERON XML je možné nainštalovať pomocou
Správcu doplnkov.
XML komunikácia - hromadný import dokladov
Otvorí sa sprievodca, ktorý umožňuje hromadne importovať údaje zo súboru typu XML do tejto evidencie. Viac informácií získate v téme
Všeobecne o XML komunikácii. Importovať je možné napr. príjemky zo súboru CSV z obchodnej siete
Môj obchod spoločnosti METRO - viac informácií v téme
Import dokladov z iných softvérov. Transformačnú šablónu na konverziu údajov z formátu CSV do formátu OBERON XML je možné nainštalovať pomocou
Správcu doplnkov.
Príbuzné témy