Táto téma Pomocníka obsahuje všeobecné informácie o zálohovaní údajov v systéme OBERON.
Základné informácie
- Zálohovanie údajov (zálohovanie dát, backup) znamená vytváranie kópie, resp. kópií údajov a ich ukladanie na záložné médium pre prípad potreby obnovenia práve spracúvaných alebo nedávno uložených údajov, ak došlo k ich poškodeniu, strate alebo zničeniu.
- Zálohovanie údajov v systéme OBERON je možné vykonávať dvoma základnými spôsobmi:
-
- Manuálne zálohovanie - je dostupné v programe OBERON - Agenda firmy v ponuke Servis, Zálohovanie údajov. Pomocou sprievodcu je možné vykonať zálohu údajov danej účtovnej jednotky (firmy) na záložné médium (pevný alebo vymeniteľný disk). Manuálne zálohovanie je určené len pre súborovú databázu Microsoft Access (nie SQL server).
- Automatické zálohovanie - vykonáva sa bez zásahu obsluhy na základe nastavenej automatickej úlohy programom OBERON Automation Center. Automatické zálohovanie je určené tak pre databázy typu SQL server, ako aj pre databázy typu Microsoft Access, pričom umožňuje zálohovať aj iné, neúčtovné údaje.
- Rozdiely medzi manuálnym zálohovaním a automatickým zálohovaním:
Manuálne zálohovanie |
Automatické zálohovanie |
Určené len pre súborovú databázu Microsoft Access
|
Určené pre SQL server (zálohuje aj súborovú databázu Microsoft Access, prípadne ďalšie údaje)
|
Musí byť aktivované používateľom
|
Môže zálohovať údaje automaticky bez zásahu používateľa
|
Zálohuje údaje účtovnej jednotky (firmy), s ktorou sa práve pracuje
|
Môže zálohovať údaje viacerých účtovných jednotiek (firiem) súčasne
|
Umožňuje zálohovať údaje na pevný či vymeniteľný disk
|
Umožňuje zálohovať údaje aj mimo firmy na FTP server
|
Zálohovanie z hľadiska databázových systémov
- Z hľadiska použitého databázového systému sa samotné vykonanie zálohy zásadne technologicky odlišuje:
- Microsoft Access - zálohu je možné vykonať manuálnym zálohovaním, prípadne možno použiť automatické zálohovanie.
- SQL server - zálohu je možné vykonať len automatickým zálohovaním.
- Vykonať zálohovanie údajov môže len používateľ, ktorý má na to oprávnenie (ponuka Servis, Práva používateľov, právo Zálohovanie údajov). Platí to pre manuálne zálohovanie súborovej databázy Microsoft Access aj automatické zálohovanie SQL databázových systémov (vtedy sa overuje právo používateľa). Pri automatickom zálohovaní súborovej databázy Microsoft Access sa neoveruje právo používateľa, keďže používateľovi už z hľadiska priameho prístupu k súboru cez operačný systém Windows nie je možné odoprieť prístup k súboru.
- Informácie o obnove údajov zo zálohy je možné získať v téme Všeobecne o obnove údajov.
Prečo zálohovať
Existuje niekoľko dôvodov, prečo je potrebné údaje pravidelne zálohovať:
- V programe môže používateľ omylom vymazať niektorý dôležitý údaj, ktorý je možné získať späť len z predchádzajúcej zálohy.
- K počítaču majú prístup aj iné osoby neznalé práce na počítači. Súbor s údajmi môžu jednoducho vymazať (napr. kolegovia, priatelia, deti...).
- Pri zlyhaní operačného systému môže dôjsť k neopraviteľnému poškodeniu databázy, a tým aj k strate všetkých účtovných údajov.
- Môže zlyhať počítač, napr. pevný disk, ktorého oprava je nemožná (vtedy sa stratia nielen údaje z účtovníctva, ale aj všetky údaje z počítača).
- V prípade nakazenia počítača vírusom nastáva veľké riziko straty údajov.
- Krádež počítača.
Ako často zálohovať
Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Interval zálohovania bude pravdepodobne iný, ak napr. predpokladaný počet zápisov v účtovnom/peňažnom denníku bude za celý účtovný rok tisíc, a iný, ak ich bude niekoľko desiatok tisíc. Všeobecne odporúčame vykonávať zálohovanie údajov tak, aby v prípade ich straty bolo možné doklady doúčtovať v priebehu jedného dňa. V prípade napr. modulu Mzdy a dochádzka odporúčame zálohovať údaje po každom spracovaní miezd, t. j. raz mesačne.
- Údaje zálohujte vždy predtým, ako budete s počítačom manipulovať, napr. pred premiestnením počítača do inej prevádzky (pri preprave môže dôjsť k poškodeniu počítača).
- V prípade, že chcete v odbornom servise opraviť, nastaviť, upgradovať či vyladiť počítač, prípadne doň nainštalovať nový program a pod., je tiež potrebné zálohovať údaje.
- Údaje zálohujte aj pred inštaláciou novšej verzie OBERON-u. Pri transformácii databázy sa môže výnimočne objaviť chyba, prípadne môže nastať neočakávané vypnutie elektrického prúdu a pod.
Kam zálohovať
Zálohovať údaje je možné na tieto najčastejšie používané médiá:
- USB disky (kľúče), externé pevné disky.
- Vzdialené servery (napr. FTP) - ide o možnosť uložiť si dáta prostredníctvom internetu v serveroch poskytovateľa takejto služby. Poskytovateľ za poplatok úmerný veľkosti ukladaných dát zaručuje vysokú dostupnosť dát, ako aj ochranu ich dôvernosti. Ochrana dôvernosti sa typicky realizuje šifrovaním s tým, že šifrovací kľúč má k dispozícii iba zákazník.
- Google Drive - každý zaregistrovaný používateľ v systéme Google má možnosť zdarma ukladať svoje údaje do cloudu. Podporované sú všetky zariadenia (smartfón, table, notebook, desktop). Dáta je možné zálohovať prostredníctvom webových prehliadačov, prípadne prostredníctvom priamej inštalácie aplikácie. Služba je do istej kapacity bezplatná.
- OneDrive - alternatíva služby Google Drive od spoločnosti Microsoft do istej kapacity bezplatná, po prekročení kapacity dostupná pre používateľov balíka Office 365.
Príbuzné témy