Táto téma Pomocníka popisuje jedno z mobilných riešení systému OBERON - webovú miniaplikáciu OBERON eMenu.
Základné informácie
- OBERON eMenu predstavuje jednoduchý elektronický jedálny (nápojový, raňajkový atď.) lístok určený pre gastroprevádzky, ktorý je možné zobraziť na mobilnom zariadení zákazníka (smartfóne, tablete...).
- Jedálny lístok môže byť dostupný pomocou QR kódu umiestneného na stole alebo na inom vhodnom mieste v rámci reštauračnej prevádzky.
- OBERON eMenu je svojou funkčnosťou prispôsobený na použitie na mobilných zariadeniach (smartfóny, tablety...). Keďže ide o webovú aplikáciu, nezáleží na používanom operačnom systéme - či už je to Android, iOS atď.
- Z technického hľadiska sa jedálny lístok zobrazuje v internetovom prehliadači mobilného zariadenia zákazníka, t. j. nie je potrebná inštalácia aplikácie.
- Jedálny lístok je vždy aktuálny, zákazníka informuje tak o dostupných, ako aj o nedostupných položkách. Ak sa napríklad vypredá Menu 2, v OBERON-e je možné danú skladovú kartu označiť ako dočasne nedostupnú (stlačením tlačidla F6 - Označiť položku za dočasne nedostupnú v Pokladnici OBERON pri výbere položky alebo v evidencii Skladové karty po stlačení tlačidla Možnosti). Po označení sa daná položka bude zobrazovať sivou farbou.
- Jedálny/nápojový lístok sa môže zobrazovať s obrázkami jedál a nápojov alebo bez nich.
- Aplikácia OBERON eMenu so systémom OBERON komunikuje na základe automatickej úlohy typu WebServices API - OBERON 1G, t. j. webových služieb. Aplikácia OBERON eMenu v rámci komunikácie predstavuje klienta webovej služby.
Hlavné výhody
- Vždy aktuálne ceny.
- Aktuálna dostupnosť množstva.
- Vyšší prehľad zákazníka o ponuke prevádzky.
- Jednoduchšia aktualizácia jedálneho lístka.
- Zvýšená hygiena oproti tlačenému jedálnemu lístku.
- Úspora nákladov spojených s vydaním tlačeného jedálneho lístka.
Obrázok č. 1: OBERON eMenu na smartfóne a na tablete
Implementácia OBERON eMenu
1. Nastavenia v OBERON-e
Pred samotnou implementáciou aplikácie OBERON eMenu (pozri postup nižšie) je potrebné v systéme OBERON vykonať súbor nasledujúcich nastavení:
- Pred inštaláciou aplikácie OBERON eMenu je nutné mať sprevádzkovanú Pokladnicu OBERON. Návod, ako tak urobiť, sa nachádza v téme Pokladnica OBERON - uvedenie do prevádzky.
- Všetky údaje potrebné na naplnenie elektronického jedálneho lístka sa vyčítavajú zo systému OBERON, preto je dôležité, aby každá položka zobrazená v elektronickom lístku bola správne zadaná aj v skladovej evidencii systému OBERON. Viac informácií nájdete v téme Založenie skladovej karty.
- Informácie, ktoré sa prenášajú zo systému OBERON do elektronického lístka, sa definujú v jednotlivých záložkách formulára Skladová karta (ponuka Sklad, Skladové karty, tlačidlo Nový alebo Oprava).
- V OBERON-e je možné nadefinovať neobmedzený počet jedálnych, resp. nápojových lístkov. Postup vytvorenia jedálneho lístka a zaradenia položky (skladovej karty) do jedálneho lístka nájdete v téme Jedálny lístok.
- Položky v jedálnom lístku je možné rozdeliť do skupín (napr. Polievky, Šaláty, Dezerty a pod.). Názvy a poradie skupín sa nastavujú ako skupiny na pokladnici v záložke Reg. pokladnice formulára Skladová karta. Bližšie informácie v téme Skladové karty - skupiny v pokladnici.
- Položky v lístku sú zoradené podľa kódu položky v záložke Reg. pokladnice formulára Skladová karta, a to aj v rámci jednotlivých skupín.
- Položky v elektronickom lístku sa môžu zobrazovať s obrázkom, alebo bez neho. Obrázok k danej skladovej karte (položke) je možné priradiť vo formulári Skladová karta po stlačení tlačidla Dokumenty a obrázky... (možno použiť aj funkciu Drag&Drop). Aby sa obrázok zobrazil pri danej položke, vo formulári Dokument (obrázok) začiarknite možnosť Malý obrázok (na zobrazenie náhľadu). Odporúčame používať obrázky s rozmermi aspoň 64 x 64 pixelov, veľkosťou max. 5 - 10 kB a vo formáte PNG kvôli priehľadnosti.
- Názov položky zobrazený v elektronickom lístku sa vyčítava buď z názvu skladovej karty v záložke Základné formulára Skladová karta, alebo z poľa Názov položky na bločku (ak je zadaný) v záložke Reg. pokladnice.
- V elektronickom jedálnom lístku sa zobrazuje aj Doplňujúci text z formulára Skladová karta (záložka Základné). Sem je vhodné zadať napríklad krátky popis, zloženie a pod. Maximálna dĺžka doplňujúceho textu je 255 znakov vrátane medzier.
- Cena položky v elektronickom lístku sa vyčítava z oddielu Predajná cena v záložke Cena formulára Skladová karta.
- V prípade, že je skladová karta typu receptúra, hmotnosť a alergény sa do lístka preberajú zo zloženia receptúry: hmotnosť z poľa Hmotnosť/objem uvádzané na jedálnom lístku (v záložke Položky receptúry) a alergény z poľa Alergény (v záložke Ostatné).
Samotná implementácia jedálneho/nápojového lístka pozostáva z nasledujúcich krokov:
2. Pripojenie k webovej službe
- V závislosti od spôsobu použitia webovej služby zvoľte jednu z možností pripojenia k webovej službe a vykonajte potrebné nastavenia. Viac informácií získate v téme Možnosti pripojenia k webovej službe.
3. Nastavenie automatickej úlohy
- Pred nastavením automatickej úlohy v systéme OBERON sa uistite, že je na počítači, ktorý je zapnutý v čase, v ktorom je otvorená prevádzka, správne nastavený server OBERON Automation Center. Postup nastavenia je dostupný v téme Nastavenie servera OBERON Automation Center. Správnosť nastavenia a fungovania servera OAC môžete skontrolovať v programe OBERON Automation Center (klient) (v programe OBERON - Agenda firmy, ponuka OBERON, OBERON Automation Center (klient)). Pri použití OBERON Automation Center odporúčame používať databázu SQL.
- Na serveri (nie na klientskom počítači) spustite program OBERON - Agenda firmy ako správca a v ponuke OBERON, Otvorenie agendy (firmy) otvorte databázu účtovnej jednotky.
- V ponuke Servis, Používatelia vytvorte nového používateľa typu Systémový (napr. s názvom sys_oberonemenu).
- V ponuke Servis, Automatické úlohy stlačte tlačidlo Nový. Otvorí sa formulár Automatická úloha, v ktorom vyberte typ úlohy WebServices API - OBERON 1G a zadajte názov úlohy (napr. OBERON eMenu).
- Stlačením tlačidla pri rozbaľovacom zozname Vykonávať na serveri aktualizujte zoznam dostupných serverov a vyberte príslušný server OAC, na ktorom sa má úloha vykonávať.
- Vyberte používateľa systému OBERON vytvoreného v bode č. 3, pod ktorým sa má automatická úloha vykonávať.
- Stlačte tlačidlo Nastaviť, zobrazí sa formulár Nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON 1G', v ktorom v záložke Komunikácia:
- zadajte číslo TCP/IP portu, pod ktorým bude daná služba dostupná (port musí byť voľný - t. j. v systéme Windows ho nesmie používať iná služba, pre OAC odporúčame používať hodnoty 22 001 a nasl.),
- zvoľte spôsob autentifikácie používateľov Používatelia systému OBERON,
- zvoľte spôsob zabezpečenia OBERON autorizácia (bez zabezpečeného pripojenia),
- začiarknite pole Zasielať podrobné info do 'Prehľadu činností' (na OAC klienta) - prehľad záznamov o činnosti (logovania) bude dostupný v programe OBERON Automation Center (klient), oddiel Prehľad činností,
- začiarknite pole Pridať výnimku do Windows firewall (ak používate bránu firewall iného výrobcu, je potrebné povoliť zadaný port manuálne),
- pole Aktivovať podrobnú analýzu komunikácie cez webovú službu ponechajte nezačiarknuté (slúži len pre pracovníkov centra podpory na detekciu prípadných problémov, ktoré sa môžu vyskytnúť pri komunikácii).
- Aby systém Windows webovú službu povolil, je nevyhnutné vykonať jej registráciu - stlačte tlačidlo Zaregistrovať službu. Pred prípadnou dodatočnou zmenou napr. čísla portu je potrebné najprv zrušiť registráciu danej služby, zmeniť port a následne opätovne vykonať registráciu.
- V záložke Nastavenia formulára Nastavenie automatickej úlohy 'WebServices API - OBERON 1G' stlačte tlačidlo Rozšírené nastavenia webovej služby. Otvorí sa formulár, v ktorom v oddiele Sklad začiarknite možnosť Skladové karty, Jedálny lístok a z rozbaľovacieho zoznamu vyberte daný sklad (prípadne zoskupenie skladov). V záložke Nastavenia môžete zároveň vykonať registráciu do služby OBERON Link.
- Vykonané nastavenia potvrďte stlačením tlačidla OK.
- V zozname úloh vo formulári Automatické úlohy v stĺpci Popis získate údaje (IP adresu počítača spolu s číslom komunikačného TCP/IP portu).
- Ak je webová služba nakonfigurovaná korektne, vo webovom prehliadači je možné vykonať jej kontrolu - po zadaní IP adresy a portu v tvare 192.168.16.20:22001 sa zobrazí informácia o danej službe.
- Otvorte program OBERON Automation Center (klient) (ponuka OBERON, OBERON Automation Center (klient)). V oddiele Automatické úlohy dvojklikom na danú úlohu otvorte okno Detaily, v ktorom sa zobrazia odkazy na jednotlivé elektronické lístky v tvare napr. http://192.168.16.20:21001/html?c=foodMenu&a=Jedálny lístok;1;1, kde parameter a= slúži na nastavenie načítania údajov jedálneho lístka, pričom hodnoty sú oddelené znakom ; vo formáte Názov jedálneho lístka;Predajná cena;1/0 (1 - zobrazovať, 0 - nezobrazovať obrázky položiek). V závislosti od preferovanej cenovej hladiny (Cena 1 až Cena 4 v záložke Cena formulára Skladová karta) je predajnú cenu možné manuálne upraviť na hodnotu 1 až 4.
Generovanie QR kódu jedálneho/nápojového lístka
Webová služba vytvorí odkaz v tvare
http://192.168.16.20:21001/html?c=foodMenu&a=Jedálny lístok;1;1. Na jednoduché prenesenie odkazu do mobilného zariadenia zákazníka je možné vygenerovať QR kód (v jednom z dostupných on-line generátorov QR kódov, napr.
www.qrcode-monkey.com/,
www.kodqr.sk atď.). Po nasnímaní QR kódu sa zákazníkovi zobrazí elektronický jedálny/nápojový lístok v mobilnom zariadení.
Generovanie QR kódu na pripojenie do WiFi siete
Na stránke
www.qifi.org je možné vytvoriť jedinečný QR kód, pod ktorým budú ukryté prihlasovacie údaje do WiFi siete. Je potrebné zadať presný názov WiFi siete (SSID), typ zabezpečenia (WPA/WPA2/WEP) a následne heslo do WiFi siete. Po stlačení tlačidla
GENERATE! (generovať) sa vytvorí QR kód s prihlasovacími údajmi. Vygenerovaný QR kód je možné uložiť do počítača a následne vytlačiť.
Príbuzné témy