Táto téma Pomocníka je venovaná automatickému účtovaniu tržieb Pokladnice OBERON v jednoduchom účtovníctve systému OBERON.
Základné informácie
- Automatickým účtovaním tržieb v OBERON-e rozumieme zaúčtovanie dennej uzávierky (vzniknutej v module Pokladnica OBERON) do peňažného denníka.
- Denná uzávierka vykonaná na Pokladnici OBERON sa automaticky zapíše do evidencie Kniha tržieb. Tu je aj funkcia automatického účtovania tržieb dostupná, a to po stlačení tlačidla Možnosti - Zaúčtovať dennú uzávierku do peňažného denníka.
- Okrem automatického účtovania tržieb systém OBERON umožňuje automaticky zaúčtovať aj úhrady faktúr, ako aj všetky výbery a vklady peňažných prostriedkov v pokladnici.
- Tržby vzniknuté používaním registračnej pokladnice v režime off-line (keď sa používajú funkcie pre zápis a načítanie PLU) nie je možné automaticky zaúčtovať, keďže nie sú známe predané položky v členení podľa typov platieb (hotovosť, platobná karta a pod.).
- Automatické zaúčtovanie tržieb (danej dennej uzávierky) je možné kedykoľvek zrušiť. Vtedy sa z peňažného denníka automaticky odstránia všetky záznamy vzniknuté pri zaúčtovaní.
|
Aj keď zákon povinnosť vyhotovovať denné uzávierky od 01.04.2019 podnikateľom neukladá, na evidenciu a kontrolu prijatých tržieb a hotovosti sú naďalej nevyhnutné. Týka sa to najmä tých podnikateľov, ktorí okrem hotovosti prijímajú aj iné platidlá. Dôvodom je, že eKasa zóna finančnej správy eviduje len celkové sumy tržieb a neobsahuje informácie o type platby, a to v členení podľa prijatej hotovosti, cenín (poukážok, šekov a pod.), platieb kartou, prípadne iných bezhotovostných platieb. Na správne rozúčtovanie tržieb podľa typov platieb tak denná uzávierka zostáva pre potreby účtovníctva jediným zdrojom informácií. Viac informácií získate v téme Vyhotovovanie uzávierok. |
Nastavenie zaúčtovania
Aby bolo možné tržby automaticky zaúčtovať, musia byť splnené nasledujúce podmienky:
- Každá fyzická registračná pokladnica (počítač s fiškálnou tlačiarňou alebo registračnou pokladnicou v režime on-line) by mala zastupovať jednu účtovnú pokladňu. Odvod tržby sa potom bude účtovať ako prevod peňažných prostriedkov do hlavnej účtovnej pokladne, prípadne na bankový účet. Priradenie fyzickej pokladnice k účtovnej pokladni je možné vo formulári Pokladnica OBERON - nastavenia, záložka Režim predaja.
- Keďže sa tržby členia podľa typov platieb (hotovosť, platobné karty a pod.), je potrebné v nastaveniach typov platieb Pokladnice OBERON (ponuka Firma, Predvoľby, Typy platieb) určiť predkontáciu, akou bude daný typ platby zaúčtovaný. V predkontácii sa názov účtovnej pokladne ignoruje - dosadí sa hodnota nastavená pri danej fiškálnej tlačiarni. Výhodou takéhoto riešenia je, že pre zaúčtovanie tržby viacerých fiškálnych tlačiarní je možné použiť tú istú predkontáciu.
- Samotné tržby sa účtujú do jednotlivých stĺpcov peňažného denníka podľa toho, aké položky sa v daný deň predali. Podľa typu skladovej karty sa určí správny stĺpec peňažného denníka, napr. tovar, výrobky, ostatné (neskladové položky sa budú považovať za služby).
- Na automatické zaúčtovanie vkladov a výberov je potrebné, aby každý typ vkladu alebo výberu mal nastavenú predkontáciu. To je možné nastaviť v ponuke Firma, Predvoľby, Typy výberov a vkladov v hotovosti. Ak niektorý typ vkladu alebo výberu nebude mať nastavenú predkontáciu, nebude automaticky zaúčtovaný.
Príbuzné témy