Táto téma Pomocníka je venovaná stavom, ktoré môže nadobúdať pokladnica z hľadiska pripojenia k systému eKasa.
Základné informácie
- Každá on-line registračná pokladnica (eKasa pokladnica) musí byť prostredníctvom internetového signálu pripojená k systému eKasa zriadenému Finančnou správou SR, kam má v reálnom čase odosielať údaje v podobe tzv. dátových správ.
- Stabilný internetový signál však na predajnom mieste nemusí byť vždy dostupný. Z hľadiska dostupnosti internetového signálu môžu na predajnom mieste nastať tieto situácie:
- na predajnom mieste dochádza ku krátkodobým výpadkom internetového signálu,
- predajné miesto je trvalo bez dostupného internetového signálu.
- V závislosti od dostupnosti pripojenia k systému eKasa môže Pokladnica OBERON nadobúdať rôzne stavy, ktoré sa v grafickej podobe zobrazujú na displeji pokladnice spolu s prípadným počtom neodoslaných pokladničných dokladov.
- Okrem toho sa na displeji pokladnice v grafickej podobe signalizuje, keď pokladnica obsahuje chybný pokladničný doklad (dátovú správu) alebo pokladnica nie je dostupná (nekomunikuje s OBERON-om).
Krátkodobý výpadok internetu
- Platná legislatívna úprava v súvislosti s komunikáciou on-line registračnej pokladnice so systémom eKasa ustanovila tzv. hraničnú dobu odozvy s dĺžkou dvoch sekúnd. Ide o časový úsek od prvého pokusu o odoslanie dátovej správy, počas ktorej je podnikateľ povinný čakať na pridelenie unikátneho identifikátora dokladu zo systému eKasa. Znamená to, že po potvrdení pokladničného dokladu je podnikateľ povinný maximálne dve sekundy čakať na to, aby sa jeho pokladnica prostredníctvom internetu spojila so systémom eKasa a vymenila si s ním údaje.
- Ak server finančnej správy neodpovie do dvoch sekúnd, na pokladnici sa vystaví tzv. off-line doklad. Rozdiel bude v tom, že tento pokladničný doklad nebude obsahovať unikátny identifikátor pokladničného dokladu. Namiesto neho na ňom bude podpisový kód podnikateľa, ktorý slúži na identifikáciu podnikateľa. Prostredníctvom neho bude možné overiť pravosť dokladu.
- Každý doklad zaevidovaný do pokladnice (či už on-line alebo off-line) sa v podobe dátovej správy uloží do pamäte pokladnice, tzv. chráneného dátového úložiska (CHDÚ).
- Ak teda v prípade dočasného výpadku internetu podnikateľ nebude môcť zaevidovať tržbu v systéme eKasa, dátová správa sa uloží v CHDÚ. Následne je podnikateľ povinný zabezpečiť zaslanie uloženej dátovej správy do systému eKasa najneskôr do 96 hodín od prvého pokusu o jej zaslanie.
- V zmysle platnej legislatívy sa neodoslané pokladničné doklady po obnovení internetového pripojenia odosielajú do systému eKasa automaticky na pozadí v závislosti od konkrétnej on-line registračnej pokladnice. Neodoslané doklady je možné zaslať do systému eKasa aj manuálne pomocou tlačidla Ďalšie možnosti, Odoslať neodoslané doklady na Finančnú správu FS v systémovom paneli Pokladnice OBERON (klávesová skratka Ctrl+A).
|
Dôležité! Ak problém s odosielaním údajov do systému eKasa vznikol na strane finančnej správy, lehota na ich odoslanie sa považuje za dodržanú, ak sa do systému eKasa zašlú do 96 hodín od zverejnenia oznámenia o odstránení prekážok na strane finančnej správy na jej internetovej stránke. |
Predajné miesto bez pokrytia internetovým signálom
- Ak na predajnom mieste nie je trvalo dostupný internetový signál, podnikateľ je povinný bez zbytočného odkladu elektronicky podať ktorémukoľvek daňovému úradu žiadosť o povolenie odkladu zo zasielania údajov z on-line registračnej pokladnice do systému eKasa. Následne daňový úrad vydá v tejto veci rozhodnutie o povolení odkladu.
- V prípade, že podnikateľ dostal povolenie na odklad z odosielania údajov, bude naďalej evidovať všetky tržby prostredníctvom registračnej pokladnice, ale v off-line režime. Následne bude podnikateľ povinný odoslať tieto informácie do systému eKasa, a to najneskôr do 30 dní od okamihu, keď boli do pamäte pokladnice uložené. V praxi to znamená, že podnikateľ bude musieť vziať na nejaký čas registračnú pokladnicu na miesto, kde je k dispozícii internetové pripojenie. To bude potrebné už aj na samom začiatku - registračnú pokladnicu si bude musieť zinicializovať rovnako, ako podnikateľ s dostupným internetovým signálom. Pre túto skupinu podnikateľov sú preto vhodnejšie menšie mobilné pokladnice.
Stavy pokladnice
Stavy pokladnice sa zobrazujú na displeji Pokladnice OBERON v grafickej podobe, pričom v závislosti od pripojenia k systému eKasa, resp. dostupnosti zariadenia môžu nadobúdať tieto hodnoty (farby):
- Štandardný režim - zelená ikona
On-line registračná pokladnica je pripojená k systému eKasa (serveru finančnej správy). Zároveň pokladnica neobsahuje chybný pokladničný doklad (dátovú správu) a komunikuje s OBERON-om korektne.
- Nepripojené k systému eKasa (nedostupný server finančnej správy) - fialová ikona
On-line registračná pokladnica nie je pripojená k internetu, prípadne nie je dostupný server finančnej správy. V tomto režime je možné vystavovať len off-line doklady. Číslo pod fialovou ikonou znázorňuje aktuálny počet neodoslaných dokladov.
- Chybný doklad - oranžová ikona
On-line registračná pokladnica je v stave, keď obsahuje chybný a neodoslaný pokladničný doklad (dátovú správu). Na pokladnici nie je možné predávať, je nevyhnutné opraviť chybný doklad (dátovú správu). Červeným číslom je zobrazené číslo chybného dokladu. Do pokladnice je potrebné zadať doklad tak, aby sa daný problém odstránil. Pri každom otvorení pokladnice alebo zaevidovaní dokladu sa zobrazí chybová správa o chybnom doklade (dátum, suma). V prípade, že sa nepodarí zaevidovať nový opravný doklad, je potrebné použiť servisný program dodávaný s eKasa zariadením a uvedený problém odstrániť.
- Zariadenie nie je dostupné - červená ikona
On-line registračná pokladnica nie je zapnutá alebo pripojená k počítaču, prípadne nie je správne nastavená komunikácia medzi zariadením a OBERON-om. Skontrolujte fyzické pripojenie pokladnice k počítaču a parametre komunikácie.
Príbuzné témy