Táto téma Pomocníka je venovaná položke Automatická databázová aktualizácia v ponuke Servis programu OBERON - Agenda firmy. Položka je dostupná len pre používateľov s príznakom Administrátor.
Základné informácie
- Automatická databázová aktualizácia predstavuje jeden zo spôsobov aktualizácie systému OBERON, t. j. inštalácie novšej verzie OBERON-u do počítača, v ktorom je už OBERON nainštalovaný. Viac informácií o rôznych spôsoboch aktualizácie OBERON-u je možné získať v téme Inštalácia aktualizácie.
- Výberom položky sa otvorí formulár Automatická databázová aktualizácia systému OBERON, v ktorom je možné na pokyn zodpovednej osoby automaticky aktualizovať OBERON na všetkých počítačoch v lokálnej počítačovej sieti.
- Automatickú databázovú aktualizáciu je tak vhodné použiť pri sieťovej prevádzke programu, pričom je dostupná len pre databázový systém typu SQL (súborová databáza Microsoft Access nie je podporovaná). Typicky sa používa v prípade umiestnenia databázy do cloudu, prípadne aj v bežnej sieťovej prevádzke.
- Automatickú databázovú aktualizáciu je možné využiť len v prípade, že všetci používatelia majú v počítači rovnakú verziu OBERON-u. V tom prípade po inštalácii aktualizácie na jednom počítači zabezpečuje automatickú inštaláciu do všetkých klientskych počítačov, a to aj počas bežnej prevádzky.
Výhody automatickej databázovej aktualizácie
- Automatická databázová aktualizácia zásadne zjednodušuje nasadenie novej verzie OBERON-u v sieťovej prevádzke - zodpovedná osoba nainštaluje OBERON do jedného počítača (servera), do všetkých klientskych počítačov sa nainštaluje automaticky. A to aj vtedy, keď v danej chvíli nie je používateľ pri počítači, prípadne OBERON nie je na počítači spustený. Ak je počítač vypnutý, OBERON sa nainštaluje pri jeho nasledujúcom zapnutí.
- Ďalšou špecialitou automatickej databázovej aktualizácie je podpora súbehu viacerých verzií OBERON-u v jednom počítači (paralelne viac verzií). To umožňuje účtovným firmám spracovávať účtovníctvo priamo v databázach ich klientov umiestnených v cloude, prípadne v ich lokálnych sieťach.
Súbeh viacerých verzií
- Špecialitou automatickej databázovej aktualizácie je tzv. súbeh viacerých verzií OBERON-u. Rozumieme ním stav, keď OBERON okrem aktuálnej verzie obsahuje aj ďalšiu paralelnú podinštaláciu staršej verzie.
- Typickým príkladom je účtovná firma, ktorá má v počítači najnovšiu verziu OBERON-u. Ak sa účtovník pripojí k databáze klienta umiestnenej v cloude a tá je staršej verzie (klient ešte používa staršiu verziu), automatická databázová aktualizácia stiahne a nainštaluje do počítača účtovníka túto staršiu verziu. Tým môže účtovník pracovať s databázami svojich klientov bez akýchkoľvek obmedzení.
Automatická databázová aktualizácia - postup
Automatickú databázovú aktualizáciu je potrebné najskôr povoliť - nastavenie je dostupné v programe OBERON - Agenda firmy v ponuke Servis, Automatická databázová aktualizácia. Tu je možné určiť aj počítač, z ktorého bude možné aktualizáciu začať. Zadať počítač nie je povinné, odporúčame ho však uviesť - tým bude možné zakázať neželané začatie aktualizačného procesu z ktoréhokoľvek iného počítača. Nastavenie aktualizácie sa prvýkrát uplatní až pri inštalácii ďalšej (novej) verzie OBERON-u.
|
Pri používaní služby OBERON Automation Center (OAC) je potrebné spúšťať automatickú databázovú aktualizáciu priamo zo servera (t. j. najprv aktualizovať OBERON na serveri a odtiaľ následne spustiť automatickú databázovú aktualizáciu). |
- Začatie procesu inštalácie sa spravidla vykonáva na počítači zodpovednej osoby, pri používaní služby OBERON Automation Center (OAC) na serveri. Do počítača sa nainštaluje nová verzia OBERON-u štandardným spôsobom - stiahnutím inštalačnej sady z internetu (pomocou programu OBERON Center alebo aj manuálne). Po inštalácii OBERON-u sa pri prvom spustení aktivuje sprievodca, pomocou ktorého sa aktualizované súbory systému OBERON na danom počítači zašlú (zapíšu) do databázy účtovnej jednotky.
- Po úspešnom zaslaní súborov do databázy sa pokračuje v prvom spustení programu, keď sa vykoná konverzia databázy (úpravy databázových štruktúr). Po úspešnom ukončení tejto úlohy sa zašle pokyn všetkým počítačom v systéme (ktoré sú pripojené k databáze), aby pokračovali v procese aktualizácie. Každý používateľ bude informovaný o vykonávaní aktualizácie, počas ktorej by si mal uzatvoriť otvorené doklady (ak sú otvorené). Ak používateľ nereaguje na výzvu administrátora o ukončení práce a začatí inštalácie, automatická aktualizácia automaticky ukončí všetky spustené programy OBERON na počítači používateľa. Ak nie je počítač v sieti spustený (alebo nie je spustený OBERON), automatická aktualizácia sa vykoná pri nasledujúcom prvom spustení OBERON-u.
- Aktualizácia sa v jednotlivých počítačoch v sieti vykoná plne automatizovane, a to aj bez zásahu používateľa. Po stiahnutí nových súborov OBERON-u (z databázy účtovnej jednotky) sa program reštartuje - inštalácia aktualizácie sa dokončí.
Obrázok č. 1: Spustenie programu po inštalácii aktualizácie
Technické informácie
- Automatická databázová aktualizácia používa na prenos aktualizovaných súborov OBERON-u databázu. Súbory sa do databázy načítavajú z počítača, z ktorého sa inštalácia začala. To predstavuje určité bezpečnostné riziko - ak by bol počítač napadnutý vírusom, ten by sa mohol veľmi rýchlo rozšíriť do všetkých počítačov pripojených k databáze. Z tohto dôvodu odporúčame do daného počítača nainštalovať spoľahlivý antivírusový systém a inštaláciu zveriť do rúk zodpovednej osobe.
- Pri paralelnej inštalácii sa programové súbory staršej verzie OBERON-u nainštalujú do adresára \OBERON\SHARE\SYSTEM_YYYYMMDD, kde sa namiesto YYYYMMDD doplní dátum vydania danej verzie OBERON-u.
Obrázok č. 2: Priebeh automatickej databázovej aktualizácie
Príbuzné témy