Táto téma Pomocníka popisuje postupy pri riešení problémov spojených s nedostupnosťou databázy účtovnej jednotky pri spustení systému OBERON. Tento druh problémov najčastejšie vzniká pri sieťovej prevádzke OBERON-u. Ich riešenie sa líši v závislosti od použitého typu databázy (súborová databáza MDB alebo SQL server).
 |
Riešenie nedostupnosti databázy pri spustení systému OBERON býva najčastejšie spojené s nedostupnosťou sieťového počítača (servera), a to spravidla po výpadku dodávky elektrickej energie. Z tohto dôvodu je v prípade problémov potrebné kontaktovať správcu siete, ktorý má najlepšie vedomosti o lokálnej sieťovej infrašktruktúre. Firmu EXALOGIC je potrebné kontaktovať len v prípade poškodenia databázy alebo iných problémov, ktoré nedokáže správca siete vyriešiť. |
Microsoft Access (súbor MDB) - možné príčiny problémov a ich riešenia
- Ak sa databázový súbor (prípona MDB) nachádza v lokálnom počítači (najčastejšie disk C:\), skontrolujte umiestnenie databázového súboru, t. j. pomocou ľubovoľného súborového manažéra overte existenciu databázy. Databázový súbor sa podľa predvolených nastavení nachádza v adresári \\OBERON\Data_U\, prípadne kdekoľvek v počítači alebo aj na externom pevnom disku.
- Ak sa databázový súbor nachádza na sieťovom disku [napr. \\Server\ (U:)] , je nevyhnutné skontrolovať a overiť:
- mapovanie sieťového disku - mapovanie disku, na ktorom sa nachádza databáza, sa mohlo po reštarte počítača stratiť. V systéme Windows stlačte tlačidlo Štart, zvoľte ponuku Počítač, vyhľadajte danú sieťovú jednotku. Ak sa v danom zozname nenachádza, je potrebné opätovne namapovať sieťový disk (viac v téme Sieťová inštalácia). Ak sa sieťová jednotka v zozname nachádza, dvojklikom ju otvorte - ak sa zobrazia súbory, disk je namapovaný správne a server je dostupný. Tomuto momentu sa hovorí aj "obnovenie sieťových jednotiek" - pripojenie k sieťovému serveru bolo obnovené, pokúste sa OBERON spustiť znovu. Ak sa súbory nenačítajú, server nie je dostupný.
- server nie je dostupný - overte dostupnosť počítača, na ktorom je umiestnená databáza. V prípade potreby môžete server reštartovať, podobne aj sieťovú infraštruktúru - sieťové hub alebo switch. Overte, či server ako aj tento počítač sú súčasťou jednej počítačovej siete.
SQL Server - (Microsoft, MariaDB, MySQL) - možné príčiny problémov a ich riešenia
- Najskor je potrebné overiť sieťovú infraštruktúru, t. j. či je tento počítač v počítačovej sieti, ako aj server. Reštartujte počítač s databázovým serverom, podobne aj tento počítač, podobne aj sieťovú infraštruktúru - sieťový hub alebo switch.
- Je potrebné overiť, či je na serveri spustený príslušný databázovy server SQL (najjednoduchšie je spustiť OBERON priamo na serveri). Ak OBERON otvorí lokálne príslušnú databázu, databázový server je v poriadku.
- Ďalšou možnou príčinou nedostupnosti SQL servera môže byť zmena nastavenia firewall-u (na klientovi ako aj serveri) - môže ísť o zmenu nastavení, prípadne o nainštalovanie napr. nového antivírusového programu.
- Server - na serveri načúva SQL Server na určitom TCP/Ip porte - skontrolujte výnimku vo Windows Firewall. Kliknite na ponuku Štart, vyhľadajte slovo "firewall". Zobrazí sa Windows Firewall, kliknite na Rozšírené nastavenie (obrázok č. 1). Napr. MariaDB alebo MySQL Server majú nastavenú výnimku na port "3306" (profil "Private"), Microsoft SQL Server používa port "1433" (prípadne aj 1038).
- Klient - na počítači, kde došlo k problému, musí byť povolený obdobný port ako na serveri (v predvolenom nastavení sú odchádzajúce porty povolené, mohol ich však niekto alebo niečo zakázať).
 |
Vo Windows firewall-e sú nastavené výnimky pre tzv. 'Profile'. Napr. pre MariaDB alebo MySQL databázový server je predvolené nastavenie Private - teda výnimka platí len pre "Privátnu sieť". Ak by sa v nastaveniach siete zmenila sieť napr. na 'Verejná', výnimka bude ignorovaná a SQL server bude nedostupný. |
Obrázok č. 1: Rozšírené nastavenie Windows Firewall

Príbuzné témy