Táto téma Pomocníka obsahuje všeobecné informácie o platobných POS termináloch, ktoré predstavujú jeden z typov pripojiteľných zariadení podporovaných v systéme OBERON.
Základné informácie
- Platobný (bankový) POS terminál je hardvérové alebo softvérové zariadenie na realizáciu bezhotovostných platieb prostredníctvom platobných kariet. Je určený pre rôzne prevádzky na alternatívny spôsob úhrady namiesto hotovosti.
- Pokladnica OBERON pri úhrade dokladu platobnou kartou zasiela do platobného terminálu výšku uhrádzanej sumy, platobný terminál vykoná finančnú transakciu a spätne informuje pokladnicu o vykonaní, resp. nevykonaní platby.
- Výhodou prepojenia pokladnice a platobného terminálu je, že obsluha pokladnice nemusí zadávať uhrádzanú sumu manuálne (ako v prípade, keď terminál nie je prepojený s pokladnicou). Na daňovom doklade z pokladnice sa taktiež tlačí info o vykonaní bankovej transakcie, takže zákazníkovi nie je potrebné dávať dva doklady (jeden štandardný pokladničný doklad a druhý z platobného terminálu).
- OBERON podporuje tieto platobné terminály:
- GP tom (dodáva Global Payments s.r.o., zariadenia s operačným systémom Android). V OBERON-e predstavuje odporúčaný softvérový platobný terminál. Viac informácií v téme Platobný terminál GP tom,
- PAX (protokol GPECR2, dodáva Global Payments s.r.o., zariadenia s operačným systémom Android). V OBERON-e predstavuje odporúčaný hardvérový platobný terminál. Viac informácií v téme Platobný terminál PAX,
- FiskalPRO (protokol FiskalPRO, dodáva A3soft s.r.o.: FiskalPRO VX 520, FiskalPRO VX 675, FiskalPRO VX 680, FiskalPRO T2, FiskalPRO A8, FiskalPRO N86),
- AXASOFT (protokol Axapro, dodáva AXASOFT, a. s.),
- Softplus Ticket - platobný systém implementovaný do systému OBERON ako platobný POS terminál. Zariadenie je určené pre rôzne prevádzky na alternatívny spôsob úhrady namiesto hotovosti (napr. bufety, stánky a pod. v aquaparkoch a pod). Na rozdiel do štandardného platobného (bankového) POS terminálu sa na realizáciu bezhotovostných platieb nepoužívajú platobné karty, ale RFID kľúče (napr. vo forme náramku). Viac informácií získate v téme Platobný terminál Softplus Ticket.
- Postup inštalácie je dostupný v téme Inštalácia platobného POS terminálu.
Ak chcete používať bankový terminál, môžete mať bankový účet v ktorejkoľvek banke na Slovensku (či už je to ČSOB, Poštová banka, VÚB banka, Prima Banka, Slovenská sporiteľňa, Tatra banka alebo nejaká iná banka). Bankové terminály podporované v systéme OBERON sú prepojené s medzinárodným zúčtovacím centrom, ktoré finančné prostriedky za predané tovary a zrealizované služby preposiela priamo na účet účtovnej jednotky. Skutočnosť, v ktorej banke máte účet, nemá vplyv na výšku transakčných poplatkov.
Obrázok č. 1: Platobný terminál GP tom v smartfóne
Overenie platby platobnou kartou
- Vyhotovenie daňového dokladu pri platbe kartou je rozdelené do dvoch krokov – najskôr sa vykoná platobná transakcia na pripojenom platobnom termináli a následne sa zaeviduje a vytlačí daňový doklad. V prípade poruchy a následného prerušenia platby je potrebné doklad opätovne zaevidovať (vytlačiť) s typom platby Platobná karta. Tým sa aktivuje funkcia na automatické overenie platobnej transakcie, ktorá verifikuje, či bola platobná transakcia vykonaná, alebo bola zamietnutá. Ak sa doklad len vytlačí, platobná transakcia bola vykonaná. Ak je zákazník vyzvaný k platbe (k priloženiu karty), transakcia nebola vykonaná. Ak pri automatickom overení dôjde k chybe (napr. zariadenie neodpovedá), vo formulári Overenie platobnej transakcie (Pokladnica OBERON, tlačidlo Ďalšie možnosti, Overenie platobnej transakcie) sa možno pokúsiť platobnú transakciu opätovne overiť (tlačidlo Overiť). Tu možno platobnú transakciu aj potvrdiť (tlačidlo Potvrdiť), a to napr. v prípade, že zákazník potvrdí vykonanie platby na základe SMS notifikácie, na základe kontaktovania zákazníckeho centra platobných transakcií a pod. Ak platba nebola vykonaná, je možné príznak platobnej transakcie zrušiť (tlačidlo Zneplatniť).
- V odôvodnených prípadoch možno zneplatniť príznak platobnej transakcie (tlačidlo Zneplatniť) aj vtedy, keď bola platobná transakcia vykonaná. Ide o situácie, keď po vykonaní transakcie dôjde k chybe pri zaevidovaní (tlači) dokladu do systému eKasa a je nevyhnutné doklad v Pokladnici OBERON opraviť (napr. je chybne uvedená sadzba DPH). Tento problém môže nastať len vo výnimočných prípadoch. Je potrebné mať na zreteli, že pri opätovnom zaevidovaní opraveného dokladu Pokladnica OBERON vyzve zákazníka na opätovnú platbu kartou. Následne možno postupovať dvoma spôsobmi:
- stornovať pôvodnú platbu a vykonať platbu opätovne,
- dočasne zakázať zariadenie typu platobný terminál v OBERON-e, zaevidovať doklad a zariadenie opätovne povoliť.
Príbuzné témy